اخبار بورس / مهم ترین های 24 ساعت گذشته

گزارش روزانه بورس 19 اردیبهشت/ ریزش 12 هزار واحدی شاخص

کاهش روز افزون ارزش معاملات و منفی های پی در پی بازار سرمایه در این هفته نشان از وضعیت کاملا رکودی این بازار دارد.

بازار سهام آخرین روز کاری هفته را هم مطابق روز های گذشته این هفته، در وضعیتی کاملا رکودی به پایان رساند. همچنین  ارزش معاملات و همچنین تابلوی سرخ اکثر نمادهای بازار بر این بازار نشانگر وضعیت نامطلوب بازار در این روزها دارد.

در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 12 هزار واحدی به 2 میلیون و 219 هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز با ریزشی 3400 واحدی به ارتفاع 737 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «فملی»، «فولاد» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «هرمز» و «تجلی» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «ثفارس» و «خودرو» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «آردینه»، «فن افزار» و «توسن» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 19 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 3 هزار میلیارد و 600 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 58 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

در بازار امروز 103 نماد در محدوده مثبت و 344 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 132 نماد در محدوده مثبت و 210 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

افت ۸ هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت) با کاهش ۷ هزار و ۶۴۹ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۴۵۰ واحد ایستاد.

شاخص هم‌وزن در جریان معاملات روز جاری با ۲ هزار و ۷۶۱ واحد افت، به ۷۴۱ هزار و ۳۴۴ واحد و شاخص قیمت با یک هزار و ۵۴۵ واحد کاهش به ۴۱۴ هزار و ۷۹۵ واحد رسید.

معامله گران در بورس تهران حدود ۶ میلیارد سهم و اوراق مالی را با انجام ۲۹۶ هزار معامله دادوستد کردند که ارزش آن به حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال رسید.

نمادهای فارس، شبندر، شتران، وغدیر، وبملت، ومعادن و ثفارس بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران هم امروز با ۳۹ واحد کاهش، در ارتفاع ۲۴ هزار و ۹۵۷ واحد ایستاد.

معامله گران در فرابورس حدود ۳ میلیارد و ۲۷۰ میلیون سهم و اوراق مالی با انجام ۱۶۲ هزار معامله دادوستد کردند.

نمادهای آریا، خاور، بپاس و وهور بیشترین اثر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند.

افت ۲۱ هزار واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (دوشنبه ۱۷ اردیبهشت) با کاهش ۲۰ هزار و ۶۴۶ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۹۹ واحد ایستاد.

شاخص هم‌وزن در جریان معاملات روز جاری با ۶ هزار و ۹۳۸ واحد افت، به ۷۴۴ هزار و ۱۰۰ واحد و شاخص قیمت با ۳ هزار و ۸۸۲ واحد کاهش به ۴۱۶ هزار و ۳۳۷ واحد رسید.

معامله گران در بورس تهران بیش از ۷ میلیارد سهم و اوراق مالی را با انجام ۳۲۷ هزار معامله دادوستد کردند که ارزش آن به حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال رسید.

نمادهای فملی، فولاد، فارس، شپنا، وبملت، شبندر و شستا، بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران هم امروز با ۲۰۵ واحد کاهش، در ارتفاع ۲۴ هزار و ۹۹۶ واحد ایستاد.

معامله گران در فرابورس حدود ۸ میلیارد و ۷۷۱ میلیون سهم و اوراق مالی با انجام ۱۸۰ هزار معامله دادوستد کردند.

نمادهای آریا، خاور، هرمز، مادیرا، وسپهر و بپاس بیشترین اثر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند.

فرابورس برای پذیرش شرکت‌ ها شرط گذاشت

شرکت فرابورس ایران از الزامی شدن «استقرار حاکمیت شرکتی» به عنوان شرط پذیرش شرکت‌ها در فرابورس خبر داد.

شرکت فرابورس ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در خصوص الزام تکمیل فرم های بررسی نظام حاکمیت شرکتی برای شرکت های متقاضی پذیرش به اطلاع کلیه مشاوران محترم پذیرش می‌رساند با توجه به مصوبه شماره2-379مورخ 23/12/1402 هیات مدیره محترم فرابورس ایران در خصوص متقاضیان پذیرش در بازارهای اول، دوم و نوآفرین فرابورس ایران و با عنایت به بند 6 ماده 23 مکرر 1 دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، مشاوران پذیرش موظفند مطابق با چارچوب مصوب درقسمت فرم های پذیرش مندرج در سایت فرابورس ایران (www.ifb.ir) "گزارش ریسک و حاکمیت شرکتی" اشخاص متقاضی پذیرش را در مقطع بارگذاری اطلاعات در سامانه فراسا ارائه دهند.

در این راستا، مدیرعامل فرابورس هم مساله «استقرار نظام حاکمیت شرکتی» را به عنوان یک معیار اساسی در پذیرش شرکت‌ها در هیئت‌های پذیرش بازار اول، دوم و نوآفرین اعلام کرد.

به گفته محمدعلی شیرازی، شرکت‌های مشاور پذیرش ملزم هستند گزارش وضعیت استقرار حاکمیت شرکتی را مطابق با استاندارد مصوب فرابورس ایران، تهیه و به هیئت پذیرش ارائه دهند.

مدیرعامل فرابورس همچنین عنوان کرد: اجرای نظام حاکمیت شرکتی منجر به تداوم فعالیت بنگاه‌های اقتصادی، کنترل تضاد منافع میان مدیریت و مالکیت و تنظیم روابط و منافع ذی‌نفعان خواهد شد.

افت 5 هزار واحدی شاخص بورس امروز یکشنبه

بازار سرمایه با توجه به افت ارزش معاملات فعلا در وضعیت رکودی به سر می برد و در این روز ها رشد خاصی را تجربه نمی کند.

بازار سهام آخرین روز کاری هفته را کاملا متعادل آغاز کرد، به طوری که به نظر می رسد فعلا نه انگیزه ای برای صعود دارد و نه آنقدر فروشنده در بازار حضور دارند تا بتوانند شاخص کل را منفی کنند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 5 هزار واحدی به 2 میلیون و 264 هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز با رشدی جزئی  به ارتفاع 750 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «فملی»، «فارس» و «فولاد» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «مادیرا» و «وهور» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «شستا»، «ذوب» و «غبشهر» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «فزر»، «خاور» و «فنر» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 16 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 3 هزار میلیارد و 900 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 150 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

دیگر نکته ای که در معاملات امروز بازار سرمایه به چشم می خورد، بازگشایی منفی صندوق های طلا با توجه به افت نرخ ارز در بازار غیر رسمی و همچنین نزول انس جهانی بود.

در بازار امروز 142 نماد در محدوده مثبت و 297 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 150 نماد در محدوده مثبت و 182 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟

به گزارش ایسنا، رونق تولید موضوعی است که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه سیاست گذاران کلان و مسئولان اقتصادی کشور قرار گرفته و سال ۱۴۰۳ نیز شعار جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب شده است اما نقش بورس در این زمینه چیست؟

کارشناسان اقتصادی بازار سرمایه را یکی از ابزارهای مناسب برای اجرای سیاست رونق تولید عنوان می‌کنند، اما آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید در کشور شود؟ برخی معتقدند که بورس به واسطه بازار ثانویه امکان جذب نقدینگی جدیدی ندارد و بنابراین نمیتواند به شرکت ها کمک کند و  آنچه در بورس اتفاق می افتد، نوسانات متعدد است.

برزو حق شناس با اشاره به اینکه بازار سرمایه یکی از مولفه‌های اقتصادی هر کشوری است، گفت: در  واقع رونق تولید نیز یکی از سیاست‌های کلان کشور در حوزه اقتصاد  محسوب می‌شود که بورس جزئی از آن و یکی از ابزارهای اجرای این سیاست کلان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بورس نمی‌تواند به تنهایی باعث رونق تولید شود، یادآور شد: اگر سیاست های دیگر کشور در کنار بورس به کمک رونق تولید بیاید در آن زمان است که رونق تولید شکل می گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تفاوت بازارهای اولیه و ثانویه پرداخت و ادامه داد: اینکه بورس بازار ثانویه است تعریف درستی است،  اما اگر به درستی مدیریت نشود باعث اختلال در بازار اولیه می شود.

به گفته حق شناس، بازار اولیه به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تامین مالی شوند و بتوانند عرضه اولیه خود را برای سرمایه گذاران به نمایش بگذارند، اما در کنار بازار اولیه اگر بازار ثانویه یعنی بورس فعالیت بانشاطی نداشته باشد نمی توان انتظار داشت که بازار اولیه هم رونق پیدا کرده و با استقبال سرمایه گذاران رو به رو شود.

کدخبر: 572952 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟