دکتر محرز: برای واکسن های ایرانی کرونا حاشیه سازی نکنیم / وزیر بهداشت دو ماه پیش کمیته علمی ستاد ملی کرونا را منحل کرد + صوت
حجم ویدیو: 35.92M | مدت زمان ویدیو: 00:04:52

رکنا : از همان ماه های ابتدایی شیوع کرونا در کشور، برخی شرکت ها به تولید واکسن های ایرانی کرونا پرداختند. براساس وعده های اولیه نیز قرار بود که واکسن های ایرانی کرونا در بهار 1400 به دست مردم برسد و بعدها هم سعید نمکی، وزیر بهداشت وعده داد که واکسن های ایرانی کرونا در ابتدای خردادماه وارد چرخه واکسیناسیون عمومی خواهد شد. در این میان هنوز هم به جز در سه استان کشور، واکسن های ایرانی کرونا وارد چرخه واکسیناسیون عمومی نشده و سوال اصلی این است که چرا در توزیع عمومی واکسن های ایرانی کرونا تاخیر ایجاد شده است؟

تاخیر در ورود واکسن های ایرانی کرونا به چرخه واکسیناسیون عمومی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند روزی است که سرعت واکسیناسیون عمومی در ایران بالاخره بالا رفته است و روزانه بیش از 200 هزار دُز واکسن کرونا به ایرانیان تزریق می شود. این در حالی است که تا هفته پیش روند واکسیناسیون عمومی بسیار کند پیش می رفت و البته هنوز هم وعده سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره تزریق روزانه 400 هزار دُز واکسن کرونا محقق نشده است، به نحوی که دیروز هم 252 هزار و 348 دُز واکسن کرونا به ایرانیان تزریق شد و همچنان سرعت تزریق روزانه واکسن به 400 هزار دُز نرسیده است.

البته حتی اگر این وعده وزیر بهداشت نیز محقق شود، بازهم ایران چند ماهی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر از واکسیناسیون کرونا عقب تر است و در این میان با وجود این که طبق وعده های مسئولان بهداشتی کشور، باید واکسیناسیون عمومی با استفاده از واکسن های ایرانی کرونا از ابتدای خردادماه آغاز می شد، اما اولین واکسن ایرانی کرونا یعنی واکسن برکت در روز 30 خرداد مجوز مصرف عمومی گرفت و هم اکنون این واکسن صرفا در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان وارد چرخه واکسیناسیون عمومی شده است.

در این میان وعده های متناقض مسئولان بهداشتی کشور و تولیدکنندگان واکسن برکت نیز موجب سردرگمی بیشتر مردم شده است، به نحوی که پیش از این قرار بود 4 میلیون دُز واکسن برکت در ماه تیر به وزارت بهداشت تحویل داده شود، اما همین چند روز پیش دکتر علیرضا ناجی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که این میزان هنوز تحویل وزارت بهداشت نشده است.

در چنین شرایطی و در حالی که هنوز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت به پایان نرسیده است، با وجود این که پیش از این علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وعده تولید ماهانه 7 میلیون دُز واکسن برکت را از ماه مرداد داده بود، در روزهای اخیر تولیدکنندگان واکسن برکت، اعلام کرده اند که از مردادماه می توانند هفته ای 2 میلیون دُز واکسن تولید کنند؛ وعده هایی که البته با توجه به تاخیر در تولید انبوه واکسن برکت و سایر واکسن های ایرانی، بسیاری از مردم امید چندانی به تحقق آن ندارند.

محرز: روند تولید واکسن برکت هیچ مشکلی ندارد

علت تاخیر در عرضه عمومی و تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت و البته سایر واکسن های ایرانی را از دکتر مینو محرز، سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن برکت جویا شدیم و او هم در پاسخ به رکنا با تاکید بر این که تولید واکسن برکت و تحویل آن به وزارت بهداشت به طور متداوم در حال انجام است، اظهار داشت: واکسن برکت تنها واکسن ایرانی است که به تولید انبوه رسیده و اکنون هم تولیدکنندگان این واکسن به طور مرتب محموله های تولیدی خود را به وزارت بهداشت تحویل می دهند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی درباره آخرین وضعیت کارآزمایی بالینی واکسن برکت توضیح داد: اکنون مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت رو به پایان است، به نحوی که تقریبا همه داوطلبان این فاز در تهران، دُز دوم واکسن خود را دریافت کرده اند و در شهرستان ها هم تعداد اندکی از داوطلبان هستند که هنوز دُز دوم واکسن را دریافت نکرده اند. بعد از این هم که همه داوطلبان دُز دوم واکسن خود را دریافت کنند، ما باید در فاصله های زمانی، 21 روزه، 28 روزه و 42 روزه آنتی بادی این داوطلبان را بررسی کنیم تا بتوانیم نتایج فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت را ارائه کنیم.

سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن برکت با بیان این که اکنون بین 2 تا 3 میلیون دُز از این واکسن در کارخانه نیمه صنعتی آن به تولید رسیده و تحویل وزارت بهداشت شده است، گفت: حدود دو تا سه هفته دیگر یعنی از اوایل مرداد قرار است کارخانه تولید صنعتی واکسن برکت به راه بیفتد که در آن کارخانه ماهیانه چند میلیون دُز واکسن تولید خواهد شد و از زمان راه افتادن آن کارخانه نیز سرعت واکسیناسیون عمومی در کشورمان بسیار بالا خواهد رفت.

سرعت واکسیناسیون با تولید انبوه واکسن های ایرانی کرونا بالاتر می رود

از 30 خرداد که سازمان غذا و دارو مجوز مصرف عمومی واکسن برکت را صادر کرد، تا امروز حدود 25 روز می گذرد و در این مدت، صرف نظر از سه استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان، هنوز واکسن برکت در بیشتر استان های کشور وارد چرخه واکسیناسیون عمومی نشده است.

البته به گفته محرز، تا کنون تولیدکنندگان واکسن برکت بین 2 تا 3 میلیون دُز از این واکسن را به وزارت بهداشت تحویل داده اند و با توجه به این مساله، سوال مهم این است که چرا هنوز واکسن کوو ایران در بیشتر استان ها وارد چرخه واکسیناسیون عمومی نشده است و سرعت تزریق واکسن به ایرانیان همچنان کند پیش می رود؟

سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن برکت در پاسخ به این سوال گفت: مردم نباید هیچ نگرانی نسبت به تولید و توزیع انبوه واکسن برکت داشته باشند، چون هم اکنون سری اول این واکسن در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان که در وضعیت وخیم شیوع کرونا قرار دارند، توزیع می شود و کارخانه نیمه صنعتی نیز به تدریج واکسن های تولیدشده را به وزارت بهداشت تحویل می دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: شیوع واریانت دلتا در جهان برنامه ریزی واردات بسیاری از کشورها را به هم زد، چون کشورهای تولیدکننده در این شرایط ترجیح می دهند که واکسن های تولیدی را پیش خودشان نگه دارند. بنابراین در چنین شرایطی ما باید برای عقب نیفتادن از واکسیناسیون عمومی، از واکسن های تولید داخل حمایت کنیم، چون تهیه واکسن از کشورهای دیگر به دشوارتر شده است.

از حاشیه سازی درباره واکسن های ایرانی کرونا دست برداریم

هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که یک میلیون و 200 هزار دُز واکسن برکت در هنگام پر کردن ویال در خط تولید بین رفته است؛ خبری که البته محرز آن را به شدت کذب دانست و درباره اش توضیح داد: به هیچ وجه یک میلیون و 200 هزار دُز واکسن برکت در خط تولید از بین نرفته است و علت تاخیر در تولید واکسن برکت نیز این است که چون ما چند هفته نتوانستیم برخی مواد اولیه مورد نیاز برای تولید واکسن ها را از کشورهای اروپایی به علت تحریم های آمریکا وارد کنیم، وگرنه هیچ واکسنی در خط تولید واکسن برکت از بین نرفت و دور ریخته نشد.

وی با انتقاد از ایجاد حواشی درباره تولید واکسن برکت عنوان کرد: من در دوره ای که مسئول آزمایش های بالینی واکسن برکت بودم، مسائل زیادی را یاد گرفتم و برایم جای سوال است که چرا وقتی ما وظیفه سنگین تولید واکسن ایرانی را به سرانجام رسانده ایم، برخی افراد این چنین درباره آن حاشیه ایجاد می کنند و این حواشی درباره واکسن های وارداتی ایجاد نمی شود.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: بهتر است که ما از ایجاد حاشیه درباره واکسن های ایرانی دست برداریم و مردم را بیش از این نگران نکنیم، چون روند واکسیناسیون کرونا در ایران عقب است و امیدواریم که تولید انبوه واکسن های داخلی بتواند به افزایش سرعت واکسیناسیون کمک کند.

مهم نیست پشت سر من چه حرف هایی می زنند

هفته گذشته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان این که دکتر مینو محرز هیچ سمتی در ستاد ملی کرونا و کمیته های وابسته به این ستاد ندارد، تاکید کرد که مسئولیت اظهارات ایشان با شخص خودشان است. این در حالی است که پیش از این، مینو محرز به عنوان عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و عضو کمیته ملی واکسن کرونا شناخته می شد.

محرز البته درباره این اظهارات جهانپور توضیح داد که چون کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا منحل شده است، عملا او هم سمتی در این کمیته ندارد. او در توضیح بیشتر گفت: پیش از این کمیته ای در ستاد ستاد ملی مقابله با کرونا وجود داشت که من و بسیاری دیگر از متخصصان عفونی دانشگاه علوم پزشکی ایران بخصوص دانشگاه های تهران و شهید بهشتی در آن عضویت داشتند، اما آقای وزیر حدود دو ماه پیش این کمیته را منحل کرد و اعضای آن را به برخی افراد خاص محدود کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: مهم نیست که پشت سر من چه حرف هایی می زنند، مهم سلامت مردم است و ما باید بیشتر در جهت وظیفه اصلی خود یعنی فراهم کردن امکانات لازم برای پیشگیری از ابتلای عموم هموطنان به این بیماری کوشش کنیم، چراکه اکنون همه گیری کرونا شرایط سختی را برای مردم ایجاد کرده است.

این متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر این که با تزریق عمومی واکسن کرونا، لزوما این بیماری ریشه کن نمی شود، اظهار داشت: مردم باید بدانند که با واکسن همه چیز درست نمی شود، بلکه با جهش های اخیر کرونا، برخی واکسن هایی که پیش از این بیش از 90 درصد اثربخشی داشته اند، اکنون اثر آنها به نصف رسیده است، بنابراین مردم نباید فراموش کنند که بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا همچنان فاصله گذاری فیزیکی، ماسک زدن و دست شستن مرتب است.

دولت کوبا واکسن پاستور را به ایران نمی دهد

محرز درباره آخرین وضعیت واکسن های ایرانی کرونا غیر از واکسن برکت توضیح داد: واکسن فخرا که تولید وزارت دفاع است، هم اکنون فاز سوم کارآزمایی بالینی خود را می گذراند، واکسن نورا که توسط سپاه پاسداران تولید شده است نیز هم اکنون مراحل کارآزمایی بالینی خود را به خوبی می گذراند و چند ماه دیگر به تولید انبوه می رسد، اما واکسن رازی هنوز به جایی نرسیده است.

سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن برکت درباره آخرین وضعیت واکسن تولید مشترک ایران و کوبا هم گفت: موسسه کوبایی که به همراه انیستیتو پاستور واکسن کرونا را تولید کرده است، تنها موسسه ای است که در این کشور به تولید واکسن می پردازد. با توجه به این هم که در هفته های اخیر مردم کوبا به دولت خودشان اعتراض کرده اند که هرچه زودتر باید واکسن کرونا را تامین کند، فعلا دولت این کشور تصمیم گرفته است در ابتدا مردم خودش را واکسینه کند و بعد به اندازه کافی به ایران واکسن بدهد.

وی در پایان گفت: بنابراین هنوز آن قدری که موسسه کوبایی قول داده بود به ایران واکسن کرونا بدهد، به ما واکسن نداده است؛ چراکه این واکسن در خود کوبا مجوز مصرف اضطراری گرفته است و دولت این کشور می خواهد در ابتدا مردم خود کوبا را تا حد زیادی واکسینه کند و بعد این واکسن های تولید مشترک را به ایران بفرستد.

کدخبر: 705023 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟