استاندار یزد: تعامل بهتر مردم و حاکمیت، با حکمرانی خوب میسر است

محمدعلی طالبی استاندار یزد در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار رکنا گفت: نگاه کلی به عملکرد دولت تدبیر و امید در استان، نیازمند بررسی فعالیت در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و فناوری  است. 

وی ادامه داد: در حوزه عمرانی، می توان گفت: یزد از جمله استانهای دارای بیشترین طرح‌های عمرانی نیمه تمام در کشور بوده و خوشبختانه با وجود محدودیت‌های زیادی که در منابع مالی وجود داشت و شرایط سختی که به لحاظ تحریم‌های ظالمانه و در ادامه شیوع کرونا که از اواخر سال 1398 تمام حوزه‌ها را درگیر خود کرد، توانستیم استان را به یک کارگاه عمرانی فعال در بخش راه، آب، برق، گاز و مسکن تبدیل کنیم که نشانه ها و آثار آن را در جای جای استان مشهود است.

وی ادامه داد: برخی از پروژه های بزرگ عمرانی ملی استان طی این مدت به سرانجام رسید که از جمله آن  می توان به طرح انتقال آب خلیج فارس به استان و راه آهن یزد – اقلید اشاره کرد، 

وی دو خطه کردن راه آهن بافق – ارژنگ و ایجاد راه اصلی بهاباد – نای‌بند را از دیگر اقدامات زیربنایی استان در حوزه عمرانی دانست.

استاندار یزد از دیگر اقدامات حوزه عمرانی، پیگیری اجرای خط انتقال آب از دریای عمان به استان یزد عنوان کرد و گفت: مطالعات طرح مراحل پایانی خود را طی می‌کند و کار شناسایی و جذب سرمایه گذار آن در حال انجام است.

طالبی تاکید کرد: خوشبختانه مجوز تخصیص و مصوبه شورای آب در این باره اخذ شده و طراحی و مطالعه مسیر در حال انجام است. اعتبار لازم برای شروع پروژه در قانون بودجه 1400 پیش بینی شده و برنامه‌ریزی برای جذب و تامین منابع مالی طرح از محل منابع استانی و دولتی در حال انجام است.

وی ابراز امیدواری کرد که طرح‎های مربوط به انتقال آب به سرعت عملیاتی شود و نگرانی‌ها در خصوص تامین آب شرب و صنعت استان کاهش پیدا کند.

استاندار یزد گفت: استان همچنین در حوزه اجرای طرح اقدام ملی مسکن از استانهای سرآمد کشور است به طوری که با تعاملی که در استان ایجاد شد، برای تمام متقاضیان واجد شرایط استان زمین مورد نیاز تامین و طرح‌های مورد نظر در دست اجراست.

به گفته وی در حوزه زیرساختی نیز، بیش از 400 کیلومتر بزرگراه در استان در حال ساخت است. از جمله این پروژه ها می توان به بزرگاه یزد- طبس، اردکان – چوپانان، تفت- ابرکوه- سورمق، یزد- خاتم و همچنین احداث بیش از 110 کیلومتر راه روستایی، 183 کیلومتر بزرگراه، احداث 37 کیلومتر راه اصلی و 59 کیلومتر راه فرعی اشاره کرد.

طالبی عنوان کرد: برخورداری بیش از 460 روستا و 4400 واحد صنعتی از نعمت گاز، برقدار شدن 40 روستا و بیش از 120 حلقه چاه کشاورزی و اجرای بیش از 1700 کیلومتر شبکه فشار متوسط و بیش از 2200 کیلومتر شبکه فشار ضعیف نیز از دستاوردهای عمرانی استان در 8 سال گذشته است.

طالبی گفت: شمای کلی این طرح‌ها بیانگر این است که یزد استانی فعال و پویاست، با این وجود نیز به اذعان مقامات کشوری، استان یزد در طرح‌های در حال تکمیل و فعال جزو استانهای برتر کشور  است.

استاندار یزد درباره دستاوردهای حوزه اقتصادی استان نیز گفت: در این ۸ سال اتفاقات خوبی در حوزه اقتصادی رقم خورد، در ۸ سال در حوزه واگذاری اراضی شهرکهای صنعتی و همچنین امنیت سرمایه گذاری به جایگاه اول کشور دست یافتیم. همه این موارد نشان دهنده توجه خوب استان به حوزه سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه طرح‌های بزرگ سرمایه گذاری در استان در سالهای اخیر مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفته است، گفت: خوشبختانه تفاهم نامه های خوبی مانند تفاهم نامه 67 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مجتمع معدنی صنعتی چادرملو و تفاهم نامه‎های سرمایه گذاری جدید در شهرستان بافق به امضا رسیده است.

وی بیان کرد: در راستای تمرکززدایی در مرکز استان، سرمایه گذاری ‌های بزرگی نیز در شهرستانهای ابرکوه و بهاباد انجام خواهد شد و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی اشکذر، میبد و ابرکوه در حال پیگیری است. پایانه کاشی و سرامیک شهرستان میبد از دیگر طرح‌های بزرگ سرمایه گذاری استان است. همچنین در دولت تدبیر و امید بندر خشک پیشگامان کویر مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.

به گفته بالاترین مقام اجرایی استان، دستاوردهای استان در حوزه اشتغال هم حائز اهمیت است. خوشبختانه در بحث بیکاری شاهد قطع روند افزایشی نرخ بیکاری استان طی دو سال گذشته بوده‌ایم و حتی تجربه‌هایی از نرخ بیکاری زیر 10 درصد را به ثبت رساندیم که برای استان بسیار ارزشمند است و امروز در برخی شهرستانها و برخی صنایع با کمبود نیروی کار مواجه شده‌ایم.  البته در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و بانوان با مشکلاتی مواجه هستیم از این روز تمرکز استان به ایجاد اشتغال در این حوزه معطوف است.

وی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان با توجه به ظرفیتهای خوبی که در حوزه نوآوری و فناوری در استان وجود دارد، گفت:  یکی از اولویت‌های اصلی استان قرار گرفت و بر همین اساس جهت گیری‌های توسعه‌ای استان اصلاح و بازنگری شده است. در این راستا ایجاد اولین کارخانه نوآوری پس از تهران در کشور، در محله کارخانه قدیمی درخشان پیگیری و عملیات  بازسازی و مرمت انجام شد و امیدواریم بزودی افتتاح شود.

طالبی افزود: در دولت تدبیر و امید چند مرکز نوآوری در حوزه‎های مختلف مانند کاشی و سرامیک، نساجی و فولاد راه‌اندازی شده و طرح جامع پارک علم و فناوری یزد مصوب و وارد فاز اجرایی شده است.

وی گفت: همچنین برنامه عملیات نظام نوآوری نیز در همین راستا  در استان مصوب شده و  به مرحله اجرا درآمده است.  امیدواریم یزد به عنوان پایلوت اقتصاد دانش بنیان مسیر خود را در کشور پیدا کند. 

استاندار یزد درباره دستاوردهای حوزه سیاسی گفت:  در دولت تدبیر و امید، موضوعات معطل مانده استان در حوزه تقسیمات کشوری از جمله تبدیل بخش مروست به شهرستان، مجومرد در شهرستان اشکذر، خرانق در اردکان و بخ در شهرستان تفت به شهر تعیین تکلیف شد.

وی تاسیس بخش چاهک در شهرستان خاتم را از دیگر اقدامات در این باره نام برد و گفت:  طرحهای دیگری از جمله تجمیع روستاها و تبدیل آنها به روستای واحد یا شهر مستقل به وزارت کشور ارسال شده که امیدواریم در دولت جدید به سرانجام برسد.

طالبی گفت: گروه‌ها و احزاب مختلف سیاسی استان در این دولت فعال بودند و تلاش کردیم با تعامل و همکاری، شرایط آرامش استان را فراهم کنیم که در این راستا به منافع مشترک، بیشتر از منافع گروهی و جناحی توجه داشتیم و نتایج خوبی نیز حاصل شد.

استاندار یزد از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان را برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با مشارکت بالای مردم استان،  عنوان کرد.

وی همچنین به پیگیری و انجام 2 دوره میزبانی از رئیس جمهور و هیات همراه در این 8 سال اشاره کرد که با مصوبات خوبی در جهت توسعه و عمران استان همراه بود.  در سفر اول 46  مصوبه با اعتبار    970 میلیارد تومان تخصیص یافت و 1091 میلیارد تومان پرداخت شده است که بیشتر از اعتبار مصوب بوده  است. در سفر دوم  41  مصوبه با اعتبار    944 میلیارد تومان مصوب شده که تاکنون 782 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

بالاترین مقام اجرایی استان همچنین به ارتقای شاخص های اجتماعی و امنیتی استان در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: یکی از اتفاقات خوب در دولت یازدهم  و دوازدهم در حوزه اجتماعی، تشکیل سازمان امور اجتماعی کشور بود که نشان دهنده توجه جدی تر دولت و مخصوصا وزارت کشور به مسائل اجتماعی است.

وی بیان کرد: استان از فرصت تمرکز بر مسائل اجتماعی در وزارت کشور، بهره برداری مناسبی داشته و  توانسته بسیاری از شاخص های اجتماعی را در این مدت ارتقا دهد. به عنوان نمونه در حوزه حاشیه نشینی و رصد و مداخله در موضوعات و آسیب های مرتبط با حاشیه نشینی، اقدامات و فعالیت های خوبی صورت گرفت.

طالبی گفت: در همین راستا چند مرکز با عنوان دفاتر تسهیلگری با همکاری سازمان های غیردولتی، در مناطق حاشیه نشین شهر یزد ایجاد شد و مدیریت خوبی برای شناسایی آسیب های مناطق حاشیه ای صورت گرفت. نتیجه تشکیل این دفاتر و برگزاری جلسات مختلف، اجرای طرح های عمرانی و برنامه های اجتماعی و فرهنگی در این مناطق بود.

وی بیان کرد: در حال حاضر این دفاتر در مناطق حاشیه شهر یزد مستقر و فعال شده و ارتباط خوبی بین شهرداری و راه و شهرسازی در این زمینه شکل گرفته است و اگر برنامه دولت به تقویت این دفاتر و تدوین راهکارها و برنامه های مختلف برای توجه جدی تر به حوزه حاشیه نشینی معطوف شود، می توانیم با هماهنگی و تعامل موجود در استان، اقدامات و برنامه های خوبی را در این حوزه دنبال کنیم. 

استاندار یزد یکی دیگر از رویکردهای اجتماعی دولت یازدهم و دوازدهم در استان را  حمایت از سازمان های مردم نهاد با تسهیل مراحل صدور مجوز و در نتیجه افزایش صدور مجوز فعالیت آنها عنوان و بیان کرد:  در این راستا تلاش کردیم در جلسات با دستگاه های مختلف و سازمان های مردم نهاد، مطابق با ظرفیت ها و توانمندی های آنها و ماموریتی که این سازمان ها برای خودشان تعریف کرده اند، ارتباط مناسبی را با دستگاه های مختلف اجرایی استان برقرار کنیم .

وی افزود: این اقدام که از حوزه اجتماعی استانداری یزد کلید خورده و به سایر دستگاه ها تسری یافته است، با این هدف صورت گرفته که سازمان های مردم نهاد عهده دار بعضی از موارد تصدی گری دستگاه های دولتی باشند و در این راستا اجرای بسیاری از برنامه های مورد نظر دستگاه ها نیز به سازمان های مردم نهاد واگذار شود.

وی اطهار کرد: یکی از اقدامات خوب در حوزه اجتماعی و فرهنگی، تدوین و تصویب اسناد راهبردی در کارگروه های مرتبط اجتماعی و زنان بود که بسیاری از آنها در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب رسید.

استاندار یزد ابراز کرد: تدوین اسناد در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز از دستاوردهای دولت بود به طوری که سند ارتقای زنان در استان مصوب و به مرحله اجرا درآمد. در بخش بهداشت هم اسناد بسیار خوبی در حوزه بیماری هایی که استان با آن درگیر است، تدوین شد.

وی یزد تاکید کرد: نحوه تعامل و مدیریت مسائل اجتماعی در استان به گونه ای است که هیچ کدام از مسائل اجتماعی مبتلا به استان به چالش جدی امنیتی، سیاسی و اجتماعی تبدیل نشده و موضوعات اجتماعی به خوبی مدیریت شده است.  در رتبه بندی های کشوری نیز  در حوزه آسیب های اجتماعی در بسیاری از شاخص ها جزو استان های خوب کشور هستیم و گرچه میزان رشد آسیب های اجتماعی استان در دهه اخیر رشد داشته ولی مدعی هستیم که رشد استان در هیچ کدام از شاخص ها بالاتر از رشد متوسط کشور نبوده است. در حوزه امنیتی نیز با ارتقا شاخص های امنیتی به یکی از امن ترین استان های کشور تبدیل شده ایم.  

استاندار یزد بیان کرد: دستاوردهای حوزه فرهنگی استان هم حائز اهمیت است؛ در ارتباط با افزایش زیرساخت های فرهنگی اتفاقات خوبی در استان یزد رخ داده که برای نمونه می توان به ساخت تالار مرکزی یزد در منطقه امامشهر یزد، اجرای فاز دوم مجتمع فرهنگی امام علی(ع)، ایجاد مجتمع های فرهنگی در شهرهای بافق و مروست را نام برد. بهره برداری از این مراکز، بخش زیادی از نیاز استان به  فضاهای فرهنگی و هنری را  مرتفع کرده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات دولت در حوزه فرهنگی و هنری، حمایت از هنرمندان با ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه های مختلف اعم از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل کتابخانه های عمومی، اداره کل ورزش و جوانان و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری در مسائل فرهنگی و هنری بوده است.

طالبی افزود: برخی از فعالیت های این حوزه با همکاری مشترک بین این دستگاه ها اجرا شده و درهمین راستا شاهد میزبانی برنامه های متعدد در حوزه های مختلف اعم از موسیقی، سینما، تئاتر، خوشنویسی و سایر موضوعات فرهنگی و هنری در سطح استانی، ملی و بین المللی بودیم. تلاش دولت در استان، توجه جدی تر به بخشهای فرهنگی و هنری بود هر چند که دولت طی سالهای اخیر به واسطه مشکلات اقتصادی، نتوانسته است آن چنان که باید اعتبارات بخش فرهنگ و هنر را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: البته دستگاه ها و سازمان های استان تلاش کردند اعتبار بیشتری را در این حوزه به کار بگیرند و بخش خصوصی هم نسبت به گذشته اعتبارات بیشتری را در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی اختصاص داده است؛ در مجموع می توان گفت که  سرجمع اعتبارات بخش فرهنگ و هنر رشد خوبی را نسبت به گذشته داشته است و امیدواریم این روند ادامه یابد.

بالاترین مقام اجرایی استان گفت: این نکته نیز حائز اهمیت است که درگیری با بیماری کرونا، بخش عظیمی از توان دولت را معطوف خود ساخت و استان نیز در دوره کرونا با چالش‌های زیادی روبرو شد به ویژه این که از اولین استان‌های درگیر با این بیماری بود و در جریان پیک‌های بیماری با بیشترین آمار ابتلا همراه بودیم ولی خوشبختانه با مدیریت خوب، آمادگی مناسبی ایجاد شد و با همراهی و همکاری مردم توانستیم آن را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: در دوران کرونا با همراهی و همکاری دولت، بخش خصوصی و  خیرین برخی از زیرساختهای بخش درمان در استان تکمیل شد به نحوی که همه بیمارستانهای شهرستانی به دستگاهای اکسیژن ساز که از ملزومات درمان بیماران کرونایی بود، مجهز شدند و سایر نیازهای بیمارستانها نیز برطرف شد.

طالبی تاکید کرد: دولت در این دوره از فعالان اقتصادی آسیب دیده از کرونا حمایت کرد و این اقدام با کمک منابع بخش خصوصی، خیرین و مردمی و اختصاص تسهیلات صورت گرفته و امیدواریم به رونق اقتصادی و حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده نیز منجر شود.

بالاترین مقام تجرایی استان همچنین به ارتقای زیرساخت های فناوری و ارتباطات در استان اشاره کرد و افزود:  تدوین سند آمایش استان، برنامه محوری در بخش‌های مختلف و توجه به اقتصاد دانش‌بنیان از جمله دستاوردهای 8 ساله دولت در استان یزد است.

وی بیان کرد: هم اکنون استان یزد جایگاه سوم کشور را در حوزه زیرساختهای فناوری و ارتباطات دارد و جزو 5 استان دارای منطقه ویژه فناوری است. عملیات اجرایی کارخانه فناوری یزد هم در دولت تدبیر و امید در استان آغاز شد.

استاندار یزد درباره پیاده سازی الگوی  حکمرانی خوب بود، در استان گفت:  الگوی من برای مدیریت استان بر اساس برنامه مشخص، با این نگاه که روند توسعه در کشور نیازمند توجه به بعضی شاخص هایی است که در الگوی حکمرانی خوب مورد توجه قرار گرفته است، الگوی «حکمرانی خوب»  بود.

وی تاکید کرد: حکمرانی خوب به ما یاد می دهد که چگونه بتوانیم تعامل بین دولت، بخش خصوصی و مردم ایجاد کنیم. در این الگو به دنبال تحقق برخی شاخص‌ها از جمله مسئولیت پذیری، پاسخگویی، قانون مداری، جلب مشارکت مردم، شفافیت و مبارزه با فساد بودیم و در این برنامه توانستیم با تدوین راهبردهای عملیاتی و ایجاد یک گفتمان مناسب حول حکمرانی خوب، قدم های جدی را در راستای تقویت این شاخص ها در استان برداریم .

طالبی گفت: دستاوردهای پیاده سازی این الگو در استان در هر کدام از شاخص ها قابل ارزیابی است و می توان تفاوت اقدامات صورت گرفته حول این الگو را نسبت به گذشته احساس کرد. البته امیدواریم این روند تقویت شاخص ها بتواند در استان تداوم پیدا کند و با تحقق شاخص های حکمرانی خوب، تعامل و ارتباط بهتری را بین مردم و حاکمیت شاهد باشیم.

یزد/سمیه گلابگیریان

 

کدخبر: 725227 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟