عدم تامین آب، مانع راه اندازی ۲ هزار واحد صنعتی موثر در توسعه اقتصادی استان یزد

به گزارش  خبرنگاررکنا؛سید مسعود عظیمی در پنجاه و هشتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲ هزار واحد صنعتی و تولیدی خرد، متوسط و کلان در بخش‌های مختلف، معطل تامین آب برای راه اندازی هستند.

وی افزود: اکثر این واحد‌ها را صنایع کم آب خواهی تشکیل می دهند که راه اندازی آن‌ها اثرات قابل توجهی بر توسعه اقتصادی استان خواهد داشت.

ضرورت مدیریت منابع آبی استان

نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست تصریح کرد: از یک سو هم باید منابع موجود آب استان را به خوبی مدیریت کرد و هم پیگیر جدی انتقال آب به استان باشیم.

محمدصالح جوکار افزود: گرچه مشکلاتی در زمینه تامین آب داریم، اما واحد‌هایی هستند که از ۱۵ سال پیش تخصیص آب گرفته، اما همچنان راه اندازی نشده اند.

وی گفت: اگر ممنوعیت و محدودیت برداشت آب وجود دارد، چرا سایر استان‌ها تا لب مرز‌های استان یزد چاه حفر می‌کنند، اما وقتی نوبت به استان می‌رسد با چنین محدودیت‌هایی روبرو می‌شویم.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد افزود: موضوع ممنوعیت برداشت آب از دشت اردکان از ۵۵ سال پیش تاکنون ادامه دارد و باید بررسی شود که چه تعداد چاه‌های غیرمجاز در این محدوده حفر شده است.

جوکار با تأکید بر اینکه تعداد چاه‌های حفر شده در این محدوده از چاه‌های پلمب شده بیشتر است، افزود: در حالی که آب انتقالی خلیج فارس به چادرملو رسیده است، چرا این شرکت هنوز از سهیمه آب استان استفاده می‌کند؟

وی گفت : حل این موضوع به اقدامی شجاعانه و قاطع نیاز دارد و مدیری شجاع را می‌طلبد.

نیاز به اراده مشترک در خارج از استان  برای تامین آب

استاندار یزد هم تامین آب را مهمترین مساله استان عنوان کرد و گفت: ما در سال‌های گذشته بسیاری از فرصت‌ها را برای تامین آب استان از دست دادیم و این موضوع باید با اراده‌ای مشترک در خارج از استان به صورت جدی پیگیری شود.

محمدعلی طالبی افزود: سیاستگذاری‌ها استان باید در زمینه مصرف آب در بخش‌های مختلف با اولویت‌ها متناسب باشد تا همچنان حیات سنتی استان حفظ شود.

افزایش ۳۸۰ درصدی بهای آب مصرفی صنایع کشور و استان مصوبه هیات وزیران در بهمن ماه سال گذشته، از دیگر موضوع‌های مهم مورد بررسی در این نشست بود که مقرر شد نمایندگان استان، استاندار و سازمان بازرسی پیگیری‌های لازم را برای حل این مشکل انجام دهند.

یزد/سمیه گلابگیریان

کدخبر: 721178 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟