گیلان پیرترین استان ایران ! /  مجازات عاملان آتش سوزی عمدی تالاب انزلی !

مرجان گودرزی همدانی نماینده رکنا در استان گیلان است. 

مرجان گودرزی همدانی  هستم، نماینده و خبرنگار رکنا در استان گیلان، بنده از آذر ماه سال 99 فعالیت و همکاری خود را با پایگاه خبری رکنا شروع کردم.

مرجان گودرزی همدانی

در طی این مدت اخبار زیادی از استان گیلان در رکنا کار شد که واقعا تفکیک 10 خبر در بین اخبار یک سال گذشته بسیار سخت بود چرا که تمام اخبار مهم و جذاب برای مخاطبان خود در هر حیطه ای بوده اند و بر خلاف تصورات که رکنا فقط مرجع اخبار حوادث است، بنده تصمیم گرفتم که تمام اخبار یک سال گذشته رکنا (استان گیلان) را به لحاظ محتوا (فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، حوادث و...) تفکیک کنم، چرا که رکنا در همه ی این زمینه ها حرفی برای گفتن دارد.

1)سیاسی

انتصابات مهم استان در سال 1400:

الف) انتصاب اسدالله عباسی به عنوان استاندار استان گیلان

انتصاب اسدالله عباسی به عنوان استاندار استان گیلان

ب) انتخابات شورای شهر در استان گیلان، که با حواشی زیادی همراه بود مانند، خرید رای یکی از منتخبین شورای شهر در یکی از شهرستاتهای گیلان با پول تقلبی که دستگیر شد، که به دنبال آن انتخاب شهردار توسط شوراها، که در این بین شورای اسلامی شهر رشت طبق قاعده همیشگی بر خلاف شعارهایی که شهر رشت طی 4 سال با یک شهردار اداره خواهد شد، انتخاب پر حاشیه ای داشتند. احمدی شهردار سابق شهر رشت که امیدی بر ابقا ایشان در دوره ششم شورا با توجه به جبهه ای که نسبت به ایشان در شورا بود در کمال حیرت مجدد ابقا شد و بعد از مدتی خود احمدی استفا داد و شنیده های زیادی در خصوص این استعفا بود که هیچ پاسخی  از جانب خود ایشان داده نشد و همچنان دلیل اصلی استعفای ایشان پس از کلی رایزنی با اعضای شورا جهت ابقا همچنان در ابهام است.

پس از احمدی علوی یکی از اعضای شورای ششم شهر رشت برای گرفتن سکان کشتی شهرداری رشت جزو کاندیدا قرار گرفت انتخابی که از اول مشخص بود برنده ی بازی خواهد بود، و البته روی خوش شورا با ایشان هم طولانی نبود، و شهرداری که در تاریخ 5 آبان ماه 1400 انتخاب شده بود مجدد توسط همین شورا استیضاح شد که متاسفانه خبر استیضاح ایشان در زمانی که رکنا فعالیت نمیکرد بوده که خبر کار نشده، و این داستان بین شورا و شهرداری رشت ادامه دارد، آیا کسی انتخاب خواهد شد که برای 4 سال سکان دار شهرداری رشت باشد و این داستان ادامه دارد....

ج) انتخاب رضا ثقتی در تاریخ 11 آذر ماه 1400 به سمت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان

در سال 1400 انتصابات زیادی انجام شد، با توجه به تغییر دولت که تمام اخبار انتصابات استان در پایگاه خبری رکنا کار شده و موارد فوق  از مهم ترین آنها بوده.

د) سفر استانی رئیس جمهور منتخب دولت سیزدهم به همراه هیئت همراه خود به استان گیلان

خرید رای با پول تقلبی

خرید رای با پول تقلبی

در زمان انتخابات شوراها یکی از اعضای منتخب شورای اسلامی شهر تالش به دلیل خرید رای با استفاده از پول تقلبی در خرید رای و باشکایت یکی از فروشندگان آرا  توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر شد.

رئیس جمهور وارد گیلان شد

رئیس جمهور وارد گیلان شد

این پانزدهمین سفر استانی آقای رییسی بود. تعدادی از معاونان رییس جمهور و وزرا ، آقای رییسی را در این سفر همراهی می‌کنند.بازدید‌های سرزده، نشست با اقشار مختلف گیلان، حضور در شورای اداری و نشست مطبوعاتی از جمله برنامه‌های سفر یک روزه آقای رییسی به گیلان است.

2)فرهنگی

گیلان که همیشه جزو اولین ها بوده اینبار نیز نشان داد که مردم فرهیخته ای دارد،

تنها در 5 روز، خرید میلیاردی کتاب در گیلان

در این طرح فصلی کتاب که از ۲۹ آبان آغاز و تا سوم آذر ماه سال 1400 به پایان رسید ، کتابفروشی‌های گیلان موفق شدند بیش از ۱۲ میلیارد و ۱۹۶ میلیون ریال کتاب به مردم استان بفروشند.

و گیلان در رتبه ششم پرفروشترین استان‌های کشور بر اساس تعداد کتاب خریداری شده و رتبه هشتم بر اساس مبلغ فروش قرار گرفت.

3)اجتماعی

واگذاری تالاب انزلی

به دنبال تجاوز و دست درازی هایی که نسبت به تالاب انزلی انجام شد تصمیم بر این شد که بخشی از زمین‌های تالاب انزلی  به سازمان جنگل‌ها واگذار شده تا از این پس مسوولیت حفاظت از آن برعهده این دستگاه اجرایی باشد.و مابقی آن در حوزه شهرستان بندرانزلی این سند صادر خواهد شد.

آتش سوزی عمدی بر جان تالاب انزلی

آتش سوزی عمدی بر جان تالاب انزلی

آتش سوزی عمدی بر جان تالاب انزلی برای تصاحب زمین های خشک شده تالاب که با پیگیری مسئولان و زحمت فراوان نیروهای امدادی و آتش نشانی استانی آتشی که بسیار وسیع بود مهار شد و  ۵ نفر از عاملین این آتش‌سوزی به دستگاه قضائی معرفی که سرانجام منجر به صدور قرار برای تعداد ۲ نفر از این متهمان گردید.

 گیلان پیرترین استان کشور

آمار متولدین سال ۱۳۹۹ کاهش ۷/۴درصدی را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد. در سال ۹۹، ۲۲ هزار و ۸۱۵ تولد و در سال ۹۸، ۲۱ هزار و ۱۳۲ تولد در ثبت احوال گیلان به ثبت رسیده است. همچنین در میزان وفات نیز گیلان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۷/۲ درصد (هفت و دو دهم درصد) رشد داشته است.

آمار فوتی‌های گیلان در سال ۹۸، ۱۸ هزار و ۳۸۲ نفر و در سال ۹۹، ۱۹ هزار و ۷۱۱ نفر ثبت شده است.

گیلان پیرترین استان کشور از لحاظ رشد جمعیتی است. آخرین جمعیت استان بر اساس داده‌های سال ۱۳۹۹، ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار نفر بوده است. طی این آمار، روزانه به طور میانگین ۵۹ مورد تولد در گیلان ثبت می‌شود و شهرستان‌های تالش، آستارا و ماسال دارای بالاترین میانگین نرخ تولد استانی هستند.

و این زنگ خطری بود که همه مسئولان استانی به فکر باشند و برای آن تمهیداتی بیندیشند.

 

سالمندان

به دنبال اعلام آمار و قرار گرفتن گیلان در راس پیرترین استان کشور مسئولان کشوری اولین مرحله از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کشور را برای اولین بار در  استان گیلان برگزار کردند، با بیان اینکه گیلان در رده سالمندترین استان کشور قرار دارد، و گیلان با جمعیت ۲ میلیون و پانصد هزار نفر دارای ۱۳ الی ۱۶ درصد جمعیت سالمند است که به سرعت در حال افزایش است، که طی ۱۰ الی ۱۵ سال آینده با همین نرخ رشد جمعیت، نزدیک به ۲ برابر خواهد شد.

4)میراث فرهنگی

بازگشت جام سیمین به زادگاهش

بازگشت جام سیمین به زادگاهش

بازگشت دائمی جام ارزشمند رشی پس از قریب به سه دهه دوری به استان گیلان، این ظرف سیمین زرداندود متعلق به اواخر دوره ساسانی (قرون 6 و 7 میلادی) بوده و با وزن 583 گرم، در قطر 20.5 سانتی‌متر و ارتفاع 4.1 سانتی‌متر  که در زیر دارای پایه حلقوی و در رویه بیرونی آن با کنده‌کاری‌های هنرمندانه  مزین شده است.

این تصاویر شامل تصاویری از صیادان ماهی‌ و موجودات افسانه‌ای بالدار اعم از قوچ، اسب، شیر و بز کوهی که ملهم از اعتقادات مردمان عصر ساسانی بوده و جمیع این نقوش اعجازآمیز در هنر فلزکاری زمان خود یک شاهکار هنری را خلق کرده و این اثر زیبا با  شماره 560 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

جام سیمین رشی در کاوش‌های اوایل دهه هفتاد محوطه باستانی رشی رودبار استان گیلان کشف شده و پس از به نمایش درآمدن در نمایشگاه‌های مختلف خارجی از جمله تور نمایشگاه هفت هزار سال هنر ایران در موزه‌های متعدد اروپایی به کشور بازگشت و در موزه ایران باستان نگهداری می‌شده که با پیگیری‌های مجدانه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان و پس از اخذ مجوزات لازم به محل نگهداری دائمی خود در موزه باستان‌شناسی رشت منتقل شد.

 یک پله تا ثبت جهانی ماسوله

شهر تاریخی ماسوله که قدمتش به قرن هشتم هجری قمری می‌رسد با ساختار پلکانی در سال ۱۳۵۴ به شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.ماسوله یکی از جاذبه های گردشگری استان گیلان محسوب می شود که سالانه مشتاقان زیادی برای دیدن و اقامت در آن راهی گیلان میشوند.

کار‌های ثبت جهانی ماسوله از سال ۸۶ آغار شده است و با توجه به اینکه هر سال تنها یک اثر از ایران ثبت جهانی می‌شود امسال هم در رقابت با هگمتانه در تلاش برای ثبت جهانی است.

د)ماسوله در کنار یزد و شوشتر /انتخاب ماسوله به عنوان شهر کامل ایران

ماسوله در کنار یزد و شوشتر

مطابق با تعریف ارائه شده، شهر کامل، شهری مدرن است که در آن گذشته و خاطرات شهر با سرزندگی و انرژی جریان حال آن پیوند خورده و در چنین شهری معماری، فضای عمومی، پایداری، عدالت اجتماعی در کنار سایر ابعاد و ویژگی‌های زندگی شهری دست به دست یکدیگر داده و فضایی را خلق می‌کنند که به تمامی مشکلات و مسائل شهر و ساکنان آن پاسخ دهد.

 با توجه به معیارهای ارزیابی شهرهای کامل: برخورداری از ایمنی و امنیت شهری، پشتیبانی و بهره‌بروی از سلامت جسمانی و روانی ساکنان، فرهنگ و خلاقیت، مؤلفه‌های توسعه پایدار، عدالت جنسیتی، بنگاه‌های خرد اقتصادی، حفاظت و احیای میراث شهری، انطباق‌پذیری شهری از مهم‌ترین مؤلفه‌های ارزیابی در قالب گونه‌بندی‌های اکو موزه، شهر موزه، شهر سبز، چند فرهنگی، تفریحی و گردشگری. قابل دسته‌بندی و تعریف است.

و به دنبال این پارامترها  از سوی نشریه بین المللی تخصصی A۲ شهر تاریخی ماسوله در کنار شوشتر و یزد به عنوان «شهر کامل» ایران انتخاب شد.

و بدین ترتیب ماسوله در جهان شناخته تر شد.

 ثبت ملی تصنیف میرزا کوچک خان

ثبت ملی تصنیف میرزا کوچک خان

موسیقی فولکلوریک در بین مردم گیلان جایگاه ویژه ای دارد، به طور کلی ترانه‌های بومی‌- محلی جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و هنر مردم گیلان داشته و بیان استبداد، ظلم و ستم شرایط سخت حاکم بر جامعه گیلان در آن دوره زمانی یکی از ویژگی‌های اصلی ترانه میرزا کوچک‌خان به شمار می‌رود.

تصنیف میرزا کوچک خان از جمله آثار برجسته فرهنگی اجتماعی استان گیلان به شمار می‌رود و سالیان طولانی در بین نسل‌های مختلف عامه مردم زمزمه می‌شده.

قدمت این تصنیف زیبا حدود یکصد سال تخمین زده شد اما سراینده واقعی آن مشخص نیست زیرا در منابع مختلف سرایش آن به افرادی نسبت داده شد که مدرک مستدلی برای اثبات آن موجود نیست.

این تصنیف نخستین بار به صورت مکتوب در کتاب «سردار جنگل» اثر مرحوم ابراهیم فخرایی در سال ۱۳۴۴ اشاره شده است و یکی از دلایل ماندگاری این سروده را، می‌توان استفاده از آن در تیتراژ پایانی سریال «میرزا کوچک خان» در سال ۱۳۶۶ به کارگردانی بهروز افخمی، آهنگسازی محمد میرزمانی و صدای استاد پیشکوست موسیقی فولکرویک گیلان ناصر مسعودی برشمرد.

5)پزشکی

 8مورد مرگ مغزی (اهدا عضو)

در سالی که گذشت 8 مورد مرگ مغزی در استان گزارش شده که اکثر این موارد به دلیل سانحه تصادف دچار مرگ مغزی شده اند.

مردم کیاشهر برای جوان ۱۵ساله گریستند/حسین صادق دقیقی چه کسی بود

حسین صادق دقیقی، جوان ۱۵ساله ی کیاشهری یکی از این موارد مرگ مغزی بود که در اثر سانحه دلخراش تصادف دچار مرگ مغزی شده بود،و اعضای بدن او اهدا شد.

نجات نوزاد یک ماهه از مرگ

نجات نوزاد یک ماهه از مرگ

ثانیه های سخت و طاقت فرسا که با گریه نوزاد رنگ آرامش می گیرد...

به دنبال تماس مادر مستاصل برای نجات فرزند خود با اورژانس 115 و راهنمایی هایی که مسئول اورژانس در آرامش کامل به مادر نوزاد کردند، نوزاد از مرگ نجات پیدا کرد و قطعا صدای گریه نوزاد اشک شوق را در چشمان همه کسانی که این فایل صوتی را شنیده اند جاری کرده است.

6)گردشگری

 ردپای گل نایاب در گیلان

ردپای گل نایاب در گیلان

اثر ملی سوسن چلچراغ یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های زیست‌محیطی کشور است که در سال ۱۳۵۴ توسط دانمشمندی بنام «لدربوری» کشف و در سال ۱۳۵۵ توسط شورای عالی محیط زیست کشورمان بعنوان اثر ملی و طبیعی به ثبت رسید.

رویشگاه این اثر در جهان تنها در لنکران کشور آذربایجان و همچنین در روستای داماش عمارلو گیلان است. مدت شکوفایی این گل از اواسط خرداد تا اواسط تیرماه هر سال ادامه دارد.

 امیرکیاسرتنها سایت رسمی و دائمی ورزش های هوایی _ساحلی در کشور

امیرکیاسرتنها سایت رسمی و دائمی ورزش های هوایی _ساحلی در کشور

باتوجه به شرایط مناسب منطقه امیرکیاسر از نظر فشار هوا، فضای مناسب و بکر ساحلی و مناظر بسیار زیبا، کمیته فضای کشور مجوز رسمی فعالیت دائمی این سایت را صادر کرد.

سایت امیرکیاسر تنها سایت رسمی و دایمی ساحلی دارای مجوز کشور است که در ۴ فصل سال می‌تواند شاهد حضور فعالان ورزش‌های هوایی به ویژه پاراگلایدر و پاراموتور باشد.

و قطعا میتواند جاذبه گردشگری دیگر در کنار سایر مکانهای دیدنی استان گیلان  برای مسافرانی که مقصدشان استان گیلان است  باشد.

7)حوادث

گیلان جزو استانهایی محسوب می شود که همه ساله مقصد مسافران زیادی  است که مزایا و معایب خود را  دارد که در دوران کرونا این موضوع باعث شیب صعودی در استان گردید.

از دیگر معایب آن می‌توان به افزایش حوادث جاده ای در استان اشاره کرد  و البته بسیاری از این حوادث هم بدون حضور مسافران اتفاق میافتد که به گزیده ای از اخبار حوادث در سال 1400 اشاره میکنم؛

سفید رود جوان سلفی باز را بلعید! / اجلش رسیده بود

مرد جوان اهل تهران که از بندرانزلی در حال برگشت به تهران بود در رودخانه سفیدرود در محدوده شهر رودبار هنگام عکس گرفتن از خود به داخل رودخانه افتاد و غرق شد.و به دنبال آن  یک جوان اهل علی آباد رودبار هم که برای نجات جان جوان تهرانی به داخل رودخانه رفته بود نیز غرق شد.

 اعترافات مرد هتاک به مردم گیلان

اعترافات مرد هتاک به مردم گیلان

در پی   انتشار ویدئو اهانت دو جوان به مردم شریف شمال کشور در فضای مجازی ، توهین های بسیار ناشایست و اشتباهی نسبت به مردم شمال کشور انجام دادند، که این اتفاق با موج انتقاد بسیار زیادی از سوی مردم شمال کشور و مسئولین قرار گرفت که در نهابت توسط نیروهای پلیس فتا دو فردی که مرتکب این عمل شده بودند شناسایی و متهم اصلی با هماهنگی مقام قضایی و اخذ نیابت در عملیاتی غافلگیرانه، در استان البرز دستگیر شد،. و  پرونده فرد هتاک در دادسرای رشت مورد بررسی قرار گرفت.

8)ورزشی

در ورزش نیز استان گیلان افتخارات زیادی را در سال 1400 در مسابقات کشوری و جهانی کسب کرده اند.

گلاره ناظمی در بین 10 داور برتر فوتسال جهان

گلاره ناظمی در بین 10 داور برتر فوتسال جهان

گلاره ناظمی بانوی گیلانی و داور گیلانی در لیست ۱۰ نامزد بهترین داور سال ۲۰۲۰ فوتسال جهان حضور قرار گرفت.

او که برای چهارمین مرتبه در لیست کاندیدای بهترین داوران فوتسال جهان قرار گرفته بود . ایشان که  دلیل این انتخاب را  قضاوت خود  در جام جهانی  می دانست.

و در بین اخبار ورزشی استان اخبار تلخ نیز داشتیم که 3 جوان ورزشکار استان در اثر ایست قلبی درگذشتند.

مرگ پویا شیرپور فوتبالیست جوان گیلانی

مرگ پویا شیرپور فوتبالیست جوان گیلانی

پویا شیرپور جوان 22 ساله ی  ورزشکار استان ، فرزند اصغر شیرپور پیشکسوت فوتبال سپیدرود رشت و ملوان بندر انزلی در دهه ۶۰ و ۷۰، هنگام تمرین در یکی از زمین‌های فوتبال بر اثر ایست قلبی درگذشت.

9)کرونا

و در نهایت با ورود کرونا استان گیلان نیز قربانیان زیادی داد که در بین این فوتی های کرونایی تعدادی از چهر های معروف استانی که در سطح کشور نیز مطرح بودند از بینمان رفتند.

پیر غلام تعزیه گیلان بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

پیر غلام تعزیه گیلان بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

استاد تعزیه خوان از ۶ سالگی زیر نظر پدرش استاد «رمضانعلی اسمی» آموزش دید و کارش را به عنوان میرزای گروه تعزیه «موسی بن جعفر (ع)» با بچه خوانی آغاز کرد.

استاد «علی اسمی» سال‌ها با گروه تعزیه «مسلم بن عقیل» استاد صمصام و «شاهزاده ابراهیم» در موافق خوانی و شهادت خوانی به اوج رسید.

مردم اکثر استان‌های کشور شاهد اجرای تعزیه و چاووشی خوانی وی بودند و در سالیان اخیر پای ثابت برنامه‌های برج میلاد تهران بود.

استاد اسمی جوایز مختلفی کسب کرد که مهمترین آن را به عنوان پیرغلام تعزیه کشور از رئیس جمهور دولت نهم و دهم دریافت کرد.

و در نهایت استاد «علی اسمی» متولد روستای رودبره سنگر از توابع شهرستان رشت پیر غلام تعزیه خوان گیلان و ایران در سن ۸۳ سالگی به دلیل ابتلاء به کرونا جان به جان آفرین تسلیم کرد.

کدخبر: 771475 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟