مقایسه تلویزیون های سامسونگ بر اساس تکنولوژی صفحه نمایش

 

احتمالا برای شما هم پیش آمده که برای خرید تلویزیون مثلا هنگام مراجعه به یک فروشگاه سامسونگ با عبارات و اصطلاحاتی برخورد کرده اید که موجب سردرگمی شما شده و انتخاب را سخت تر کرده است. یکی از این موارد تکنولوژی صفحه نمایش تلویزیون هاست که ممکن است Crystal ، OLED، QLED ، LED و یا NeoQLED باشد .در این مقاله به بیان ساده انواع آنها را بررسی خواهیم کرد.

تلویزیون های LED

لغت LED مخفف Light Emitting Diode یا دیود ساطع کننده نور است. در تلویزیونهای LCD که در گذشته در بازار وجود داشت،  برای نور پس زمینه از نور فلورسنت استفاده می شد. اما با ورود تلویزیون های LED  تحول بزرگی در دنیای صفحه نمایش ها به وجود آمد. ساختار تلویزیون های LED مشابه تلویزیون‌های LCD است بدین ترتیب که دارای پنلی تخت با چندین لایه هستند که نور و رنگ را کنترل می کنند. آخرین لایه یا همان backlight، با ایجاد نور پس زمینه، صفحه را روشن می‌کند تا تصاویر به نمایش درآیند. در تلویزیون های LED به‌جای استفاده از لامپ‌های فلورسنت،  چراغ‌های LED نور پس زمینه را تامین می کنند، در نتیجه طول عمر بالاتر و کیفیت تصویر بهتری دارند.

تلویزیون های QLED

QLED مخفف Quantum Light Emitting Diode یا دیود کوانتومی ساطع کننده نور است. سامسونگ بعنوان اولین سازنده تکنولوژی QLED ، در حال حاضر بزرگترین تولید کننده این فناوری در دنیا نیز می باشد. در این مدل صفحه نمایش، از نقاط کوانتومی یا کوانتوم دات (نوعی ساختار نانو از سیلیکون های نیمه رسانا) استفاده شده که موجب روشنایی بیشتر، دقت رنگ و کنتراست بالاتر می شود. استفاده از نقاط کوانتومی ، با کمک به  بهره‌وری انرژی، این تلویزیون ها را به انتخابی سازگار با محیط زیست برای خانه‌های مدرن تبدیل می‌کند. قیمت تلویزیون های QLED از تلویزیون های LED بیشتر اما از تلویزیون های OLED ارزان تر است.

 

تلویزیون های NeoQLED

تنها تفاوت این تلویزیون ها با تلویزیونهای QLED این است که برای روشن کردن پس زمینه، به جای لامپ های LED از مینی LED استفاده می شود که این امر موجب افزایش تعداد مینی ال ای دی ها و در نتیجه تولید نور بیشتر می شود. مهمترین برتری این تلویزیون ها، کنتراست بالای آنهاست. رنگ مشکی عمیق تری را نسبت به تلویزیونهای QLED  معمولی ارائه می دهد اما در این زمینه به تلویزیونهای OLED نمی رسد.

تلویزیون های OLED

OLED مخفف Organic Light Emitting Diode به معنی دیود ارگانیک ساطع کننده نور است. یعنی در این نوع صفحه نمایش، از مواد آلی استفاده و نور توسط هر پیکسل بطور جداگانه تولید می شود (خاموش و روشن می شوند) و بر خلاف تلویزیون های دیگر نیازی به نور پس زمینه ندارد. این فعالیت مستقل پیکسل ها موجب افزایش شفافیت، کنتراست و دقت رنگ می شود. فناوری OLED بهترین و گرانترین تکنولوژی موجود برای تلویزیون ها در جهان می باشد و کیفیت تصویر آنها فوق العاده است. درتلویزیون‌های LED و QLED، پیکسلها رنگ مشکی را بوجود می آورند اما در تلویزیون OLED برای نمایش رنگ مشکی، پیکسل ها به حالت خاموش در می آیند و این اتفاق موجب عمق بینهایت رنگ مشکی می شود. این تلویزیون ها دارای زمان پاسخ کوتاهی می باشند که برای بازی‌های ویدیویی با سرعت بالا و نیاز به واکنش سریع، بسیار مناسب هستند.  OLED نسبت به پنل های دیگر، حساسیت بیشتری به خط و خش داشته و هنگام استفاده، نیاز به دقت و مراقبت بیشتری دارد.

تلویزیون های Crystal UHD

 از سال 2020 شرکت سامسونگ تلویزیون های Crystal UHD را تولید و به بازار عرضه نمود. در این تلویزیون ها با ترکیب نور زمینه LED و فناوری کریستال مایع، تصویر ایجاد می شود. UHD مخفف Ultra-High Definition است که به آن Ultra HD نیز گفته می شود. که بیانگر رزولوشن بالای تصویر(4K) است. در این تلویزیون ها کیفیت و کنتراست تصویر بالا، رنگ ها زنده و واقعی و مصرف انرژی پایین است.

انواع صفحه نمایش تلویزیون ها

حال بطور خلاصه مواردی که در انتخاب یکی از انواع این تلویزیونها به شما کمک می کند را در زیر بیان می کنیم:

کیفیت تصویر و نمایش رنگ ها

تلویزیون های OLED کیفیت تصویر فوق العاده و عمق رنگ بهتری را در بین سایر تلویزیون ها دارد. همانطور که بالاتر اشاره شد بهترین رنگ مشکی در تصویر نیز در این تلویزیون ها دیده می شود.

 نور پس زمینه

در همه انواعی که توضیح داده شد، نیاز به نور پس زمینه وجود دارد به غیر از تلویزیونهای OLED که در این تکنولوژی، خود نقاط نور ساطع میکنند. در LED، QLED و Crystal از چراغهای ال ای دی و در NeoQLED از چراغهای مینی ال ای دی استفاده می شود.

 میزان روشنایی

از نظر میزان روشنایی، تلویزیون های Neo QLED و QLED در مقام اول قرار دارند و از آنها میتوان در محیطهایی با نور زیاد استفاده کرد. بعد از آن تلویزیون های LED و بعد OLED قرار می گیرند.

 طول عمر

از آنجایی که در تلویزیون های OLED از مواد آلی استفاده می شود، این امر می تواند بر طول عمر آن نسبت به مدلهای دیگر تاثیر بگذارد. البته شرکتهای سازنده اقداماتی جهت رفع این مشکل انجام داده اند.

قیمت

با توجه به اینکه تلویزیون های OLED و Neo QLED دارای تکنولوژی پیشرفته و گرانبهایی هستند در نتیجه قیمت آن نیز بالاتر از سایر محصولات است. بعد از آن QLED قرار می گیرد و اگر به دنبال تلویزیون سامسونگ قیمت مناسب هستید به سراغ تلویزیون های   Crystal UHD و LED بروید.

زاویه دید

همانطور که پیشتر بیان شد، تلویزیونهای OLED چون دارای پیکسل هایی هستند که مستقل عمل می کنند، در نتیجه زاویه دید بهتری ارائه می دهند. حتی هنگام تماشای تلویزیون از کنار، همان کیفیت دید از روبرو را مشاهده می کنید.

انواع تلویزیون های سامسونگ

 

در پایان باید اشاره کرد که نمی توان گفت کدام نوع از تلویزیون های مذکور بهتر هستند. باید دید که کدامیک از ویژگی های مطرح شده برای شما در اولویت قرار دارند و بر اساس آن نسبت به انتخاب و خرید محصول مورد نظر اقدام نمایید.

 

کدخبر: 988209 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟