بیشترین متولدین 4 ماه اول امسال دختر بودند یا پسر؟

به گزارش رکنا، رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه امسال ۳۳۸ هزار و ۶۸۴ نوزاد در کشور متولد شدند و ولادتشان به ثبت رسید.

هاشم کارگر افزود: باروری اصلی‌ترین مؤلفه تغییرات جمعیتی در جهان و هر محدوده جغرافیایی است. به نحوی که تغییرات ساختار و ترکیب جمعیت، حاصل کاهش و افزایش تعداد ولادت‌ها است.

وی ادامه داد: از این رو برای هر نوع تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌ در جامعه، بررسی، تحلیل و توصیف روند میزان‌های ولادت از ضروری‌ترین مطالعات در بسیاری از حوزه‌های اجتماعی محسوب شده و تغییرات آن مورد توجه برنامه‌های سیاست‌گذاری در حوزه جمعیت است.

وی با اشاره به میزان ولادت در سال ۱۴۰۱ گفت: درسال گذشته یک میلیون ۷۵ هزار و ۲۳۱ رویداد ولادت به ثبت رسیده است.

دراین مدت به عنوان مثال در استان هایی مانند تهران ۴۲هزارو ۴۱۷نفر، سیستان و بلوچستان ۲۸هزارو ۹۰۵ و خراسان رضوی ۳۳هزارو ۳۰۲ نوزارد متولد شدند.

همچنین از ۳۳۸ هزار و ۶۸۴ نوزاد متولد شده در 4 ماهه نخست امسال ۱۷۵ هزارو ۶۹۴ نوزاد پسر و ۱۶۲هزارو ۹۰۷ نوزاد هم دختر بودند.

بر اساس گزارش های سازمان ثبت احوال کشور در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد رویداد ولادت و ۹۵درصدی رویداد فوت در مهلت قانونی از جمله اقدامات سازمان ثبت احوال کشور در راستای ارائه آمارهای به روز و جدید است.

تا چند سال اخیر آمارهای انسانی صرفا با استفاده از سامانه‌های موجود که گزارشاتی ایستا در اختیار قرار می‌داد تولید و منتشر می‌شد.

اما با توجه به سیاست‌های کلی دولت سیزدهم و همچنین وزیر کشور مبنی بر راه اندازی کارها و انجام جهادی کارها و همچنین رفع نیاز تمامی کاربران و ذی نفعان در تمامی خدمات دولت، سازمان ثبت احوال تغییر رویکرد داشته و با استفاده از ظرفیت‌های موجود سازمان از جمله اطلاعات پایگاه جمعیت مستقر در سازمان اقدام به تولید و ارائه آمارهای به روز و جدید با اقلام درخواستی متنوع کرده است.

ازجمله اقدامات شامل ایجاد انبار داده و داشبورد مهاجرت‌های داخلی برای رصد جابه جایی‌های داخل کشور با توجه به عملیاتی شدن سامانه تغییر نشانی سازمان ثبت احوال کشور(بند ک تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۲)، پاسخ به درخواست‌های آمارهای انسانی دستگاه‌های اجرایی کشور به ویژه در راستای انجام تکالیف وزارت کشور در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، طراحی و ایجاد داشبورد جمعیتی (در دست اقدام)، رصد مداوم و ارائه پیشنهاد جهت بهبود هرم جمعیتی در آینده و به روزرسانی مداوم و بی‌درنگ آن از طریق اتصال به پایگاه‌های مربوطه، بهبود کیفیت داده‌های پایگاه جمعیتی ثبت احوال به لحاظ ثبت بی درنگ وقایع چهارگانه (تولد، وفات، ازدواج، طلاق)، آغاز طرح پالایش پایگاه اطلاعات جمعیت کشور از نقطه نظر کشف و ثبت موارد دیر ثبتی فوت، ثبت بیش از ۹۷ درصدی رویداد ولادت و ۹۵درصدی رویداد فوت در مهلت قانونی وتحلیل و انتشار آمار و اطلاعات جمعیتی به صورت مکان محور و تخصصی است.

کدخبر: 928848 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟