کشف سبد 10 هزار ساله در یک غار | عکس ها را ببینید

به گزارش رکنا، غارهای قمران در ساحل دریای مرده، برای مدتی طولانی محل برخی از شگفت‌انگیزترین کشفیات باستان‌شناسی بوده‌اند. طومارهای دریای مرده شاید مشهورترین این یافته‌ها باشد. اما یکی از عجیب‌ ترین یافته‌های اخیر در آنجا یک سبد با قدمت بیش از 10 هزار سال است.

دو سال قبل بود که در یکی از غارهای قمران واقع در ساحل دریای مرده در فلسطین، قدیمی‌ترین سبد بافته‌شدۀ جهان کشف شد. موادی از چهار بخش مختلف این سبد برای تاریخ‌گذاری، تجزیه و تحلیل شدند و محققان را به این نتیجۀ شگفت‌انگیز رساندند که قدمت سبد به 10500 سال قبل برمی‌گردد.

به گزارش فرادید، این سبد مرموز و استثنایی، خالی و با درب بسته پیدا شد. تنها مقدار کمی خاک از درون آن بدست آمد که محققان امیدوارند با کمک آن بتواند مواد موجود در ظرف را شناسایی کنند.

قدمت این سبد به پیش از عصر سفالگری برمی‌گردد

سبد قدیمی

باستان‌شناسان شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد سارقان اشیاء عتیقه در دوران باستان احتمالاً به حدود ۱۰ سانتی‌متری این دست‌سازه رسیده بودند اما درست قبل از رسیدن به آن، حفاری را متوقف کرده بودند.

هدف کاوش‌هایی که منجر به کشف این سبد شد، بررسی صدها غار در اطراف دریای مرده بوده است. این کاوش‌ها قرار است آثار باستانی احتمالی آنجا را ردیابی و حفظ کنند تا پیش از اینکه سر از بازارهای خصوصی درآورند.

دکتر ناما سوکنیک، کارشناس مواد آلی باستانی گفته است: «مواد آلی معمولاً قابلیت باقی ماندن در چنین دوره‌های طولانی را ندارند. با این حال، شرایط آب و هوایی خاص اطراف دریای مرده و آب و هوای خشک آن، باعث شده ده‌ها اثر باستانی قرن‌ها و هزاره‌ها سالم باقی بمانند.»

کشف سبد 10 هزار ساله

باستان‌شناسان تکه‌هایی از منسوجات که هنوز رنگ‌های روشن خود را از دوران روم حفظ کرده‌اند، بخش‌هایی از صندل، شانه‌ای کوچک با شپش ۲۰۰۰ ساله‌ای که بین دندانه‌های آن گیر کرده، دانه‌ها و تکه‌های طناب را نیز در جریان این کاوش‌ها پیدا کرده‌اند.

3یکی از مهم‌ترین اکتشافاتی که در غارهای قمران صورت گرفته، ده‌ها قطعه کاغذ پوستی از یک طومار کتاب مقدس مربوط به حدود ۲۰۰۰ سال پیش است که به «طومارهای دریای مرده» شهرت یافته‌اند. این طومارها به عنوان یکی از مهم‌ترین کشفیات باستان‌شناسی در قرن بیستم شناخته می‌شوند.

کشف سبد در غار

منبع: فرادید / مترجم: زهرا ذوالقدر

کدخبر: 927713 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟