از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه با 3 روش سریع

 

گالوانیزه کردن یک فرآیند تولیدی است که شامل قرار گرفتن پوشش فلز روی بر سطح فولاد برای جلوگیری از زنگ زدگی آن است. پوشش روی به‌عنوان یک لایه محافظ نسبت به فلز پایه عمل کرده و به‌عنوان یک مانع در برابر عناصر مختلف خورنده عمل می‌کند. ورق گالوانیزه یکی از محبوب‌ترین ورق‌های ضد زنگ فولادی است که استحکام، دوام و شکل‌پذیری بالایی دارد.

فولاد گالوانیزه نباید زنگ بزند، اما گاهی اوقات گالوانیزه از بین می‌رود و به فلز اجازه زنگ زدگی می‌دهد. به طور معمول، روی که برای گالوانیزه کردن فولاد استفاده می شود به جای فلز واقعی خورده می شود تا از زنگ زدگی جلوگیری کند. زمانی که روی خراشیده شده یا از بین برود؛ فلز اصلی زنگ می‌زند. می‌توانید زنگ را از فولاد گالوانیزه پاک کنید، اما باید ناحیه زنگ‌زده را تعمیر کنید تا وقتی فلز دوباره در معرض رطوبت قرار گرفت از بازگشت زنگ ‌زدگی جلوگیری کند. در ادامه با بهترین روش‌های از بین بردن زنگ زدگی ورق گالوانیزه آشنا می‌شویم.

روش سند بلاست

سند بلاست یکی از روش‌های برتر از بین بردن زنگ زدگی ورق‌های گالوانیزه و سطوح فلزی است که با استفاده از ساینده‌های طبیعی مانند شن و ماسه و با فشار بالای هوا سطح ورق را از زنگ زدگی و آلودگی پاک می‌کند. هوای فشرده در روش سند بلاست باعث پرتاب شن و ماسه با فشار بسیار بالایی به سمت فلز زنگ زده می‌شود و باعث تمیز شدن سطوح از گرد و غبار، روغن و گریس می‌شود. سند بلاست مرحله‌ی قبل از رنگ آمیزی ورق‌های فولادی است و از مواد شیمیایی در این روش استفاده نمی‌شود.

روش شات بلاست

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن زنگ ورق‌های فولادی روش شات بلاست است که شبیه به سند بلاست است با این تفاوت که مواد ساینده این دو روش با یکدیگر متفاوت هستند. مواد مورد استفاده در شات بلاست ساچمه‌های فلزی هستند که نسبت به روش سند بلاست باعث تمیز‌کاری لایه‌های اکسیدی ضخیم‌تر می‌شوند. از بین بردن زنگ ورق‌های گالوانیزه با توجه به ورق گالوانیزه قیمت و هزینه‌ای که دارد به ‌صرفه‌تر است. از روش شات بلاست برای قطعات کوچک استفاده نمی‌شود؛ زیرا فشار بالایی که وارد می‌کند می‌تواند باعث تغییر شکل قطعه شود.

زنگ زدگی ورق گالوانیزه

روش واتر جت

یکی دیگر از سریع‌ترین روش‌های از بین بردن زنگ زدگی ورق‌های گالوانیزه استفاده از آب است. در روش واتر جت فشار آب توسط پمپ بوستر سه برابر شده و پس از عبور از یک نازل فشار قوی؛ انرژی فشاری به انرژی جنبشی و مکانیکی تبدیل می‌شود و این فشار بالای آب باعث پاک شدن لایه زنگ زده از روی ورق گالوانیزه می‌شود. مزیت روش واتر جت نسبت به دیگر روش‌های از بین بردن زنگ زدگی این است که آلودگی تولید نمی‌کند و کاملا سازگار با طبیعت است.

جمع بندی

در این مقاله به 3 روش برتر از بین بردن زنگ زدگی ورق های گالوانیزه پرداختیم ولی برای جلوگیری از زنگ زدگی ورق گالوانیزه نیاز است نکات متنوعی را رعایت کنید؛ مثلا دور نگه‌داشتن ورق گالوانیزه از محیط‌هایی که در معرض مواد با PH کمتر از 6 و بالاتر از 12 هستند.

اگر قصد خرید ورق گالوانیزه با کیفیت را داشتید سری به سایت پیوان بزنید و قیمت هر متر مربع ورق گالوانیزه رنگی را به صورت لحظه ای مشاهده نمایید و در صورت تمایل این محصول را به صورت آنلاین خریداری کنید.

پیوان یا سابقه ای 50 ساله ارائه دهنده و تامین کننده بسیاری از محصولات فولادی اعم از ورق گالوانیزه، ناودانی صنعتی، میلگرد تیرآهن و... است و شما می توانید از طریق شماره 45171 با این مجموعه ارتباط بگیرید.

 

کدخبر: 925354 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟