معرفی و بررسی انواع ناودانی صنعتی

 

ولی واقعیت این است که نوع ساده از طرف مصرف‌کنندگان بیشتر مورد توجه قرار دارد. لذا امروز شاهد تنوع در تولید آنها هستیم از جمله ناودانی‌های صنعتی و ساختمانی که در 5 سایز( 8، 10، 12، 14 و 16 ) به بازار عرضه می‌شوند. شایان ذکر است که ارتفاع ناودانی‌ها بین 30 تا 40 میلیمتر است.

لازم به توضیح است که سایز و ارتفاع ناودانی، محل و نوع استفاده از آنها را مشخص می‌کند. البته امروزه شاهد هستیم که از این محصول بیشتر در پل‌های عابر پیاده بکار می‌رود. به عقیده کارشناسان ناودانی‌های صنعتی در خانواده پروفیل‌ها جای می‌گیرند که آنها نیز به دو بخش باز و بسته تولید می‌شوند، اما ناودانی صنعتی چون دارای شکل U هستند، در دسته پروفیل‌های باز قرار می‌گیرند. گفتنی است که ناودانی ساختمان به طور کلی به دو دسته جان و بال تقسیم می‌شوند که دو بال این محصول به صورت عمود بر جان آن واقع شده است.

 

انواع بر اساس شکل سطح مقطع

ناودانی‌ها بر اساس شکل ظاهری نیز به سه دسته UPN، UPE و ناودانی اروپایی(UNP) تقسیم می‌شوند. همچنین ناودانی مشبک از جمله ناودانی‌هایی است که از ورق گالوانیزه تولید شده‌اند، در نتیجه قیمت ناودانی مشبک به قیمت ورق گالوانیزه وابسته است. این نوع ناودانی‌ها برای ساختمان‌هایی که وزن کمتری دارند، کاربرد دارد.

کاربرد ناودانی صنعتی

ناودانی صنعتی دارای شکلی U است، به همین دلیل در قابل استفاده در سازه‌های مختلف است. مهمترین موارد استفاده از این محصول کاربردی در انواع چهارچوب، تشکیلات دریایی و ساخت اسکلت های ساختمانی می‌باشد.

مطالب مرتبط: استعلام قیمت ورق گالوانیزه امروز در بازار

قیمت ورق گالوانیزه

انواع ناودانی صنعتی

استیل

گالوانیزه

آلومینیومی

مقایسه ناودانی صنعتی و چوبی

بین ناودانی فلزی و چوبی تفاوت چندانی وجود ندارد و هر دو محصول بر اساس اصولی مشخص عمل می‌کنند. معمولا ناودانی‌های صنعتی برای اتمام مونتاژ به چند بخش دیگر نیازمند هستند، در حالی که به دلیل کمبود الوارهای مطلوب، بیشتر از ناودانی‌های فولادی در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. کارشناسان از ناودانی فلزی به دلیل مزایای بیشمار، بیش از گذشته از آنها استفاده می‌کنند، چرا که ناودانی‌های فلزی وزن کمی داشته و به راحتی قابل نگهداری هستند. همچنین در برابر حشرات، پوسیدگی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهندو مهمترین برتری ناودانی صنعتی ارزان‌تر بودن آن است.

مزایای ناودانی صنعتی

استحکام: ناودانی فلزی، از مقاومت بیشتری نسبت به چوب برخوردار است و در مقابل هرگز کپک نمی‌زند، البته در شرایطی دچار زنگ‌زدگی می‌شود که این اتفاق قابل جلوگیری است، به نحوی که سطح فلز ناودانی با پوششی مانع این موضوع می‌شود و در نتیجه طول عمر آن افزایش پیدا می‌کند.

مقاومت در برابر آتش: فلز در برابر آتش ایستادگی بالایی دارد، در حالی که چوب بلافاصله دچار حریق می‌شود، بر همین اساس کارشناسان معتقدند که بکارگیری فلز می‌تواند تا حدود زیادی از امنیت و کیفیت ساخت و سازها را افزایش دهد.

دوام: فلزات با گذشت زمان کمتر دچار تخریب می‌شوند و در نتیجه سازه ساختار خود را همچنان حفظ می‌کند.

مقاومت در برابر آفات: فلز در برابر حشرات هرگز از بین نمی‌رود، لذا می‌توان با عایق مناسب ضمن جلوگیری از ورود صدا در برابر آتش‌سوزی نیز ایمنی استانداردی ایجاد کرد.

معایب احتمالی ناودانی صنعتی

سختی برش دادن

کاربرد آسان ناودانی صنعتی

محدودیت وزن بار برای ناودانی صنعتی

بار محوری

محدودیت وزن

فاصله‌گذاری

قیمت لحظه‌ای آهن و میلگرد

در پایان

ناودانی‌های فلزی و چوبی در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند، اما باید بپذیریم که ناودانی‌های صنعتی دارای وزنی‌کمتر، سطحی صاف‌تر و در نتیجه ساختاری یکنواخت هستند. البته مهمترین تفاوت ناودانی‌های فلزی و چوبی ارزان‌تر بودن آنها است. مشتریان عزیز می توانند در کنار استعلام قیمت انواع ناودانی، قیمت لحظه‌ای آهن و میلگرد را نیز از کارشناسان شرکت پیوان جویا شوند.

 

کدخبر: 916547 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟