ببینید / به توپ بسته شدن مجلس + عکس

به گزارش رکنا، روز سه‌شنبه دوم تیرماه سال 1287 شمسی محمدعلی شاه قاجار که دو سال قبل از آن به تخت نشسته بود، در ادامۀ یک دورۀ پرتنش از اختلافات با سران جنبش مشروطه ، دستور حرکت تعدادی از قوای قزاق برای دستگیری آنان را صادر کرد.

ویرانی مجلس

اما مشروطه‌خواهان بنای تسلیم شدن نداشتند. ویرانی مجلس

ویرانی مجلس

افراد و انجمن‌های مختلفی از مشروطه خواهان در مراکزی مانند مسجد سپهسالار و ساختمان مجلس سنگر گرفتند و شروع به مقابله و تیراندازی در مقابل قوای قزاق کردند. در جریان این درگیری تعدادی از قزاق‌ها و نفراتی از مشروطه‌خواهان کشته می‌شوند. در مرحلۀ اول مشروطه‌خواهان پیروز شده و قزاق‌ها عقب‌نشینی می‌کنند.

ویرانی مجلس

اما در این زمان کلنل لیاخوف، فرماندۀ روسی نیروهای قزاق، نیروها و توپ‌های بیشتری را در صحنه حاضر می‌کند و بعد از تنگ‌تر کردن دایرۀ محاصره، با به توپ بستن ساختمان مجلس ، مقاومت مشروطه‌خواهان را در هم می‌شکند و بسیاری از آنان را دستگیر می‌کند.

ویرانی مجلس

ویرانی مجلس

کلنل لیاخوف افسر ارتش روسیه بود که از طرف دربار نیکلای دوم به ایران اعزام شده و در زمان سلطنت محمد علی شاه فرماندهی بریگاد قزاق را به عهده گرفته بود. بعد از اینکه مشروطه‌خواهان تهران را فتح کردند لیاخوف استعفا داد و به روسیه برگشت. مدتی بعد، انقلاب 1917 در روسیه اتفاق افتاد. در جریان این انقلاب، لیاخوف از مخالفان بلشویک‌ها بود و به همین خاطر بعد از پیروزی انقلاب به گرجستان گریخت. او نهایتا در همانجا به قتل رسید.

ویرانی مجلس

کدخبر: 918235 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟