آداب و رسوم جشن کریسمس

کریسمس یکی از بزرگ ترین جشن های مردم دنیاست. هر کشوری برای برگزاری هرچه باشکوه تر کریسمس آداب و رسوم خاصی دارد. سنت های کریسمس شامل نصب تصویر سنتی تولد مسیح، تزئین درخت کریسمس و تبادل هدیه و کارت تبریک و حضور بابانوئل در شب عید کریسمس است. کریسمس به سالروز میلاد حضرت عیسی بن مریم(ع) هم اشاره دارد.

به گزارش رکنا، هر سال با نزدیک شدن به کریسمس بیشتر کشورهای دنیا در حال برنامه ریزی برای گذراندن تعطیلات هستند. کریسمس آداب و رسوم جالبی دارد که فقط مخصوص همین روز هستند و کل شهر را پر از شور و هیاهو می کنند. خیلی ها از اینکه هر سال این سنت های کریسمس را تکرار کنند لذت می برند.

کریستمس

آداب و رسوم کریسمس در ونزوئلا

یک روز مانده به کریسمس مردم ونزوئلا جشن مهمی دارند که حتی از جشن روز کریسمس هم مهمتر است! مردم کاراکاس پایتخت ونزوئلا، صبح زود از خواب بلند می شوند تا خودشان را به یکی از بزرگ ترین جشن های کشور برسانند. البته آن ها مثل دیگر نقاط دنیا برای رفتن به کلیسا از خودروی شخصی استفاده نمی کنند بلکه مسیر خانه تا کلیسا را اسکیت سواری می کنند!  اسکیت سواری آنقدر در این روز اهمیت دارد که خیابان ها بسته می شود تا فضای کافی برای اسکیت سواری مردم وجود دارد. این رسم تا حدی در این شهر محبوب است که حتی دیدن یک اسکیت سوار در روزهای دیگر سال هم آدم را یاد کریسمس می اندازد.

فستیوال فانوس های بززگ در فیلیپین

شهر «سان فرناندو» در فیلیپین به «پایتخت کریسمس» معروف است چون هر سال این شهر پر از فانوس های بزرگ می شود. خیلی ها از شهرهای دیگر فیلیپین به اینجا می روند تا این جشن باشکوه را از دست ندهند. فستیوال فانوس ها اولین بار در سال ۱۹۰۴ برگزار شد، در آن روز افراد زیادی با هم مسابقه گذاشتند تا ببینند کدام یک از آن ها بزرگ ترین و زیباترین فانوس کریسمس را ساخته است. از آن زمان تا به حال این فانوس ها هم از نظر اندازه و هم از نظر شکل تغییرات زیادی کردند. فکرش را بکنید فانوس های غول پیکری که با لامپ های زیادی روشن شدند و یکی دو تا هم نیستند. دیدن این فانوس های درخشان حسابی حال و هوای کریسمس دارد و می تواند همه را تحت تاثیر قرار دارد. اگر امروز به این شهر بروید فانوس های ۶ متری بزرگی را می بینید که با بیشتر از ۵ هزار حباب لامپ روشن شده است.

درخت کریسمس

بز یوله از سنت های کریسمس در سوئد

سوئدی ها رسم جالبی برای کریسمس دارند که البته برای شهر یوله است! هر سال در هنگام کریسمس بز بزرگی در یوله ساخته و در مرکز شهر گذاشته می شود. البته این سنت فقط و فقط مخصوص این شهر نیست و در شهرهای دیگر سوئد هم ساخته می شود اما بز این شهر با همه آن ها فرق دارد. این بز از کاه ساخته می شود و برای این شهر نماد کریسمس است.

کرامپوس از آداب مهم کریمس در اتریش

کرامپوس یک شخصیت افسانه ای برای شرق اروپاست که قرن هاست بخشی از داستان کریسمس است. بچه ها از کرامپوس خیلی می ترسند و در آن شب هایی که کرامپوس در خیابان ها پرسه می زند سعی می کنند تا از خانه بیرون نروند. کرامپوس در واقع یک شخصیت شیطانی است که بچه ها را به خاطر رفتارهای بد تنبیه می کند و در روزهای کریسمس به جای هدیه به آن ها زغال می دهد. شب ۲۵ ام دسامبر کرامپوس در خیابان ها راه می رود و به دنبال بچه های شیطان می گردد!

فستیوال نور کریسمس در پورتلند آمریکا

فستیوال نور از آن جشن هایی است که مردم پورتلند عاشقش هستند. هر سال نوازندگان زیادی در این شهر جمع می شوند تا جشن نورها را با موسیقی همراه کنند. کمی پایین تر از داون تاون این شهر یک باغ گیاهشناسی هست که مخصوص برگزاری این جشنه. برای این جشن درختان باغ با هزاران چراغ چشمک زن تزئین می شوند و مردم با تماشای آن ها و گوش دادن به موسیقی در این جشن شرکت می کنند.

نامه نوشتن به بابا نوئل از سنت های کانادا

در کانادا بچه ها و البته گاهی هم بزرگ ترها! به بابانوئل نامه می نویسند و آن را به آدرس خانه بابانوئل در قطب شمال کانادا می فرستند. البته این نامه ها هیچ وقت به دست بابانوئل ها نمی رسد چون بعضی از کارمندان پست، داوطلبانه این نامه ها را باز می کنند و جواب می دهند.

درخت تار عنکبوت کریسمس در اوکراین

بگذارید افسانه عنکبوت کریسمس را برایتان تعریف کنیم: یک روز عنکبوت دلش به حال خانواده فقیری که نتوانسته بود درخت کریسمس را تزئین کند سوخت برای همین وقتی افراد خانه خواب بودند همه قسمت های این درخت را با تارهای زیبا و درخشانش پوشاند! به خاطر همین افسانه هست که خانواده های اوکراینی و لهستانی درخت کریسمس را با تارهای عنکبوت تزئین می کنند! اگر در پشت یکی از درخت های کریسمس یک عنکبوت واقعی پنهان شده باشد یعنی امسال برای آن خانواده سال شانسه!

پرت کردن کفش توسط دختران مجرد در جمهوری چک

یکی از آداب و رسوم محبوب در کشور جمهوری چک پرت کردن کفش است! مردم این کشور معتقدند که اگر دختران مجرد در چهارچوب در بایستند و کفش را از بالای شانه به آن طرف پرت کنند به زودی ازدواج می کنند. البته یک شرط دارد! بعد از اینکه کفش به روی زمین افتاد باید حتما قسمت جلوی کفش به سمت آن ها باشد.

ارواح شیطانی از مراسم مهم کریسمس در یونان

مردم یونان اعتقاد دارند که از کریسمس تا ۱۲ روز بعد از آن، ارواح شیطانی برای بازی کردن به بیرون می آیند! تنها راه دور کردن آن ها، آب پاشیدن در اتاق های خانه است. این کار حتما باید با همراهی اقوام باشد و باید هر روز هم تکرار شود تا ارواح شیطانی را کاملا از خانه دور نگه دارد.

کدخبر: 755022 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟