راز استوانه کوروش فاش شد

به گزارش رکنا، منشور کوروش لوحی از گِل پخته ‌است که در سال ۵۳۸ پیش از میلاد پس از شکست بخت‌النصر و گشوده شدن شهر بابل به فرمان کوروش هخامنشی نگاشته و به‌عنوان سنگ بنای یادبودی در شهر بابل قرار داده شده‌است. به‌تازگی بخش‌هایی از نسخه دیگری از متن استوانه روی دو قطعه لوح گِلی در مجموعه بابلی موزه بریتانیا شناخته شده‌است که بازمانده نسخه بایگانی‌شده همین استوانه است.

نیمه نخست این لوح از زبان رویدادنگاران بابلی و نیمه پایانی آن، سخنان و دستورهای کوروش به‌زبان و خط میخی اکدی نوشته شده‌است. این استوانه در سال ۱۲۵۸ خورشیدی در نیایشگاه اِسَگیله در شهر بابل باستانی (عراق کنونی) پیدا شده و در موزه شهر لندن نگهداری می‌شود.

دبیران بابلی در نوشتن استوانه کوروش، از سنت هزار ساله کتیبه‌های ساختمانی سلطنتی آشوری و بابلی الهام گرفتند. در چنین متن‌هایی پادشاهان نه تنها ساخت و بازسازی پرستش گاه‌ها، کاخ‌ها، برج‌وباروها، آبراهه‌ها و دیگر فعالیت‌های عمومی را یادآور شده‌اند، بلکه از این فرصت برای زنده نگه داشتن نام، تبارنامه، القاب و صفات خود، پشتیبانی خدایان از فرمانروایی خویش و گاهی نیز برای اشاره به کرده‌هایشان استفاده می‌کردند. اشیایی که این متن‌ها روی آن‌ها نوشته می‌شدند، در پایه‌های ساختمان‌های یادبود قرار می‌گرفتند، به این امید که فرمانروایان بعدی و دبیران‌شان، آن‌ها را بیابند و شناسایی کنند و به آن‌ها احترام بگذارند.

استوانه کوروش تاکنون دو مرتبه از موزه انگلستان به ایران امانت داده‌شده که دومین دفعه سال ۲۰۱۰ بوده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 677076 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟