نحوه نظافت اتاق کرونایی ها + جزئیات

تمیز کردن به معنی حذف میکروب‌ها، آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها از سطوح است‌. در این فرایند، میکروب‌ها کشته نخواهند شد، بلکه تعداد آن‌ها کاهش یافته و خطر انتشار آن‌ها کاهش می‌یابد.

ضدعفونی کردن به معنی استفاده از مواد شیمیایی خاص برای کشتن میکروب‌ها است. ضدعفونی کردن سطوح بعد از پاک کردن آن‌ها خطر انتشار عفونت را بسیار کاهش خواهد داد.

پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ دادند که محلی که بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در آن جدا یا ایزوله بوده است چگونه باید تمیز و ضدعفونی شود؟

به اعتقاد این محققان سطوح مختلفی که فرد مبتلا به کووید ۱۹ از آنها عبور کرده یا زمان کوتاهی در آنها بوده است (مانند راهروها) اما به طور واضح با سیالات بدن (مانند ترشحات و ادرار و سایر موارد مشابه) آلوده نشده‌اند را می‌توان به طور کامل و طبق روش عادی تمیز کرد. اما سطوحی که به وسیله بدن فرد بیمار آلوده می‌شوند و سطوحی که به علت تماس مکرر، پتانسیل آلوده شدن بالایی دارند مانند حمام و دستشویی، دستگیره‌های در، تلفن و نرده‌ها باید ضدعفونی شوند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا و سازمان جهانی بهداشت در مورد تمیز کردن و ضدعفونی سطوح تماس یافته با فرد مبتلا به ویروس کرونا موارد زیر را پیشنهاد می‌کنند:

- حداقل سه ساعت قبل از تمیز کردن اتاق، فرد بیمار اتاق را ترک کند و در این سه ساعت کسی وارد اتاق نشود. اتاق‌ها تا قبل از تمیز و ضد عفونی شدن در اختیار فرد دیگری قرار نگیرد. اگر قبل از تمیز و ضدعفونی کردن، الزامی برای ورود به اتاق وجود دارد، وسایل حفاظت فردی مناسب قبل از ورود پوشیده شود.

- قبل از شروع به تمیز کردن، ماسک جراحی و یک جفت دستکش پوشیده شود. از لمس صورت و چشم‌ها در طول تمیزکاری خودداری شود.

- ماده ضدعفونی کننده مطابق با دستورالعمل سازنده آماده شود و یا از محلول سفید کننده (رقیق شده) استفاده شود. برای سطوحی که کاربرد سفیدکننده مناسب نیست می توان از الکل استفاده کرد.

- پنجره‌ها به منظور تهویه باز نگه داشته شوند.

- کف اتاق با استفاده از محلول ضدعفونی کننده یا سفیدکننده با زمین‌شوی یا «تی» مناسب تمیز شود، تمیزکاری از یک طرف شروع و به انتهای دیگر ختم شود. رفتن از سطحی که هنوز تمیز نشده به سطح تمیز شده صحیح نیست؛ چرا که موجب آلودگی سطوح تمیز می‌شود.

- پارچه‌ها با محلول ضدعفونی‌کننده یا سفیدکننده خیس شده و برای تمیز کردن سطوحی که امکان تماس مکرر با آن‌ها وجود داشته است (دستگیره، قفل در، پشتی صندلی، میز، کیبورد، ماوس و...) و سطوح توالت استفاده شود.

- از ظروف اسپری‌کننده برای ماده ضدعفونی استفاده نشود زیرا ممکن است پاشیدن مواد، باعث پراکندگی بیشتر ویروس شود. همچنین ضدعفونی کننده های الکلی قابل اشتعال هستند و نباید در هوا اسپری شوند.

- توالت‌ها با مجموعه جداگانه ای از وسایل تمیز کننده (زمین شوی و پارچه های تمیزکننده یکبار مصرف) و با استفاده از ماده ضد عفونی کننده یا محلول سفید کننده تمیز شوند. از ضدعفونی‌کننده‌های مناسب استفاده شود و به این نکته توجه شود که مواد ضدعفونی کننده مختلف برای تأثیرگذاری به زمان‌های مختلف تماس با سطح نیاز دارند که بایستی بر اساس دستورالعمل سازنده رعایت شود.

- همه سطوح قابل دسترس (سینک، شیرها، جا صابونی، محل قرار گیری دستمال توالت، دیوارها، قفل ها، دستگیره‌ها، دکمه یا دستگیره سیفون) بایستی تمیز شوند.

- محل ادرار کردن و کاسه توالت با یک برس تمیز شده و از پارچه های جداگانه برای تمیز کردن قسمت های مختلف توالت فرنگی استفاده شود. برس ها و پارچه های به کار رفته برای این کار نباید برای سایر سطوح استفاده شوند.

- همه پارچه‌های مورد استفاده و همچنین ضایعات حاصل از تمیزکاری در کیسه های زباله یا پلاستیک‌های دو لایه دور انداخته شوند.

- سطل‌ها با خیساندن در ماده ضد عفونی کننده یا محلول سفید کننده ضد عفونی شوند.

- پس از تکمیل تمیزکاری و ضدعفونی، دستکش‌ها در آورده شده و دست‌ها با آب و صابون شسته شوند.

- ماسک جراحی برداشته شده و مجددا، دست‌ها با آب و صابون شسته شوند.

- دستکش‌ها و ماسک در کیسه های زباله یا پلاستیک‌های دو لایه دور انداخته شوند.

- همه زباله‌های تولید شده در طول تمیزکاری بایستی از سایر زباله‌های خانگی و معمول جداسازی شده و به مانند دیگر زباله‌ها تا حد امکان زود دفع شوند.

- فرد مسئول تمیزکاری بایستی بلافاصله پس از اتمام کار دوش گرفته و لباس هایش را عوض کند.

- برای اتاق تهویه یا هوای تمیز در نظرگرفته شود.

- به عنوان یک نکته، در صورت امکان و اگر فرد بیمار توانایی دارد به او یک کیسه زباله مناسب داده شود تا در طول حضورش در اتاق، خودش زباله ها را در کیسه قرار دهد.

- اگر بیمار در خانه نگهداری می‌شود، محل مورد استفاده او بایستی به طور مکرر ضدعفونی شود. در صورتی که از سرویس بهداشتی مشترک استفاده می‌شود پس از هربار حضور فرد بیمار در آن، بایستی به‌طور کامل ضد عفونی انجام شود.

- ظروف مورد استفاده بیمار در صورتی که یکبار مصرف نیستند برای شستشو با دستکش برداشته شده و سپس با آب داغ و مایع شوینده شسته شوند. بعد از هر بار شستشو یا دفع زباله، دست ها با آب و صابون شسته شوند.

- در صورتی‌که سطوح مورد نظر را نمی‌توان با استفاده از شوینده تمیز کرد یا شستشو داد، (مثل رومبلی‌ها و تشک‌ها) بایستی با بخار این سطوح را تمیز کرد.

- هر شیئی که به مقدار زیادی با سیالات بدن (مانند ترشحات و ادرار و سایر موارد مشابه) آلوده شده و نمی‌توان آن را با شستشو تمیز کرد، بایستی دور انداخته شود.

- برای تمیز کردن سطوح نرم‌تر مانند فرش و موکت بعد از برداشتن آلودگی‌های قابل دید، از مواد شوینده‌ی خاص موجود برای این سطوح استفاده شود.

بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به بررسی مستندات، شواهد و پاسخ‌های علمی در مورد ویروس کرونا می‌پردازد؛ استفاده از دستکش یکبار مصرف و ماسک مناسب هنگام تمیزکاری و ضد عفونی کردن ضروری است. برای ضدعفونی کردن سطوح و محل نگهداری بیمار می‌توان از محلول‌های سفید کننده، محلول‌های حاوی الکل حداقل ۷۰ درصد و محصولات شوینده تأییدشده استفاده کرد. وسایل تمیز کردن و ضدعفونی بایستی جداگانه بوده و در انتها دور انداخته شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 610210 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟