انجام پروژه قطار پرسرعت تهران-اصفهان با کمک چینی‌ها

قطار / به گزارش رکنا، امیر بهادر عبدالمحمدی، مجری قطار سریع‌السیر اصفهان–تهران، گفته است « کل پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران نیازمند ۴۴ میلیارد یوان اعتبار است که ۱۴ میلیارد یوان آن تامین شده و با تامین بقیه اعتبارات تا چهار سال آینده روی ریل قرار خواهد گرفت». آقای عبدالمحمدی افزوده «تأمین مالی پروژه کماکان با چین است» که در مراحل اداری قرار دارد.

پروژه قطار پرسرعت بین تهران و اصفهان که از چند شهر مختلف گذر می‌کند ۴۱۰ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه تهران، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، قم و اصفهان است و تلاش می‌شود به قطار شهری اصفهان متصل شود. این قطار با ۲۵۰ کیلومتر در ساعت زمان سفر را به دو ساعت کاهش خواهد داد و تاکنون پیشرفت کلی آن ۱۲ درصد بوده است. با خروج آمریکا از برجام این پروژه و چند پروژه دیگر در راه‌آهن ایران با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

همکاری بین شرکت راه‌آهن و شرکت تالس در زمینه محور پرسرعت تهران-قم-اصفهان، ایجاد چارچوب همکاری بین شرکت راه‌آهن و شرکت زیمنس در زمینه سیگنالینگ و همچنین همکاری بین شرکت راه‌آهن و شرکت زیمنس در زمینه ارتقای سرعت محور قطار تهران-تبریز از مهم‌ترین قراردادهای راه آهن در ایران برای تحول خطوط ریلی بود، که البته با شروع تحریم‌های جدید سبب خروج شرکت‌های اروپایی ازاین پروژه‌ها شد.

هم‌اکنون ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به ۲۵ هزار کیلومتراست

یکی از مشکلات در توسعه راه آهن ایران -گذشته از خروج شرکت‌های غربی- به بحث‌های تامین مالی باز می‌گردد. در بخش حمل و نقل ریلی عملکرد دوران برنامه پنج ساله توسعه و قبل از آن به گونه‌ای است که اعتباری معادل ۱۳ هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است و بر اساس ابلاغیه سال جاری رقمی معادل ۱۷۰۶ میلیارد تومان باید به این حوزه تخصیص یابد، این در حالی است که بر اساس برآورد صورت‌گرفته در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ باید اعتباری معادل ۲۴۴۴ میلیارد تومان جهت توسعه حمل و نقل ریلی اختصاص یابد.

هم‌اکنون ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به ۲۵ هزار کیلومتراست که هفت هزار و پانصد کیلومتر آن در دست ساخت است. بر اساس آخرین ارزیابی‌های انجام‌شده، ایران برای توسعه حمل و نقل ریلی به حدود ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

به طور متوسط از چهل سال قبل تا بهمن ۱۳۹۷ سالانه معادل ۱۶۶ کیلومتر خط اصلی ریلی احداث شده و هم اکنون طول راه آهن ایران به ۱۱ هزار و ۲۲۶ کیلومتر رسیده است. توسعه این روند نیاز همکاری با شرکت‌های بزرگ در جهان و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است. افتتاح بسیاری از خطوط راه آهن ایران به دلیل مشکلات ذکر شده با تاخیر چند ماهه تا چند ساله روبه‌رو شده است.

یکی دیگر از قطعه‌های نیمه‌کاره مانده

یکی از خطوطی که چندین بار وعده افتتاح آن داده شد اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده راه‌آهن قزوین رشت است. ساخت این مسیر از سال ۱۳۸۱ آغاز شده اما تا کنون به بهره برداری نرسیده است. این مسیر ۱۶۵ کیلومتر، به صورت یک خطه، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، است.

یکی دیگر از قطعه‌های نیمه‌کاره مانده ، راه‌آهن استراتژیک شرق ایران است. مسیری که با توسعه بندر چابهار براهمیت آن افزوده شده است. ایران به‌تازگی شروع به ساخت قطعه چهارم راه آهن زاهدان–مشهد کرده است. بخش شرقی راه آهن ایران، یکی از طولانی‌ترین خطوط است و ۱۳۵۰ کیلومتر طول دارد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 607874 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟