طوعه در هر کجای جهان انسانی والا به شمار می رود

لیلا بوشهری، طوعه را از بانوان کم‌نظیر تاریخ عاشورا دانست و گفت: طوعه زندگی زنی را روایت می‌کند که به مسلم بن عقیل به عنوان فرستاده امام حسین (ع) به کوفه پناه می‌دهد و در آن شرایط خفقان و ترسی که بر کوفه سایه انداخته، از معدود انسان‌هایی است که مردانه پای اعتقاداتش می‌ایستد.

طوعه از بانوان کم‌نظیر تاریخ عاشوراست

به گزارش رکنا، بازیگر مجموعه نجواهای در گلو مانده افزود: طوعه از بانوان کم‌نظیر تاریخ عاشوراست. کنیزی آزاد شده که بعد از آزادی، ازدواج می‌کند و پسری به نام «بلال» را به دنیا می‌آورد. او در کوفه زندگی می‌کند، جایی که داستان کربلا اصولاً با دعوت مردمان بی‌وفایش شروع می‌شود. بعد از این دعوت است که امام حسین (ع)، مسلم بن عقیل را می‌فرستند تا از نزدیک اوضاع کوفه را گزارش کند.

بوشهری ادامه داد: مسلم بعد از درک بدعهدی کوفیان، خسته و دردمند، از غم بی‌وفایی آن‌ها به دیواری تکیه می‌دهد و این تکیه نه از سر اتفاق که مشیت الهی بود. این دیوار، دیوار خانه طوعه است. زنی که به خدا باور عمیق قلبی داشت. او در شرایطی که حکومت با تمام قدرت به دنبال دستگیری فرستاده امام حسین(ع) است، به مسلم پناه می‌دهد. اما پسرش بلال زمانی که متوجه حضور مسلم می‌شود، برای گرفتن پاداش به دارالعماره رفته، ماجرای مسلم را می‌گوید و مسلم بن عقیل به شهادت می‌رسد. در این مسیر، طوعه با تمام تلاش و تقلایی که می‌کند، نمی‌تواند جلوی کار فرزندش را که مثل تمام کوفیان بدعهد است را بگیرد. او آن‌قدر از این بدعهدی دلشکسته می‌شود که می‌گوید: «ای کاش بلال، در سر زا، تو و جفتت را با هم دفن کرده بودم.»

این زن در هر کجای جهان، یک انسان والا به شمار می‌رود

وی دلیل علاقه خود را به نقش طوعه، فداکاری‌های او دانست و تصریح کرد: طوعه شخصیتی قوی و تأثیرگذار داشت. زمانی که متن داستان را خواندم احساس کردم که این زن از جهت اخلاق، اعتقادات، شجاعت و انسانیتش نه تنها در مذهب ما که در هر کجای جهان و با هر مذهبی، یک انسان والا به شمار می‌رود. ‌او بدون هیچ چشمداشت دنیوی و مادی، با عهد و پیمانی قوی، در بزنگاهی تاریخی، نقش خود را به خوبی ایفا کرده و یکی از فداکاری‌های عجیب واقعه عاشورا را رقم ‌زد.

بوشهری افزود: زمانی که متن داستان را خواندم، متوجه بزرگی شخصیت طوعه شدم، اما متأسفانه نامش به اندازه کاری که کرده، شنیده نمی‌شود. احساس کردم که من به عنوان یک هنرمند این وظیفه را بر دوش دارم. زندگی طوعه کلاس درسی برای بچه‌های آینده است.

انسان‌های والا گمنام مانده‌اند

بازیگر مجموعه «نجواهای در گلو مانده» رسالت هنرمندان را پرداختن به رفتار و زندگی افراد ماندگان عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه انسان‌های والا در لابه‌لای برگ‌های تاریخ ما گمنام مانده‌اند. رسالت فعالان هنری و هنرمندان به تصویر کشیدن رفتار و زندگی افراد ماندگار و در عین حال گمنامی مانند طوعه است تا با معرفی آن‌ها، کودکان جهان به درک این حقیقت برسند که دنیا تنها جای خوشی و گذران زندگی نباتی نیست. و شاید از این طریق بتوانند تأثیر مثبت و درستی بر جهان اطرافشان بگذارند.

وی درباره دشواری‌های نقش طوعه خاطر نشان کرد: بازیگری در متونی که زبانی آرکائیک- باستانی دارد، نیازمند زمان و تفکر عمیقی است، اما مجموعه «نجواهای در گلو مانده» زمان کافی نداشت. به همین دلیل با کارگردان و نویسنده اثر توافق کردیم که ضمن وفاداری به این زبان، برای فهم بهتر مخاطب، زبان آرکائیک- باستانی را با ادبیات کنونی کشور پیوند بزنیم تا فاصله‌ای برای بازیگر و مخاطب ایجاد نشود. در نهایت حد فاصلی منطقی بین دو زبان شکل گرفت و تلاش شد تا این فاصله در دکور، گریم،‌ تصویر، نور و... هم دیده شود.

بوشهری در پایان گفت: طوعه شخصیتی قوی و تأثیرگذار دارد. امیدوارم بینندگان این مجموعه از دیدن اثر لذت برده و با چنین انسانی که می‌خواست با مادران بهشتی هم‌نشین باشد، آشنا شوند.

لیلا بوشهری، بازیگر فیلم‌های حکم، بازنده، شارلاتان و... این بار در مجموعه نمایشی «نجواهای در گلو مانده»، برای نخستین بار در تاریخ سینما و تلویزیون ایران، زنی تاریخ‌ساز در واقعه کربلا را به تنهایی و به صورت یک شخصیت مستقل برای بیننده معرفی می‌کند.

گفتنی است؛ این مجموعه نمایشی که به همت حوزه هنری و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی ساخته شده، هر شب از تلویزیون پخش می‌شود. نخستین بخش از این مجموعه در شب سوم محرم به زندگی «طوعه» اختصاص دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 598521 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟