پیش گویی عجیب فاجعه غرق شدن کشتی تایتانیک

به گزارش رکنا، اسم تایتانیک را حتما شنیده‎اید؛ کشتی بزرگ و حیرت‌انگیزی که سازندگانش معتقد بودند غرق‌ناشدنی است که البته ادعایی نابه‌جا بود. در آوریل 1912 حادثه‎ای تلخ منجر به غرق شدن این کشتی در اقیانوس آتلانتیک و کشته شدن بیش از 1500 نفر شد. اگرچه سر راه کشتی کوه یخ وجود داشت و تصادف کشتی با آن سبب وقوع این تراژدی تاریخی شد با این‌حال گویا این کوه یخ چندان هم جدی مشکل‎ساز نبوده و دلیل مهم‎تری که باعث این حادثه شده، اطمینان بیش‌ازحد به غرق‌نشدنی بودنِ تایتانیک بوده‎است. خب این ماجرا را که همه‎مان تقریبا می‎دانستیم، چرا سر از پرونده‎های مجهول درآورده‎است؟

تیتانِ خیالی و تایتانیک واقعی

گفته می‌شود تصادف تایتانیک با کوه یخ و غرق شدنش، سال‌ها قبل پیش‎گویی شده‎‎است. ماجرا از این قرار است که در سال ۱۸۹۸ یعنی درست 14سال پیش از غرق شدن تایتانیک، «مورگان رابرتسون نوئل» در رمانش به‌نام «پوچی»، از کشتی‎ «تیتان» در شمال آتلانتیک می‌نویسد که پس از برخورد با یک کوه یخ، غوطه‌ور می‌شود. 14سال بعد، تایتانیک در شمال آتلانتیک غرق می‎شود و این اتفاق دقیقا پس از برخورد با یک کوه یخ رخ می‎دهد. روایت مورگان، شباهت عجیبی به حادثه تایتانیک دارد. در بخشی از این رمان آمده‌است: «بزرگ‌ترین کشتی ساخته‌شده در تاریخ که صاحبان انگلیسی‎اش و رسانه‌ها آن را غیرقابل غرق شدن توصیف کرده‌اند، یک‎روز در ماه آوریل به یک کوه یخ برخورد می‌کند و زیر آب می‌رود». نویسنده، دلیل تلفات جانی این حادثه را در کتاب، کمبود جلیقه نجات نوشته‎است؛ دقیقا همان‌طور که بعدها درباره تایتانیک گزارش شد.

شباهتِ تصادفی؟

براساس داستان مورگان، حادثه تایتانیک به این علت رخ می‌دهد که یک افسر سابق نیروی دریایی آمریکا که حواس درست و حسابی ندارد و به‌عنوان خدمه در تیتان کار می‌کند، دچار اشتباه می‌شود. درنتیجه کشتی با کوه یخ برخورد می‌کند و برای همیشه به کار خود پایان می‌دهد. شباهت بین تیتان و تایتانیک علاوه بر نام‌شان، از نظر جزئیات حادثه هم بسیار عجیب است. درست مثل تایتانیک، تیتان هم در ماه آوریل و شب غرق می‎شود. تایتانیک ۲۴۴متر طول داشت و ۲۲۰۰ مسافر را حمل می‌کرد و تیتان ۲۶۹متر طول داشت و ۲۵۰۰ مسافر. هر دو کشتی قایق‌های نجات کافی نداشتند. در تیتان ۲۴ و در تایتانیک تنها ۱۶ کشتی نجات وجود داشت. در هر دو ماجرا تعدادی از مسافران یخ زدند و تیتان پس از طی کردن ۲۵ گره (واحد سرعت کشتی‌ها در زمان قدیم) و تایتانیک پس از طی کردن 22.5گره از بین رفته‎اند.

تایتانیک

مورگان پیش گو، مورگان دریانورد

اما چطور ممکن است؟ نویسنده داستان تیتان، واقعا پیش گو بوده‎است؟ یا شاید هم کاسه‎ای زیر نیم‎کاسه باشد. در صدمین سالگرد غرق شدن تایتانیک، چند نویسنده درباره قصه مورگان رابرتسون نظریه‎هایی مطرح می‎کنند؛ آن‎ها فرض عمدی بودن این پیشگویی را رد می‎کنند و می‎گویند نویسنده، دریانورد باتجربه‎ای بوده‎است؛ پس طبیعی است که داستانش را این‎قدر دقیق و نزدیک به واقعیت بنویسد. او به دلیل تخصصش، احتمال برخورد یک کشتی بزرگ با کوه یخ را می‎داده. می‎دانسته اگر کشتی از قسمت جلو تصادف کند و آسیب ببیند، احتمال غرق شدنش خیلی زیاد است. همچنین طبق تجربه دریانوردی‎اش می‎دانسته ماه آوریل، بهترین زمان برای سفرهای دریایی طولانی است و همچنین احتمال وجود کوه های یخی در آب در این ماه بیشتر است پس این همه شباهت عجیب نیست. گرچه بعضی‎ها هم براساس مستنداتی که معتبر بودن‎شان هنوز ثابت نشده‎است، معتقدند که این کتاب بعد از حادثه تایتانیک تجدید چاپ شده و در بعضی جزئیاتش دست برده‎ شده‎است تا جذاب‎‌تر و پرفروش‎تر شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

انتشار این خبر دلیل بر تایید محتوای آن نمی باشد.

 

کدخبر: 539525 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟