درباره گوش فیل‌ها چه می‌دانید؟

این گوش‌های بزرگ مثل تهویه هوا عمل می‌کند

فیل‌ها حیوانات عظیم الجثه‌ای هستند که بین ۲ تا ۶ تن وزن دارند؛ بنابراین به این راحتی‌ها خنک نمی‌شوند و اینجاست که گوش‌های بزرگ آن‌ها به کمکشان می‌آید. فیل‌ها با گوش‌های بزرگشان خود را خنک می‌کنند. گوش فیل‌ها مثل رادیاتور است، رگ‌های خونی بزرگی دارد که از پشت گوششان قابل مشاهده است. خون در این عروق جریان می‌یابد و خنک می‌شود، سپس به گردش خود ادامه می‌دهد و بقیه قسمت‌های بدن را هم خنک می‌کند.

فیل‌ها از گوش‌های خود به عنوان بادبزن استفاده می‌کنند

شاید دیده باشید که فیل‌ها گوششان را مثل بادبزن تکان می‌دهند. در واقع آن‌ها با این کار، از گوششان به عنوان بادبزن‌های بزرگی استفاده می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند خنک شوند. همچنین گردش خون در رگ‌ها را تسهیل می‌کند که باز هم به نوبه خود به خنک شدن بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، به آن‌ها کمک می‌کند مگس‌ها و حشرات را از خودشان دور کند.

فیل‌ها غدد عرق زیادی ندارند

فیل‌ها غدد عرق زیادی ندارند. غدد عرق مانع از گرم شدن بیش از حد انسان‌ها و سایر حیوانات می‌شوند. اما فیل‌ها غدد عرق ندارند (جز چند تا روی انگشت‌های پایشان) بنابراین گوش‌های بزرگشان به تنظیم دمای بدن آن‌ها کمک می‌کند. ون فیل‌ها ترجیح می‌دهند در آب و هوای گرم زندگی کنند، عرق کردن برای خنک شدن باعث می شود آب بدنشان را از دست بدهند، بنابراین نداشتن غدد عرق یک مزیت به حساب می‌آید.

اندازه گوش‌ها در گونه‌های مختلف فیل، متفاوت است

گوش همه فیل‌ها هم‌اندازه نیست. گوش فیل‌های آفریقایی بزرگ‌تر از فیل‌های آسیایی است. محافظان منابع طبیعی و محققان از گوش فیل‌ها به عنوان ابزاری برای شناسایی آن‌ها استفاده می‌کنند. الگوی دندانه‌ها، چاک‌ها و لبه‌ها در هر فیل منحصر به فرد است و آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. یک راه ساده برای تشخیص فیل‌های آسیایی از آفریقایی این است که شکل گوش فیل‌های آفریقایی شبیه قاره آفریقاست.

فیل‌ها از گوش خود برای اشاره کردن استفاده می‌کنند

یک راه فیل‌ها برای ارتباط برقرار کردن، استفاده از گوش‌هاست. آن‌ها در طبیعت برای هشدار دادن و ترساندن تهدید‌های احتمالی، گوش‌ها را ناگهان به سمت بیرون باز می‌کنند. همچنین می‌توانند گوش‌های خود را باز و به سمت بیرون نگه دارند که نشان می‌دهد روی چیزی تمرکز کرده اند یا به چیزی گوش می‌دهند. آن‌ها در اسارت هم این کار‌ها را انجام می‌دهند که به مربیان و نگهبانان آن‌ها کمک می‌کند درکشان کنند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند

فیل‌ها شنوایی خوبی دارند

گوش فیل‌ها علاوه بر اینکه مثل تهویه هوا عمل می‌کنند، در شنوایی فوق العاده آن‌ها هم نقش دارد. فیل‌ها به دلیل گوش‌های بزرگشان، شنوایی خوبی دارند که به خصوص هنگام شنیدن تهدید‌ها این یک مزیت به حساب می‌آید. همچنین گوش‌های بزرگشان ممکن است در هدایت صدا به گوش‌ها هم کمک کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 504903 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟