عکسی عجیب از بن سلمان در آغوش یک دختر

به گزارش رکنا، در مقابل اما هنوز هستند منتقدینی که می‌گویند که حکومت عربستان همچنان به حقوق زنان نگاهی ابزاری دارد و وضعیت تبعیض‌های قانونی و سنتی در این کشور بسیار حادتر از آن است که چنین تغییراتی اثرات کافی داشته باشد.

 عکس دختر جوانی که عکس ولیعهد سعودی را به آغوش کشیده بازتاب مثبت و منفی زیادی در شبکه های اجتماعی داشته است.

منیره عبدالله دختری که تصویر او به نماد استقبال زنان از تغییرات مثبت در سعودی تبدیل شد، درباره این عکس گفت: برای اولین بار در ریاض به سینما رفته بودم. پس از پایان فیلم و حین ترک سالن سینما، تصویری به ارتفاع 3 متر و عرض 2 متر از شاهزاده محمد بن سلمان در آنجا دیدم. به سرعت به سمت تصویر رفتم تا به او ادای احترام کنم. خواهرم از فرصت استفاده کرده و این عکس را از من گرفت.

این دختر جوان سعودی در ادامه گفت: این عکس را بسیار دوست دارم و به آن افتخار می‌کنم. دو ماه پیش آن را در صفحه توئیترم منتشر کردم ولی دیروز پس از تصمیماتی که به سود زنان در سعودی اتخاذ شد، این عکس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و انتظار نداشتم به نماد ابراز شادی زنان مبدل شود.

سرانجام بعد از ماه‌ها گمانه‌زنی، عربستان در مساله حقوق زنان، گامی قابل توجه برداشت و بخش‌هایی جنجالی از قانون قیمومیت مردان بر زنان را لغو کرد؛ تصمیمی که برخی آن را نقطه عطف اصلاحات اجتماعی محمد بن سلمان توصیف کرده‌اند.

بر اساس این قانون زنان در این کشور یک قیم مرد داشتند که عموما همسر، پدر، برادر یا حتی پسرشان بود و اقدامات مهمی در زندگی مانند ازدواج، گرفتن پاسپورت یا خروج از کشور، به اجازه این قیم یا ولی نیاز داشت.

اما همزمان با این اصلاحات هنوز فعالینی که برای همین تغییرات تلاش می‌کرده‌اند در زندان هستند و نشانه‌ای از کوتاه آمدن حاکمیت سعودی در برابر کمپین‌های اجتماعی دیده نمی‌شود.

در مقابل اما هنوز هستند منتقدینی که می‌گویند که حکومت عربستان همچنان به حقوق زنان نگاهی ابزاری دارد و وضعیت تبعیض‌های قانونی و سنتی در این کشور بسیار حادتر از آن است که چنین تغییراتی اثرات کافی داشته باشد. مهم‌تر اینکه فعالان مدنی عربستان از اینکه فعالان حقوق بشر و مدافعان حقوق زنان در زندان هستند، ناراضی‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 494387 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟