شرایط مهاجرت تحصیلی رایگان و راحت به اروپا+ جزئیات

شاید فکر کنید هیچ چیز ارزان یا رایگان نمی‌تواند باکیفیت باشد اما همیشه اینطور نیست؛ به ویژه وقتی که کشورهای اروپایی برای تحصیل رایگان یا کم هزینه، یکی از گزینه‌های آینده‌ی شما باشند. وقتی از دانشگاه‌های اروپایی صحبت می‌کنیم، با طیف گسترده‌ای از کشورها و انواع دانشگاه‌ها یا موسسات تحصیلات عالی مواجه هستیم و نمی‌توان به طور مطلق همه را پر هزینه و دور از دسترس تصور کرد. اگر شما هم به تحصیل در اروپا فکر می‌کنید، این راهنما می‌تواند به تصمیم‌گیری شما کمک کند.

چندین برنامه‌ی تحصیلی و بورسیه برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های مطرح اروپایی وجود دارد که پرداخت شهریه را برای دانشجویان آسان می‌کنند. همین فرصت باعث می‌شود تا رقابت شدیدی بین داوطلبان ایجاد شود و دانشگاه‌ها هم ناگزیر از انتخاب تعداد کمی دانشجوی خارجی از میان بهترین‌ها هستند. عجله نکنید، دانشگاه‌هایی که قرار است در این مطلب معرفی شوند رقابت بالایی برای پذیرش ندارند و شهریه‌های آنها هم در حد معقولی هستند و مهم‌تر این که رتبه‌های قابل قبولی هم در دنیا دارند.

در ادامه، دانشگاه‌های کم هزینه‌ی ۸ کشور اروپایی را معرفی می‌کنیم.

نکته: شهریه‌های ذکر شده در هر دانشگاه و کشور، وابسته به رشته و مقطع تحصیلی متغیر هستند و آنچه به تومان محاسبه شده براساس نرخ یورو در زمان نگارش این مطلب بوده است، در نتیجه این مورد هم بر حسب نرخ روزانه‌ی یورو، متغیر خواهد بود.

۱. آلمان

شهرت آلمان در صنعت پیشرو، دانشگاه‌های برتر و قوانین نسبتاً آسان برای اخذ اقامت است. تحصیل در دانشگاه‌های عمومی آلمان نسبت به دیگر کشورها ارزان‌تر است و با توجه به شرایطی می‌تواند کاملاً رایگان هم باشد. یکی از این شروط، تحصیل در گرایش‌های همان رشته تحصیلی مقطع قبل است.

بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل رایگان یا کم هزینه

در صورتی که رشته‌ی تحصیلی دوره‌ی کارشناسی ارشد یا دکتری با مقطع قبلی متفاوت باشد، باید شهریه‌ پرداخت کنید. طبق سیاست‌های جدید این دانشگاه‌ها که از پاییز سال ۲۰۱۷ اعمال شده است، دانشجویان متقاضی تحصیل در آلمان از کشورهای غیر منطقه‌ی اروپا (EU/EEA) در منطقه‌ی بادن-وورتمبرگ باید شهریه پرداخت کنند. در بقیه‌ی مناطق، تنها هزینه‌ی پرداختی از سوی دانشجو، هزینه‌ی اندکی با عنوان administrative fees است که در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو (۱/۲ میلیون تا ۲/۴ میلیون تومان) در سال می‌باشد.

دانشگاه‌های عمومی آلمان چه برای داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی و چه کارشناسی ارشد، تسهیلات خوبی را در نظر گرفته‌اند. برای مقایسه، شهریه‌ی دریافتی دانشگاه‌های خصوصی بین ۲ تا ۲۰ هزار یورو (۲۴ میلیون تا ۲۴۰ میلیون تومان) در سال است.

چند نمونه از دانشگاه‌های عمومی در آلمان:

دانشگاه هامبورگ؛ شهریه‌ی هر نیمسال ۳۲۵ یورو (۳/۹ میلیون تومان)

دانشگاه کلن؛ ۲۴۰ یورو در هر نیمسال (۲/۸ میلیون تومان)

۲. نروژ

نروژ را با سطح بالای رفاه و کیفیت بالای دانشگاه‌ها می‌شناسند. می‌توان گفت همه‌ی کشورهای اسکاندیناوی وضعیت مشابهی دارند. دانشگاه‌های عمومی نروژ که در حدود ۴۰ دانشگاه را شامل می‌شود، جزو کم هزینه‌ترین دانشگاه‌های اروپایی فارغ از ملیت دانشجویان خارجی هستند.

بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل رایگان یا کم هزینه

دانشگاه‌های عمومی نروژ هم مثل آلمان فقط هزینه‌ اندکی بین ۳۲ تا ۶۴ یورو (۳۸۴۰۰۰ تومان تا ۷۶۸۰۰۰ تومان) برای خدمات جانبی دریافت می‌کنند. دانشجویان در نروژ یک کارت دریافت می‌کنند که با آن می‌توانند از خدمات رایگان درمانی یا حمل و نقل استفاده کنند و همینطور برای رویدادهای فرهنگی یا ورزشی تخفیف بگیرند.

چند نمونه از دانشگاه‌های رایگان نروژ:

دانشگاه علم و فناوری نروژ؛ بدون شهریه

دانشکده اقتصاد نروژ؛ بدون شهریه

۳. اسپانیا

امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان خارجی در اسپانیا فراهم نیست اما دانشگاهای باکیفیتی هستند که نسبت به دانشگاه‌های در سطح یکسان، شهریه‌ی کمتری دارند. قوانین مربوط به شهریه، وابسته به دولت‌های محلی است. اکثر دانشجویان خارجی برای تحصیل در مقطع بالاتر از کارشناسی به اسپانیا می‌روند. از طرف دیگر، شهرهای مادرید، والنسیا و بارسلونا جزو بهترین شهرها از نظر خدمات برای دانشجوها محسوب می‌شوند.

بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل رایگان یا کم هزینه

چند مورد از دانشگاه‌های کم هزینه و برتر اسپانیا:

دانشگاه والنسیا؛ شهریه در حدود ۲۷۰۰ یورو (۳۲/۴ میلیون تومان) در سال

دانشگاه مادرید؛ شهریه در حدود ۳ هزار یورو (۳۶ میلیون تومان) در سال

دانشگاه کاتالونیا؛ شهریه در حدود ۱۵۰۰ یورو (۱۸ میلیون تومان) در سال

۴. پرتغال

در پرتغال چندین دانشگاه عمومی وجود دارد که هزینه‌های تحصیل در آن‌ها پایین است و در کنار آنها، دانشگاه‌های خصوصی هستند که با توجه به عملکرد دانشجو، تسهیلاتی را برایشان در نظر می‌گیرند. این تسهیلات امکان دارد تا ۱۰۰ درصد شهریه را هم شامل شود.

بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل رایگان یا کم هزینه

شهریه‌ی دوره‌های کارشناسی ارشد بین ۹۵۰ تا ۱۱۵۰ یورو (۱۱/۴ تا ۱۳/۸ میلیون تومان) در سال هستند. شهریه دانشگاه‌های خصوصی هم بین ۳ هزار تا ۴ هزار یورو (۳۶ میلیون تا ۴۸ میلیون تومان) در سال هستند که وابسته به رشته و دانشگاه قابل تغییر است.

چند مورد از دانشگاه‌های کم هزینه‌ی پرتغال:

دانشگاه لیسبون؛ ۲ هزار یورو (۲۴ میلیون تومان) در سال

دانشگاه تومار؛ حداکثر ۱۴۰۰ یورو (۱۶/۸ میلیون تومان) در سال

دانشگاه لیریا؛ حدود ۱۲۰۰ یورو (۱۴/۴ میلیون تومان) در سال

۵. ایتالیا

شهریه‌ی تحصیل در ایتالیا وابسته به دانشگاه، رشته‌ی تحصیلی و درآمد خانواده‌ی دانشجو است. در دانشگاه‌های عمومی شهریه‌ای بین ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو (۱۰/۲ تا ۱۲ میلیون تومان) در سال در نظر گرفته می‌شود که البته بعضی دانشگاه‌های جدید امکان دارد شهریه‌ای بالاتر دریافت کنند.

بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل رایگان یا کم هزینه

همین ارقام را مقایسه کنید با دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا که شهریه‌ای در حدود ۱۵ هزار یورو (۱۸۰ میلیون تومان) در سال دارند.

کیفیت خدمات رفاهی و سطح زندگی در ایتالیا بسیار مناسب است و از بهترین مقصد‌های مهاجرت برای زندگی بعد از تحصیل محسوب می‌شود.

چند دانشگاه کم هزینه‌ی ایتالیا:

دانشگاه سیه‌نا؛ ۱۸۰۰ یورو (۲۱/۶ میلیون تومان) در سال

دانشگاه پادووا؛ ۴۰۰۰ یورو (۴۸ میلیون تومان) در سال

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان؛ حداکثر ۳۵۰۰ یورو (۴۲ میلیون تومان) در سال

۶. فرانسه

فرانسه از نظر جمعیت بالا، سطح بالای دانشگاه‌ها، وضعیت رفاهی و قدمت دانشگاه‌ها، از گزینه‌های مناسب برای تحصیل در خارج از کشور است. دانشگاه‌های عمومی در فرانسه، شهریه‌ی اندکی برای دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی دارند که البته وابسته به رشته و مقطع تحصیلی متغیر است.

بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل رایگان یا کم هزینه

به طور کلی، شهریه‌ی پرداختی دانشجویان در دانشگاه‌های عمومی فرانسه بین ۲۰۰ تا ۶۵۰ یورو (۲/۴ تا ۷/۸ میلیون تومان) در سال است. برای مثال‌‌‌‌‌، دانشجویان پزشکی در فرانسه، مبلغی در حدود ۴۵۲ یورو (۵/۴ میلیون تومان) پرداخت می‌کنند.

در دانشگاه‌های خصوصی، شهریه پرداختی دانشجو رقمی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰ هزار یورو (۱۲ تا ۲۴۰ میلیون تومان) در سال است.

چند مورد از دانشگاه‌های کم هزینه فرانسه:

دانشگاه دکارت پاریس؛ حدود ۳۰۰ یورو (۳/۶ میلیون تومان) در سال

دانشگاه لیون؛ حدود ۵۰۰ یورو (۶ میلیون تومان) در سال

دانشگاه بورگوندی؛ حدود ۵۰۰ یورو (۶ میلیون تومان) در سال

چندین سال است که اتحادیه‌ی اروپا سرمایه‌گذاری کلانی در بخش آموزش اختصاص داده است. کمیسیون اروپا در یک سیاست بلند مدت (تا سال ۲۰۲۰)، افزایش منابع مالی در بخش آموزش را تا ۷۰ درصد در نظر گرفته است.

هرچند که دانشگاه‌های زیادی در اروپا، امکان تحصیل کم هزینه را فراهم کرده‌اند، اما توجه داشته باشید که دانشگاه‌های برترشان متقاضی زیادی هم دارند. دانشجویان باید کارنامه‌ی عملکرد و سطح علمی بالایی داشته باشند تا بتوانند در دانشگاه‌های سطح بالا پذیرفته شوند.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 449393 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟