تورهای هیجان انگیز / خطرناک‌ترین و عجیب‌ترین تورهای گردشگری دنیا

به گزارش رکنا، تصوری که گردشگران معمول از تورهای دارای راهنما دارند، چیزی شبیه ایستادن در کنار جاذبه‌های تاریخی و گوش دادن به توضیحات راهنما است و کمتر کسی موقعیتی که جان انسان را به خطر می‌اندازد را تصور می‌کند. خطرناک‌ترین تورهای گردشگری دنیا با این که ریسک بالایی دارند اما با تلاش افرادی که تورها را مدیریت می‌کنند، محیطی امن و در عین حال پر هیجانی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند اما حوادثی هم در آنها رخ می‌دهد که قابل پیش‌بینی نیست.

تورهای پرهیجان و خطرناک زیادی در دنیا هستند که در کمال ناباوری متقاضی زیادی هم دارند. آنچه در ادامه می‌خوانید ۱۰ مورد از تورهای خطرناک و جالب در دنیا است که شاید تعجب کنید که چرا افرادی اصلا در این تورها شرکت می‌کنند.

1. تور بازدید از چرنوبیل

یکی از فاجعه‌بارترین حوادث Accidents هسته‌ای رخ داده در دنیا، انفجار و نشتی بود که در نیروگاه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ در شمال اوکراین اتفاق افتاد. فاجعه‌ی چرنوبیل باعث شد منطقه‌ی بزرگی آلوده به مواد رادیواکتیو شود. امروزه این منطقه محلی برای گردشگران مشتاق شرکت در تورها شده است. منطقه چرنوبیل منظره‌ای آخرالزمانی دارد و البته هنوز خطرات ناشی از آن فاجعه نیز پابرجا است. معلوم نیست این آلودگی محیطی تا چه زمانی در این منطقه باقی خواهد ماند اما در طول سال‌ها از شدت آن کاسته شده تا جایی که دولت اجازه داده است تورهای همراه با راهنما وارد منطقه شوند.

گردشگری

در تور چرنوبیل، انجام یک سری از کارها به طور مطلق ممنوع است، کارهایی مثل سیگار کشیدن، خوردن، نوشیدن و دست زدن به ساختمان‌ها و درختان جزو کارهای ممنوعه هستند چون احتمال آلودگی را افزایش می‌دهند.

2. تور صاعقه رعد و برق از پدیده‌های زیبا و هیجان‌انگیز طبیعی است که گاهی باعث ترس شده و گاهی به واسطه‌ی خبر دادن از بارش باران، امیدبخش است. شاید در شهرها یا مناطق کوهستانی شاهد نمایش صاعقه‌های پشت سرهم بوده‌اید، اما در منطقه‌ای در ونزوئلا، این نمایش پرتکرار و باشکوه‌تر است. منطقه‌ای که رود کاتماندو به دریاچه‌ی ماراکایبو می‌رسد، به پایتخت صاعقه و طوفان‌های دائمی شهرت دارد. تورهایی در این منطقه میزبان مسافران هستند که گردشگران را در روستاها سکونت می‌دهند و بعد آن‌ها را برای سافاری شبانه، تماشای تمساح‌ها، مارها، پرنده‌ها و مهم‌تر از همه صاعقه هدایت می‌کنند.

گردشگری

تورها مسافران را به نزدیک‌ترین جایی می‌برند که خطر زیادی آنها را تهدید نکند. شهر ماراکایبو به تنهایی در هنگام طوفان شاهد بیش از ۱۰۰۰ صاعقه در ساعت است. صاعقه تنها پدیده‌ی طبیعی اینجا نیست و انواع طوفان‌ها و گردبادها یا تورنادو هم به وفور در اینجا رخ می‌دهد. همین کافی است که بدانید ۲۶۰ روز به طور میانگین در این منطقه هوا طوفانی است.

3. تور تورنادو انواع مختلف گردبادها همیشه در آمریکای شمالی رفت و آمد دارند و حالا تورهایی برای تماشای این پدیده‌های طبیعی مخرب راه‌اندازی شده است. منطقه‌ای به نام کوی تورنادو (Tornado Alley) در ایالات متحده‌ی آمریکا واقع شده که به دلیل برخورد هوای خشک از سمت کانادا و مکزیک با هوای مرطوبی که از سمت خلیج مکزیک می‌وزد، شرایط مناسبی برای ایجاد تورنادوهای سهمگین دارد.

گردشگری

تورهای تورنادو، گردشگران مشتاق هیجان را به نزدیکی گردبادها می‌برند و البته که این کار خالی از خطر نیست. جالب اینجا است که در ۲۰ سال گذشته صدها شرکت، چنین تورهایی را راه‌ انداخته‌اند و در کنار هر گردباد می‌توان ده‌ها خودروی تورها را در حال دنبال کردن مرکز گردباد مشاهده کرد. در سال‌های گذشته هم چند بار این تورها موجب حادثه Incident شدند چون مسیر گردبادها قابل پیش‌بینی نیست و در کنار باد، امکان صاعقه و بارش تگرگ‌هایی به اندازه‌ی توپ گلف هم بر خطرات آن اضافه می‌کند.

4. تور تماشای مواد مذاب با قایق تماشای جریان یافتن مواد مذاب روی سطح زمین بسیار جالب و البته خطرناک است. نقاط اندکی در دنیا هستند که می‌توان در آن‌ها از فاصله‌ی نزدیک شاهد جریان یافتن لاوا بود. در جزایر هاوایی، تورهای تماشای لاوا با قایقی وجود دارد که مسافران را به نزدیکی محل سرازیر شدن لاوا به دریا می‌برند. شنیدن صدای برخورد لاوای داغ با آب دریا و حس کردن گرمای سوزان آن بر هیجان تور اضافه می‌کند.

گردشگری

مهمترین خطری که در این نوع تورها گردشگران را تهدید می‌کند این است که بیش از حد مجاز به لاوا نزدیک شوند. حتی با وجود قرار گرفتن روی قایق در داخل دریا هم امکان وقوع حادثه‌های پیش‌بینی نشده وجود دارد. در سال ۲۰۱۸ در یکی از همین تورها، تکه سنگ ذوب شده پس از انفجار، به سمت قایق پرتاب شد و به ۲۳ توریست صدمه زد. ماده‌ی مذاب، سقف قایق مسقف را سوراخ کرده بود و به مسافران خورده بود. با این حال، این تورها همچنان طرفدار دارند و مدیران تورها هم پایبند به قوانین امنیتی مشخص شده هستند.

5. تور مناطق جنگی افرادی که به دنبال هیجان‌هایی در حد تهدید جان خودشان هستند می‌توانند با تورهای مناطق جنگی به جاهایی بروند که جنگ به تازگی در آن مناطق به پایان رسیده و هنوز خطراتی در منطقه وجود دارد. برخی از این تورها شامل اتفاقات واقعی و گاهی شبیه‌سازی شده از جنگ مثل انفجار، تماشای آثار باقی‌مانده از جنگ، شرح حوادث و... می‌شوند. در مناطق جنگ‌زده‌ی مختلف دنیا مثل ایران و عراق، افغانستان، مکزیک، آفریقا و ... تورهایی برای لمس جنگ از نزدیک برقرار هستند.

گردشگری

یکی از شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تورهای مناطق جنگی با نام (War Zone Tours(WZT در سال ۱۹۹۳ راه‌اندازی شده و تاکنون توانسته تورهایی در بیش از ۵۰ کشور دنیا برگزار کند. همه‌ی این تورها به کمک افراد مسلط به محیط و متخصص در امنیت برگزار می‌شوند تا خطرات به کمترین حد کاهش یابند. البته در یکی از تورهای جنگ همین شرکت در سال ۲۰۱۶ بود که اتوبوس گردشگران با راکت مورد حمله قرار گرفت و چند کشته و مجروح برجای گذاشت.

6. بانجی جامپینگ روی آب‌های پر از کروکودیل بانجی جامپینگ به تنهایی فعالیت پرهیجانی است، اما وقتی قرار باشد از ارتفاع ۱۱۱ متری روی آب‌هایی پر از کروکودیل بپرید و فاصله‌ی شما با این موجودات گوشت‌خوار در هنگام رسیدن به زمین در حد چند متر باشد، هیجان تبدیل به خطر می‌شود. روی پل Bridge آبشار ویکتوریا بین دو کشور زیمباوه و زامبیا، بانجی جامپینگ به شکلی که گفته شد اجرا می‌شود.

گردشگری

در سال ۲۰۱۱، حادثه‌ای در همین بانجی جامپینگ برای توریستی استرالیایی رخ داد، او به داخل آب سقوط Fall کرد و با پاهای بسته شنا کرد تا خودش را به خشکی رساند. خوشبختانه او در این حادثه فقط آسیب دید و جان سالم به در برد.

7. تخته‌سواری آتشفشانی برخی از به اصطلاح ورزش‌های پرهیجان را افرادی اختراع می‌کنند که خودشان به دنبال کارهای هیجان‌انگیز هستند. شاید پیش از این تخته‌سواری روی تپه‌های شنی را دیده یا تجربه کرده باشید اما تخته سواری روی دامنه‌ی آتشفشان فعال، تجربه‌ی جدیدی است که توسط فردی به نام Daryn Webb از سال ۲۰۰۴ شروع شده است.

گردشگری

آتشفشان سرو نگرو در کشور نیکاراگوئه تبدیل به یک زمین برای بازی پرهیجان تخته‌سواری پر خطر شده است. این آتشفشان آخرین بار در سال ۱۹۹۹ فوران کرد اما هنوز هم فعال است و گرمای آن از خاکسترهای اطراف تپه قابل حس کردن است. برای تخته‌سواری روی این تپه‌ی خاکسترهای آتشفشانی، باید لباس مخصوص پوشید و ماسک هم روی صورت گذاشت. تخته در اصل یک صفحه‌ی فلزی با طنابی برای کنترل آن است.

8. تور جاده مرگ جاده‌های معروف به مرگ زیادی در دنیا وجود دارد اما جاده‌ی مرگ بولیوی که به عنوان خطرناک‌ترین جاده در دنیا هم شناخته شده، کشته‌های زیادی داده است. همین سابقه‌ی خطرناک کافی است تا گردشگران مشتاق هیجان به اینجا سفر کنند تا در جاده‌ی مرگ دوچرخه‌سواری کنند و در انتها تی‌شرت «من در خطرناک‌ترین جاده دنیا جان سالم به در بردم» را بپوشند.

گردشگری

البته در سال‌های گذشته اقداماتی برای ایمن‌سازی جاده انجام شده اما با این حال موقعیت جاده باز هم خطرساز است. اکثر مناطق این جاده‌ی کوهستانی مرتفع، هیچ گاردریلی ندارد و سقوط از آن به معنای مرگ یا آسیب جدی است. با این شرایط توصیف شده، قابل باور نیست که سالانه ۲۵ هزار نفر در تورهای دوچرخه سواری این جاده شرکت می‌کنند.

9. قایقرانی در کنار اسب‌های آبی، کروکودیل و کوسه‌ها نزدیک شدن به حیات وحش برای همه جالب است اما وقتی قرار باشد در کنار ده‌ها کوسه، اسب آبی و کروکودیل که هرکدام می‌توانند شما را بکشند قایقرانی کنید، موضوع فرق می‌کند. در رودخانه‌ی سنت لوسیا واقع در آفریقای جنوبی، تورهای قایقرانی پرهیجانی میزبان گردشگران است که در آن‌ها، هیجان را به جان می‌خرند.

گردشگری

به طور حتم این تور مناسب افراد بی‌تجربه نیست و هیچ تضمینی هم برای امنیتش وجود ندارد. با این که تورها در مناطق نسبتاً کنترل شده اجرا می‌شوند اما راهنماها همه‌ی خطرات را توضیح می‌دهند.

10. معدن‌کاوی با دینامیت در بولیوی باور کردن این که چنین توری در دنیا وجود دارد و عده‌ای هم در آن شرکت می‌کنند، دشوار است. با شرکت در تور معدن‌کاوی با دینامیت در بولیوی می‌توان تجربه‌ای از نحوه‌ی کار کردن معدنچی‌ها در عمق زمین به دست آورد. معدنی در نزدیکی شهر پوتسی به نام Cerro Rico که به آن لقب «معدنی که مردها را می‌خورد» داده‌اند میزبان توری خطرناک برای گردشگرانی است که در واقع از جانشان سیر شده‌اند.

گردشگری

در این تور، ابتدا گردشگران باید لباس مخصوص بپوشند و لوازم کار و دینامیت‌ها را بردارند و در تونل‌های تنگ و تاریک به سمت محل کار معدنچی‌ها بروند. بعد از رسیدن به کنار معدنچی‌ها، می‌توانند دینامیت‌ را به کارگران بدهند تا در محل مناسب جاسازی شود و بعد شاهد لحظه‌ی انفجار و فرو ریختن دیواره‌ها و لرزش شدید زمین باشند. با توجه به عملیات معدن‌کاوی بدون کنترلی که در این معدن نقره در سال‌های قبل انجام شده است، وضعیت دیواره‌ها و ساختاری معدن، ناپایدار شده و فعالیت‌های اکتشاقی در عمق کمتر از ۴۴۰۰ متری آن انجام می‌شود. این شرایط حاد باعث شده تا این تور یکی از خطرناک‌ترین‌ها در دنیا باشد.

حالا که خطرناک‌ترین تورهای دنیا را باهم مرور کردیم، آیا حاضرید در یکی از این تورها شرکت کنید؟ شما چقدر اهل خطر کردن هستید و از مقاصد خطرناک و هیجان‌انگیز خوشتان می‌آید؟ آیا در کشور عزیزمان هم منطقه یا توری را می‌شناسید که در آن بتوان هیجان و خطر کردن را در کنار تفریح امتحان کرد؟اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 445053 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟