پاک کردن خالکوبی با استفاده از صوت+عکس

محققان موفق به ابداع دستگاهی شده‌اند که از امواج صوتی برای پاک کردن تتو و خالکوبی از روی پوست استفاده می‌کند و برخلاف روش لیزری، سریع است.

پاک کردن خالکوبی

به گزارش  گیزمگ، حذف خالکوبی با استفاده از لیزر معمولا یک فرآیند طولانی است که اغلب نیاز به 10 جلسه درمان یا بیشتر به همراه چند هفته فاصله بین جلسات دارد.اما یک سیستم آکوستیک(صوتی) جدید می‌تواند تنها در دو تا سه جلسه در بازه‌های زمانی کوتاه و نزدیک به هم، امکان حذف کامل خالکوبی‌ها را فراهم کند.

سیستم‌های رایج کنونی از یک پرتو لیزر استفاده می‌کنند تا جوهر خالکوبی را که زیر پوست قرار دارد، از بین ببرند. بدین شکل که ذرات جوهر با استفاده از پرتو لیزر خرد و جدا می‌شوند و سپس به تدریج توسط سلول‌های سفید خون حمل شده و از بین می‌روند.جلسات متعددی برای این کار لازم است، چرا که پرتو لیزر هر بار تنها یک لایه بالایی از تراکم ذرات جوهر را جدا می‌کند و جدا کردن و از بین بردن جوهرهای بیشتر در یک جلسه غیرممکن است.

علاوه بر این، پرتو لیزر طی هر جلسه موجب ایجاد غشای سلولی موسوم به "sacs" می‌شود که این غشا از برخورد پرتو لیزر با ذرات زیرین جوهر جلوگیری می‌کند. بنابراین باید یک وقفه نسبتا طولانی صورت بگیرد.شرکت آمریکایی "سولیتون"(Soliton) با در نظر گرفتن این محدودیت‌ها بود که سیستم "پالس صوتی سریع"(Pulse Acoustic Rapid) یا دستگاه "RAP" را توسعه داد.

دستگاه "RAP" بلافاصله پس از اعمال لیزر اولیه، از ارسال پالس‌های صوتی به داخل پوست استفاده می‌کند. اعمال همزمان لیزر و امواج صوتی، سلول‌های بازدارنده را حذف می‌کند و باعث می‌شود که ذرات جوهر پراکنده شوند.در نتیجه اعمال یک پرتوی لیزر دیگر می‌تواند ظرف چند دقیقه انجام شود و این کار تا چهار بار در یک جلسه انجام شود.

در یک آزمایش انسانی روی 32 تتوی جوهر سیاه، دستگاه "RAP" به طور متوسط ​​49 درصد از خالکوبی‌ها را طی یک جلسه از بین برد که در مقایسه با آمار 16 درصدی استفاده از لیزر به تنهایی، آمار قابل توجهی است.به گفته شرکت سازنده، این بدان معنی است که یک خالکوبی می‌تواند در عرض دو تا سه جلسه کاملا حذف شود و هم در زمان و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

توانایی این سیستم برای پاک کرد خالکوبی‌های چند رنگ فعلا فقط در آزمایش‌های حیوانی مورد بررسی قرار گرفته است که مانند حذف خالکوبی‌های سیاه امیدوارکننده نشان داده است.شرکت "سولیتون" در حال حاضر به دنبال سرمایه‌گذاران برای کمک به تجاری‌سازی سیستم "RAP" است.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444612 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟