به گزارش رکنا، امروزه بسیاری از اطلاعات شخصی، خانوادگی، شغلی و ... در وسایل الکترونیکی، مثل گوشی تلفن همراه، تبلت، رایانه و ... نگهداری می‌شود که دسترسی سایر افراد به این اطلاعات، مصداق نقض حریم خصوصی است. به همین دلیل، قانون‌گذار در سال ۱۳۸۸، قانونی به نام «قانون جرایم رایانه‌ای» را تصویب کرد که در ماده یک آن، از حق محرمانه بودن داده‌ها حمایت شده است.

شرایط جرم Crime انگاری

طبق این ماده قانونی، قانون‌گذار دسترسی غیرمجاز به سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی یا داده‌ها را در صورت وجود این شرایط، جرم می‌داند: 1- این دسترسی بدون اجازه شخص باشد؛ بنابراین، درمواردی‌که خود شخص، اذن به مشاهده یا ورود به سامانه را می‌دهد، جرمی واقع نمی‌شود.

2- داده‌ها یا سامانه برخوردار از تدابیر امنیتی باشند؛ چرا که حمایت قانونی شامل افرادی می‌شود که خودشان حداقلی از امنیت را برای حریم خصوصی‌شان قائل شده باشند.

جرم انگاری ورود به سیستم

بر همین اساس، هم دسترسی به سامانه و هم دسترسی به داده‌های دیگران (در صورت وجود شرایط) جرم است و اگر فردی از سپر امنیتی شما عبور کند و وارد سیستم شود، حتی بدون این‌که اطلاعاتی را مشاهده کند، عمل وی جرم و قابل مجازات است.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 433012 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟