به گزارش رکنا، جهان امروز در کنار تمام مشکلات و معضلاتی که دارد، در حال جنگ با بیماری‌هایی است که هر روز قربانی بیشتری می‌گیرد.

هر چه زمان بیشتر پیش می‌رود، بیشتر اسامی بیماری‌هایی را می‌شنویم که برایمان عجیب و غریب است؛ اما سرطان بیش از یک دهه است که فراگیر و بلای جان افراد شده است.

کارشناسان بهداشتی می‌گویند، هرکسی ممکن است مبتلا به سرطان شود و در این بین عواملی وجود دارند که ریسک بروز آن را تقویت می‌کنند.

سبک زندگی ناسالم، چاقی، بی‌تحرکی، استعمال دخانیات، مصرف الکل و ژنتیک از مهم‌ترین عواملی هستند که در تحقیقات مختلف و نشست‌خبری‌های متعدد به عنوان فراهم کردن زمینه بروز سرطان از آنها یاد می‌شود.

در بین تمام سرطان‌هایی که تاکنون شناخته شده، سرطان ریه کشنده‌ترین سرطان است که در بسیاری از کشورها شایع است و هر سال هزاران هزار قربانی می‌گیرد.

در این گزارش به آمار سرطان ریه در کشورهای مختلف و عوامل بروز آن می‌پردازیم به این امید که تغییر سبک زندگی خطر بروز بیماری‌های مهلک را کاهش دهد.

1. آمریکا

* ابتلا 234 هزار نفر در سال 2018

برآورد انجمن سرطان آمریکا در ارتباط با سرطان ریه در سال 2018 به شرح زیر است:

از ابتدای سال جاری تا ماه سپتامبر، بیش از 234 هزار و سی نفر به سرطان ریه مبتلا شده‌اند؛ 121 هزار و 680 مورد از این تعداد در مردان و حدود 112 هزار و 350 مورد نیز در زنان رخ داده است.

* مرگ 154 هزار نفر در اثر سرطان ریه

براساس داده‌های موجود، از ابتدای سال جاری تاکنون، 154 هزار و 50 نفر در اثر ابتلا به این سرطان جان باخته‌اند؛ آمارها گویای آن است که بیش از 83 هزار و 550 مرگ در مردان و حدود 70 هزار و 500 مورد از مرگ‌ها در زنان رخ داده است.

* سرطان ریه‌کشنده‌تر از سرطان سینه و روده

محققان مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا می‌گویند:‌ سرطان ریه به مراتب علت اصلی مرگ و میر در اثر تمام سرطان‌ها بین زنان و مردان است؛ این سرطان بیش از تمام سرطان‌های دیگر، حتی سرطان روده و سینه جان افراد را می‌گیرد.

* خطر در کمین افراد بالای 45 سال

نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد، شمار قابل توجهی از این سرطان در افراد بالای 45 سال رخ می‌دهد؛ بنابراین افراد پایین‌تر از این سن کمتر در معرض خطر هستند اما اگر زمینه بروز را داشته باشند، باید مراقبت کنند.

* سرطان ریه خطرناک‌تر از ایدز HIV در مبتلایان به "HIV"

پژوهش‌های کارشناسان بهداشتی در ایالات متحده نشان داده است، بیش از 40 درصد مبتلایان به "HIV" سیگار می‌کشند و آنها بیش از اینکه ممکن باشد در اثر این بیماری جان خود را از دست بدهند، ممکن است ابتلا به سرطان ریه جان آنها را بگیرد.

بیشتر بخوانید:مردم کدام مناطق بیشتر سرطان ریه می‌گیرند؟

* افزایش 500 درصدی مرگ زنان در اثر سرطان ریه

داده‌ها نشان می‌دهد، بین سال‌های 1960 تا 1990، مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در زنان سیگاری بیش از 500 درصد افزایش یافته است.

.2 انگلیس

* از هر 13 نفر یک نفر در معرض سرطان ریه

براساس آماری که مؤسسه سلامت انگلیس منتشر کرده است، یک نفر از هر 13 مرد و یک نفر در هر 15 زن در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.

* مرگ روزانه 98 نفر در اثر سرطان ریه

براساس آماری که سایت مؤسسه بهداشتی انگلیس منتشر کرده است، در این کشور با جمعیت کمتر از 60 میلیون نفر، سالانه بیش از 44 هزار و 500 نفر و به عبارتی روزانه حدود 98 نفر در اثر ابتلا به این سرطان می‌میرند.

* سرطان ریه شایع‌ترین سرطان

نتایج تحقیقات دانشگاه لندن نشان داده است، سرطان ریه شایع ترین علت مرگ ناشی از سرطان در انگلیس است که 21 درصد از آمار مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است.

در سال 2016 بیش از 19 هزار 300 مرد و حدود 16 هزار و 300 زن انگلیسی در اثر سرطان ریه جان خود را از دست دادند.

* افزایش 87 درصدی مرگ زنان در اثر سرطان ریه

آمارهای وزارت بهداشت انگلیس بیانگر آن است، مرگ و میر زنان این کشور در اثر سرطان ریه با بیش از 87 درصد افزایش مواجه بوده است و این در حالی است که در مردان با کاهش مواجه هستیم.

3. هند

* سرطان ریه اپیدمی این روزهای هند

براساس آمار منتشر شده در سایت «ncbi.nlm.nih.gov»، در سال جاری بیش از 400 هزار مورد ابتلای جدید به سرطان ریه در هند رخ داده است.

* افزایش شمار مرگ در اثر سرطان در هر دو جنسیت

آمارهای وزارت بهداشت هندوستان حاکی از‌ آن است که 6.9 درصد از تمام موارد ابتلا به سرطان‌ها در این کشور مربوط به سرطان ریه است؛ مرگ و میر در اثر این سرطان نیز شامل 10 درصد از تمام مرگ و میرهای ناشی از سرطان می‌شود.

* سرطان ریه عامل یک سوم مرگ‌ها در هر 100 هزار نفر

براساس داده‌های موجود از سوی انجمن سرطان شناسی هند، حدود 28.9 درصد از تمامی مرگ‌ها در هر 100 هزار نفر، به سرطان ریه مربوط می‌شود.

3. چین

* ابتلای 781 هزار نفر به سرطان ریه در هر سال

با توجه به مرکز ملی سرطان (NCC)، در مجموع 781،000 بیمار مبتلا به سرطان ریه هر سال تشخیص داده می‌شوند.

* افزایش شمار مبتلایان زن

داده‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد، سرطان ریه به میزان قابل توجهی در زنان خانه‌دار افزایش یافته است؛ محققان علت این امر را نبود تهویه مناسب در آشپزخانه‌های منازل چینی می‌دانند.

تحقیقات متعددی نشان داده، قرارگیری در معرض دود پخت و پز و روغن و امثال این‌ها با افزایش ریسک بروز سرطان ریه همراه است؛ حتی اگر این افراد سیگار استعمال نکنند.

* افزایش 43 درصدی مرگ و میر زنان در اثر سرطان ریه

هندوستان تایمز نوشته است، نتایج تازه‌ترین‌ بررسی‌های محققان نشان می‌دهد، مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در میان زنان تا سال 2030، با 43 درصد افزایش رو به رو خواهد بود.

این یافته‌ها که براساس تجزیه و تحلیل داده‌‌های 52 کشور به دست آمده است، پیش بینی می‌کند، در کشورهای ثروتمند بالاترین نرخ مرگ و میر اتفاق افتد و بالاترین رقم در کشورهای اروپایی و اقیانوسیه و پس از آن در آمریکا و آسیا خواهد بود.

* دخانیات عامل افزایش سرطان ریه در زنان

براساس پژوهش‌ها، شیوع دخانیات در بین زنان یکی از مهم‌ترین علل افزایش نرخ مرگ و میر زنان بر اثر سرطان ریه است.

* سنّ پایین‌تر؛ ریسک بیشتر ابتلا به سرطان ریه

مصرف سیگار هنوز هم مهم ترین عامل خطر ابتلا به سرطان ریه محسوب می‌شود؛ خطر ابتلا به سرطان ریه با افزایش مقدار و مدت تماس با دود تنباکو افزایش می‌یابد و هر چه سن شروع مصرف سیگار پایین‌تر باشد، خطر ابتلا بیشتر است.

* دخانیات علت اول مرگ و میر زودرس در جهان طبق مقاله منتشرشده در مجله «The Lancet» انگلستان، «علیرغم تلاش های انجام شده در سطح جهان برای کنترل تنباکو، همچنان سیگار در شماری از کشورها موجب دغدغه و نگرانی است».

طبق این گزارش، بیش از نیمی از مرگ‌های ناشی از سیگار کشیدن در سال 2015 در کشورهای چین، هند، روسیه و ایالات متحده اتفاق افتاده است.

* آلودگی عامل بروز سرطان ریه

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید:‌ شواهد تجربی نشان می‌دهد که احتمال خطر ابتلا به سرطان ریه در اثر آلودگی هوا در فضای سرپوشیده مربوط به سوختن چوب، زغال چوب، کود یا مانده محصول برای پخت‌وپز و گرم کردن بیشتر است.

* زنان مراقب باشند

خطر سرطان ریه در زنانی که در معرض دود زغال در فضای سرپوشیده هستند دو برابر بیشتر است؛ این خطر حدود 2.4 میلیون زن را در سراسر دنیا تحت تأثیر خود قرار داده است.

* شیوع سرطان ریه

در سراسر دنیا، سرطان ریه شایع‌ترین سرطان از لحاظ شیوع و مرگ و میر به‌شمار می‌رود؛ در سال 2008، 1.61 میلیون مورد جدید و 1.38 میلیون مرگ و میر ناشی از سرطان ریه گزارش شد.

بالاترین نرخ‌ها در اروپا است؛ جمعیتی که احتمال ایجاد سرطان ریه در آن‌ها بیشتر است افراد بالای 50 سال هستند که سابقه کشیدن سیگار دارند.

بر خلاف میزان مرگ و میر در مردان، که از بیش از 20 سال پیش در حال کاهش است، نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در زنان در طول دهه‌های گذشته افزایش یافته‌است و اخیراً در حال تثبیت است؛ در آمریکا، خطر مادام‌العمر ابتلا به سرطان ریه در مردان 8 درصد و در زنان 6 درصد است.

* پیشگیری

محققان سی‌دی‌سی باور دارند، پیشگیری، مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش برای کاهش گسترش سرطان ریه است؛ با آنکه در اغلب کشورها مواد سرطان‌زای صنعتی و خانگی مورد شناسایی قرار گرفته و استفاده از آن‌ها منع گردیده است، کشیدن تنباکو هنوز بسیار فراگیر است.

* حذف تنباکو

حذف کشیدن تنباکو یک هدف اصلی در پیشگیری از سرطان ریه می‌باشد و توقف سیگار کشیدن یک ابزار پیشگیرانه مهم در این فرایند به‌شمار می‌رود.

* کاهش ریسک سرطان ریه با مصرف انگور

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، مولکول موجود در پوست و دانه انگور موسوم به «رزوراترول» می‌تواند با سرطان ریه مقابله کند.

محققان دانشگاه ژنو سوئیس در پژوهش‌های خود توانستند با استفاده از «رزوراترول» از سرطان ریه ناشی از سیگار که در موش‌ها ایجاد کرده بودند، پیشگیری کنند.

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «رزوراترول یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی است که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، از بدن افراد در برابر بیماری‌های مزمن محافظت می‌کند».

رزوراترول در انگور قرمز، بلوبری، کشمش، توت سفید، شراب قرمز و بادام زمینی یافت می‌شود؛ غنی‌ترین منبع این آنتی اکسیدان انگور قرمز است.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 432280 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟