به گزارش رکنا، بهرام پارسایی نماینده شیراز در نطق میان دستور جلسه علنی (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی نطق امروز خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در باب تاریخ و میراث فرهنگی یادآور شد که سابقه تاریخی و میراث فرهنگی ما از دلایل بالا بودن جایگاه ملت و کشور ایران بین کشورهای دیگر است.

وی هم‌چنین با گلایه از این‌که پیگیری‌هایش برای نام‌گذاری روزی به نام کوروش به نتیجه نرسیده است، خطاب به رئیس جمهور درخواست نام‌گذاری روز کوروش را مسئله‌ای کاملا اجتماعی و فرهنگی دانست و ابراز عقیده کرد: این موضوع امنیتی شده است. در دنیا مسائل امنیتی را برای کاهش هزینه‌های ناشی از آن، به مسائل فرهنگی و اجتماعی تبدیل می‌کنند. ما کاملا نقطه عکس آنیم.

پارسایی در مورد شخصیت کوروش گفت: منابع آریایی، سریانی و یونانی و مورخین ۵۰۰ سال قبل از میلاد مثل گزنفون و هرودوت و توضیحات افلاطون را بخوانید تا بدانید که کوروش چه انسان برجسته‌ای بوده است. در کتاب‌های آسمانی تورات و انجیل از ایشان به نیکی یاد شده است. مولانا ابولکلام آزاد مفسر بزرگ قرآن هندی او را ذورالقرنین می‌داند و علامه طباطبایی این گفته را تایید می‌کند. هنگامی که نماد آزاداندیشی ایرانی، کوروش، بابل را فتح کرد و دستور نگارش بزرگترین افتخار بشردوستانه تاریخ یعنی منشور حقوق بشر را می‌دهد، برای تکمیل انسانیت، بشریت و عدالت دستور می‌دهد که آن منشور به زبان قوم مغلوب یعنی زبان بابلی نوشته شود.

وی استفاده از نام کوروش را فرصتی تاریخی دانست و با اشاره به مزایای متعدد استفاده از فرصت‌های فرهنگی و تاریخی افزود: در سال‌های قبل بدون احساس تفاوت قومیتی شاهد حضور مردم در این مجموعه بوده‌ایم.

پارسایی در عین حال «سوء مدیریت و نداشتن برنامه» را موجب سر دادن شعارهای هنجارشکنانه اقلیتی انگشت‌شمار خواند و با بیان این اعتقاد که « ما تسلیم آن اقلیت شده و مسئله را امنیتی کردیم» ادامه داد: آن اکثریت چند صد هزار نفری را دریابیم که به دور از قومیت لر، ترک، کرد و عرب، عجم و بلوچ و فارس دور هم جمع ‌شده و فرصتی مناسب برای ایجاد امنیت و اتحاد ملی ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به این حرف منتقدین که «مشکل امروز مردم معیشت است و اکنون وقت این حرف‌ها نیست» گفت: می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که درآمد گردشگری در سال ۲۰۱۷، ۱.۲۳ تریلیون دلار بوده است. جایگاه ایران در بین کشورهای مستعد گردشگری، جزو ۱۰ کشور اول دنیاست اما کدام درآمدزایی و اشتغال؟ جایگاه ما اکنون در رده نود و سوم کشورهای جهان است و دلیل آن همین کج‌سلیقگی‌ها و عدم استفاده از داشته‌های تاریخی و فرهنگی است.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در حالی که انتظار داشته پیگیری‌هایش و دیگران در سال گذشته منجر به برنامه‌ریزی‌هایی در جهت چگونگی استفاده از این فرصت داخلی به نفع منابع ملی و ارزآوری گردشگری شود ادعا کرد: «همه تلاش‌ها بر این است که چگونه جلوی برگزاری این مراسمات گرفته شود.»

پارسایی از شورای امنیت ملی درخواست کرد که با دعوت از کارشناسان و اساتید تاریخ و داشتن اطلاعات کامل تهدیدات امنیتی و پدیده کاهش عرق و هویت ملی، در این باب تصمیم گیری کند.

وی در پایان خطاب به رئیس جمهور با اشاره به اصل ۵۹ قانون Law اساسی گفت: مسائل متعددی لاینحل باقی مانده است چرا به اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه نمی‌کنید؟ وقتی که من از اصل ۵۹ قانون اساسی صحبت می‌کنم انگشت مخالفت با نظام به سمت من دراز می‌شود. مگر این اصل، اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی نیست؟خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 427991 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟