به گزارش رکنا، این گزارش که روز دوشنبه توسط هیأت بین‌دولتی سازمان ملل (IPCC) در مورد تغییرات آب‌وهوایی منتشر شده، می‌گوید که سیاره زمین تنها تا‌ سال ٢٠٣٠ فرصت دارد که به آستانه افزایش دمای ١,٥ درجه سانتیگراد برسد، تا جلوی خطراتی مثل خشکسالی شدید، آتش‌سوزی مراتع، سیل و کمبود مواد غذایی که جان میلیون‌ها نفر را به خطر می‌اندازند، بگیرند.
این سیاره تا همین الان هم دوسوم راه را رفته و افزایش حدودا یک‌درجه‌ای داشته است. برای جلوگیری از افزایش نیم‌درجه‌ای باید اقدامات شدید و قابل توجهی را در سال‌های آینده انجام داد.
«آندره کینگ» یکی از سخنرانان در نشست آب‌وهوایی در دانشگاه ملبورن در بیانیه‌ای گفت: «این نگرانی به این جهت است که ما می‌دانیم اگر افزایش دمای زمین بیش از ١,٥ درجه سانتیگراد باشد، مشکلات بیشتری ایجاد خواهد شد، ازجمله امواج گرمایی بیشتر و تابستان‌های داغ، افزایش سطح آب دریاها و در بسیاری از مناطق جهان خشکسالی‌های شدید و بارش‌های وحشتناک.»
انتشار گازهای گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن باید از‌ سال ٢٠١٠ تا ٢٠٣٠، تا ٤٥‌درصد کاهش پیدا کند و در حوالی‌ سال ٢٠٥٠ به خالص صفر برسد تا بتوانیم افزایش گرمای زمین را حدود ١,٥درجه سانتیگراد نگه داریم. در این گزارش آمده است که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به این میزان، نیازمند تغییرات گسترده در انرژی، صنعت، ساختمان‌سازی، حمل‌ونقل و شهرسازی است.
آندره کینگ گفته است: «راه‌های ما برای نگه‌داشتن افزایش گرمایش زمین در زیر ١,٥ درجه سانتیگراد، به سرعت درحال بسته‌شدن هستند و با تعهدات فعلی انتشار گازهای گلخانه‌ای که توسط امضاکنندگان توافقنامه پاریس صورت می‌گیرد، نمی‌توانیم به آن هدف برسیم.»
تبعات بی‌عملی گذشته
این گزارش جدید می‌گوید که تغییرات آب‌وهوایی از قبل آغاز شده است و آن‌چه بعدا رخ می‌دهد، بسیار بدتر خواهد شد، مگر آنکه اقدامات فوری و شدید بین‌المللی صورت بگیرد.
آقای «پان مائو جی»، همکار رئیس گروه اول هیأت بین‌دولتی سازمان ملل می‌گوید: «یکی از پیام‌های کلیدی که در این گزارش به چشم می‌آید این است که ما هم‌اکنون شاهد عواقب افزایش یک‌درجه‌ای گرمای جهانی هستیم و تغییرات آب‌وهوایی شدید، افزایش سطح آب دریاها و ذوب‌شدن یخ دریاهای قطب‌شمال تنها چند نمونه از این عواقب هستند.» حتی اگر افزایش گرمای زمین زیر ١,٥ درجه سانتیگراد باقی بماند، باز هم اثرات آن بسیار گسترده و قابل توجه خواهد بود. با افزایش ٣ درجه‌ای دمای هوا، موج‌های گرمایی شدیدی را که مشابه آن را امسال در سراسر اروپا در تابستان تجربه کردیم، شاهد خواهیم بود. همچنین خشکسالی‌های مکرر و شدید مثل آنهایی که در «کیپ تاون» آفریقای جنوبی به وقوع پیوسته و بارش باران و طوفان‌های شدید مثل طوفان‌های‌ هاروی و فلورنس در آمریکا نیز تبعات قابل انتظار این افزایش دما خواهند بود. در این گزارش پیش‌بینی شده است که در این شرایط، کشورهای نیم‌کره جنوبی بیشترین تاثیر را خواهند دید: پیش‌بینی می‌شود در این کشورها، تغییرات آب‌وهوایی بیشترین تاثیرات را روی رشد اقتصادی بگذارند.»
این گزارش همچنین تاکید می‌کند که حتی کوچکترین تغییرات در هدف تعیین‌شده (افزایش ١,٥ درجه‌ای گرمای زمین) می‌تواند باعث تشدید اثرات بلایا و فجایع طبیعی شود.
«هانس اوتو پورتنر» همکار رئیس گروه دوم هیأت بین‌دولتی سازمان ملل گفته است: «هرگونه افزایش گرمای زمین بیشتر از ١,٥ درجه سانتیگراد می‌تواند تاثیرات دایمی و غیرقابل بازگشتی همچون از بین رفتن برخی از اکوسیستم‌ها داشته باشد.
در این گزارش نمونه‌های خاصی از مقایسه افزایش ١,٥ درجه‌ای و ٢ درجه‌ای گرمای زمین ارایه شده است: اگر به جای ٢ درجه، ١.٥ درجه گرمای زمین افزایش یابد، تا‌ سال٢١٠٠، افزایش سطح دریاها، ١٠ سانتی‌متر کمتر خواهد بود؛ احتمال اینکه اقیانوس منجمد شمالی در تابستان بدون یخ بماند، هر صد سال یک‌بار است، اما در صورت افزایش ٢ درجه‌ای دمای هوا، این میزان را به هر ١٠‌سال یک بار می‌رساند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

سرنوشت تلخ عروس 12 ساله زاهدان / افشین نمی آمد و من عروس پدر شوهرم بودم!

پیشنهاد رشوه ۲۵ بنز به مدیران آموزش و پرورش

نقشه زن موقت برای برج ساز مشهور تهرانی / او مرا باردار کرد و ناپدید شد !+ عکس

بهروز از مرد قصاب فیلم و عکس های وحشتناک گرفت / او عاشق زن قصاب شده بود ! + تصاویر

جنجالی شدن شرکت یک روحانی و مقام سیاسی در مجلس رقص دختران سفارت چین در افغانستان + عکس

دختر جودوکار ایران به خاطر حجاب از مبارزه محروم شد + عکس

شلیک مرگ به وکیل دادگستری در گردنه نور آباد

انتشار اولین عکس و نام 15 فرد مشکوک در پرونده قتل خبرنگار معروف

زردچوبه، قاتل سریع سرماخوردگی

غذایی مقوی برای مدرسه ای ها+دستور پخت

تجاوز وحشیانه 3 پسر به دختر دانش آموز 15 ساله + عکس

ترامپ مرد ایده آلی برای همخوابی با یک زن نیست ! + عکس

تجاوز پدر به دختر 13 ساله اش / در مسافرخانه ای در تهران رخ داد + عکس

 

کدخبر: 423979 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟