مونالیزا از میان باکتری‌ها سر درآورد!+عکس

اشریشیا کلی، نوعی باسیل گرم منفی از خانواده انتروباکتریاسه ‌است که به طور شایع در روده جانوران خونگرم وجود دارد. این باکتری‌ها، شناگرهای ماهری هستند و می‌توانند در عرض یک ثانیه، مسافتی 10 برابر طول خود را طی کنند.

دانشمندان "دانشگاه ساپینزا رم"(Sapienza)، تلاش کردند با یکی کردن ویژگی‌های گوناگون باکتری‌ها، جمعیت زیاد آنها را کنترل کنند. "روبرتو دی لئوناردو"(Roberto Di Leonardo)، نویسنده این پژوهش گفت: این تصویر، شواهد جالبی در مورد مفهوم امکان استفاده از باکتری‌ها برای ابداع ساختارهای ریزمقیاس ارائه می‌دهد.

دانشمندان تلاش کردند تا غلظت باکتری‌ها را با استفاده از نور کنترل کنند و الگوی حرکت آنها را شکل دهند. آنها برای این کار، نور را از یک پروژکتور و از طریق یک لنز میکروسکوپ عبور دادند و الگوی خاصی برای نور ساختند. با تغییر نور، باکتری‌های اشریشیا کلی، سرعت حرکت خود را تغییر دادند. سپس دانشمندان، نور را به مدت پنج دقیقه بر لایه‌ای از سلول‌های باکتری منعکس و الگوی نور پیچیده‌تری طراحی کردند و در نهایت با کمک این سلول‌ها، تصویری از مونالیزا را به وجود آوردند.

در هر حال، به گفته پژوهشگران، هنوز مشکلاتی در این روش وجود دارد. جابه‌جایی باکتری‌ها، آهسته صورت می‌گیرد و تصاویر ایجاد شده، بسیار درهم هستند؛ در نتیجه دانشمندان، در هر 20 ثانیه بازخوردی را تنظیم کردند و محل قرار گرفتن باکتری‌ها، با تصویر مورد نظر نهایی مقایسه شد. این پروژه نشان داد که باکتری‌ها در مناطق تاریک، آهسته و در مناطق روشن‌، سریع‌تر حرکت می‌کنند. در این تصویر، قسمتهای سفیدرنگ،‌ مربوط به انباشته شدن سلول‌های باکتری هستند و قسمت‌های سیاه‌رنگ، باکتری‌های کمتری در خود جای داده‌اند.

به گفته دانشمندان، سیستم‌های غیرفعال دیگری وجود دارند که در آنها، باکتری های اصلاح شده ژنتیکی به طور انتخابی روی سطوح قرار می گیرند اما باکتری با حرکت کردن، زودتر موقعیت خود را می‌پذیرد.

دانشمندان امیدوارند با استفاده از این روش، در آینده امکان شارژ ابزار میکروسکوپی و چاپ سه‌بعدی نیز فراهم شود.

8496427_223

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

دکتر شیخ در حال تجاوز به بیمار روی تخت بیمارستان گیر افتاد+عکس

دختر جوان غیرتی شد و می خواست مردانگی نامزدش را با شمشیر بگیرد!+عکس

3 زن مسافر مشهد را به هم ریخت!

خارج شدن یک هواپیمای مسافربری از باند فرودگاه +تصویر

تجاوز به خانم منشی تنها در مطب دندانپزشکی شهرک غرب +عکس

این زن شیرازی جلوی دوربین کار وحشتناکی کرد! + جزییات

شیطنت های زن همسایه بچه های محل را جذب خود کرد!

مریم 18 ساله 80 هزار تومان می گرفت و کار تهرانی ها را راه می انداخت! + فیلم گفتگو

جزئیات آتش زدن 2 مأمور شهرداری در اهواز!

«حسین» بعد از 15 روز بعد از تولد همه را شوکه کرد! + عکس

سردار قلابی پسرمُرده اش راهم شهید مدافع حرم جا می زد!/عجیب ترین دروغ ها!+تصویر

زن خیانتکار با پسر شوهرش همخوابی عاشقانه می کرد +عکس

سیمین برای یک سرپناه تن فروشی می کرد!

اعدام میثم و 5 مرد مخوف در مشهد + عکس

کدخبر: 408523 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟