حجم ویدیو: 8.81M | مدت زمان ویدیو: 00:01:03

 موشک آریان 5، چهار ماهواره ناوبری را در مدار زمین قرار داد.

این موشک از مرکز فضایی کورو (Kourou) در گویان فرانسه به فضا پرتاب شد و این چهار ماهواره را در مدار زمین قرار داد. پرتاب این چهار ماهواره در راستای ایجاد سامانه ناوبری گالیله که اتحاد اروپا در حال ایجاد آن است صورت گرفت. پرتاب این موشک به فضا در ساعت 8:25 دقیقه صبح به وقت محلی و 13:25 دقیقه به وقت پاریس صورت گرفت. مدت زمان ماموریت این موشک برای قرار دادن ماهواره‌ها در مدار زمین سه ساعت و 56 دقیقه و 54 ثانیه به طول انجامید و این موشک این چهار ماهواره را که در مجموع هفتصد و هجده کیلوگرم وزن داشتند در مدار 23 هزار کیلومتری از سطح زمین قرار داد.

گالیله یک سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی موسوم به جی‌ان‌ای‌اس (GNSS) در حال ساخته‌شدن از طرف اتحادیه اروپا و سازمان فضایی اروپا موسوم به ای‌اس‌آ (ESA) و سامانه اروپایی ماهواره‌ای ناوبری جهانی موسوم به جی‌ان‌ای‌اس اروپایی، یا جی‌اس‌آ (GSA) است. بخش‌های مرکزی آن در پراگ در جمهوری چک، همراه با دو مرکز عملیات زمینی، اوبرفافن هوفن نزدیک مونیخ در آلمان و فوچینو در ایتالیا ایجاد شده‌است. این پروژه، پنج میلیارد یورویی به نام ستاره‌شناس مشهور ایتالیایی گالیله نامگذاری شده‌است.

یکی از اهداف سامانه گالیله، فراهم آوردن و ارائه، یک سیستم جایگزین مکان یابی بومی با دقت بالا است که به وسیله آن کشور‌های اروپایی می‌توانند با این خودکفایی کامل، از سیستم‌های گلوناس روسیه، ناویس هند، سیستم‌های چینی سامانه ناوبری بیدو، و جی پی اس (GPS) آمریکا بی‌نیاز شده و تنها به آن تکیه کنند و مستقل شوند زیرا سیستم‌های (گلوناس) روسیه و (GPS) امریکا، می‌توانند در هنگام جنگ یا درگیری برای کاربران تجاری، غیرفعال گردند. در ابتدا انتظار می‌رفت این سیستم تا سال 2012 راه اندازی شود.

استفاده، جزئی عمومی با دقت ابتدایی از خدمات گالیله رایگان و به روی همه باز خواهد بود. قابلیت‌های با دقت بالا برای کاربران تجاری با پرداخت هزینه، در دسترس خواهد بود. گالیله بر آن است که با ارائه، اندازه‌گیری‌های موقعیتی افقی و عمودی در دقت یک متر، خدمات موقعیتی بهتر و دقیق‌تری از عرض‌های جغرافیایی بالا، نسبت به دیگر سیستم‌های موقعیت‌یاب ارائه دهد. این سیستم ناوبری در زمینه حمل و نقل دریایی، راه آهن، هوایی، حمل و نقل زمینی، عملیات نجات و کشاورزی و اکتشاف نفت مفید خواهد بود.

در 21 اکتبر 2011 دو عدد از 4 ماهواره این سیستم راه اندازی شد. دو ماهواره بعدی نیز در 12 اکتبر 2012 شروع به کار کردند که با این امر امکان آزمایش این سیستم فراهم آمد. هنگامی که فرایند در مدار قرار گرفتن به طور کامل پایان یابد، ماهواره‌های دیگری نیز به منظور رسیدن سیستم به ظرفیت‌های راه اندازی در اواسط دهه اضافه خواهد شد. انتظار می‌رود که تا سال 2019 همه 30 ماهواره‌ی سامانه ناوبری گالیله راه اندازی شوند. لازم به ذکر است که 27 ماهواره فعال و 3 ماهواره یدکی در این سیستم وجود دارد. ین سیستم موقعیت یاب جهانی همچنین شامل ساعت‌های اتمی، به عنوان قلب Heart هر گونه سیستم موقعیت یاب جهانی خواهد بود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

توئیت جالب سلبریتی‌های آمریکا برای روحانی رییس جمهور ایران + تصاویر

10 میلیون دادم تا لیلا دور از چشم زنم صیغه ام شود اما او به زنم گفت!

تجاوز به زن جوان پشت شمشاد ها زیر دوربین امنیتی! + عکس جوان شیطان صفت

تجاوز راننده پراید به یک زن جوان که مسافر دریاچه چیتگر بود! + عکس

تجاوز مرد بنگاه دار به دختر مجرد در شهر جدید پرند

حمله خرس به یک گورستان / او 20 مرده را خورد!

این مرد بی غیرت ترین شوهر دنیاست / او همراه دوستش به زن جوانش تجاوز کرد! + عکس

نیکی 17 ساله لخت به بالکن اتاق خواب رفت و یک محله را بهم ریخت + عکس

همخوابی شوهرم با یک دختر جوان وقتی سر زده به خانه رفتم فهمیدم +عکس

عکس تاسف برانگیز که وحید مرادی‌ را نشانه رفت! + عکس

جلال مهدی زاده را زنده زنده آتش زدند + عکس

کلاهبرداری عجیب دختر 20 ساله از خیرین در مشهد

ماجرای دلارهای رها شده در ساحل تالش گیلان

مردی پسر 10 ماهه اش را به خاطر نشانه ای از شیطان روی بدنش سر برید! + عکس

جزئیات شهادت 11 مرزبان در مریوان / گفتگو با برادر تازه داماد شهید + عکس

تجاوز به پسری 10 ساله وسط پارک + تصویر

کدخبر: 401240 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟