چرا ایران پر از امامزاده است؟ + جزییات

حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدیان شامگاه پنج‌شنبه (۲۸ تیرماه) در مراسم روز ملی تکریم و بزرگداشت امامزادگان که در مصلی شاه عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شد با اشاره به این موضوع که یکی از مهم ترین سوالات در ذهن محبین اهل‌بیت(ع) این است که دلیل تکریم امامزادگان چیست؟ اظهار کرد: ما در سرزمین ایرن امامزاده زیاد داریم، در تاریخ آمده است که بعد از حکومت امام علی(ع) حکومت اسلامی از نظر قدرت نظامی ضعیف شد و بعد از شهادت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) کار به جایی رسید که تعداد شیعیان کم شد و در زمان امام سجاد(ع) تنها ۳ الی ۴ نفر شیعه واقعی باقی ماند.
وی ادامه داد: عقاید جذاب شیعه در زمان امام سجاد(ع) باعث شد که تعداد شیعیان بیشتر شود، اما اینکه ایرانیان به اسلام بیشتر علاقمند شدند در زمان امام رضا(ع) بود، به مراتب حضور امام رضا(ع) بسیاری از شیعیان و اطرافیان اهل‌بیت(ع) همچون امامزاده حمزه(ع) و طاهر(ع) به سمت ایران آمدند و قرار بود خیلی از امامزادگان امروز ما نیز به سمت امام رضا(ع) بشتابند.
این استاد اخلاق و حوزه تاکید کرد: سوال این است که تنها انتصاب به ائمه زمینه تقدس امامزادگان را فراهم کرده یا عوامل دیگری باعث این امر شده است؟ انتصاب به اهل‌بیت(ع) زمانی تقدس پیدا می‌کند که متصل به عمل نیک یا حسب هم شود، ما امامزادگان را به خاطر نسب آنها زیارت نمی‌کنیم در واقع این امامزادگان از زمره ستارگان آسمان ذریه اهل‌بیت(ع) هستند و به همین منظور ما آنها را زیارت می‌کنیم.
سعیدیان یادآور شد: در دوران آخر زمان مردم فقط به ظواهر شریعت و دین نگاه می‌کنند، ظواهر شریعت مثل همین نماز، عبادات و یا زیارت حرمین مختلف است البته این ظواهر مقدس است اما به تنهایی ما را به سر منزل اصلی نمی‌رساند، اینکه این ظواهر به حقایق نزدیک و متصل شود عواملی نیاز است، عبادات ظاهری در نتیجه باید به طهارت حقیقی برسد.
وی افزود: اگر قرار است همچون امامزادگان مقدس شویم باید به سمت نور برویم، این در حالی است که ما شهوت، قدرت، ثروت و تمام آنچه را در دنیا هست دوست داریم و توقع داریم همچون امامزادگان شویم.
استاد اخلاق و حوزه با بیان اینکه گاهی خوب است ما در خلوت خود تفکر کنیم تا به ایرادات خود برسیم، خاطرنشان کرد: هرگاه این معایب را برطرف کردیم شرایط قرب ما فراهم می‌شود، شیطان Evil بعد از شش هزار سال عبادت خداوند از درگاه خدا بیرون رفت و این به خاطر حسادت او به انسان بود، در واقع شیطان درونش نور نشده بود.
سعیدیان در ادامه روایتی از امام صادق(ع) نقل می‌کند « اگر پرده‌ها کنار برود انسان‌ها جنازه یکدیگر را هم از رو زمین برنمی‌دارند»، یعنی دورن انسان‌ها آنقدر خراب است که امکان نشان دادن آنها وجود ندارد. او می‌گوید: یکی از معایب ریا، حسادت و کبر است، عبادت و زیارت وسیله است ولی هدف نیست و نباید در این میان اشتباه کنیم و اینها تنها نردبان صعود است ولی بروی نردبان تنها ماندن موفقیت نیست.
وی با بیان اینکه امامزادگان باید زمینه دفاع ما از اهل‌بیت(ع) و حمایت از دین باشد، تصریح کرد: در آخرت به کیفیت اعمال ما نگاه می‌کنند نه کمیت آن؛ پس دورن ما مهم است و خداوند براساس آن به ما توجه می‌کند، تقوا در واقع آن چیزی است که در درون انسان است و تقوا واقعی آن است که وقتی بخواهند درون ما را کنار بزنند همچون ظاهر ما باشد.
استاد اخلاق و حوزه بیان کرد: آنهایی که برای امام حسین(ع) نامه نوشتند فکر می‌کردند پای امام خود می‌ایستند و از روی شیادی این کار را نکردند، از ۲۰ هزار امضاء و ۱۲ هزار نامه تنها ۵۰ الی ۶۰ نفر به همراه خانواده باقیماندند، اما در ادامه عده‌ای با وعده مقام، پول و شهوت جا زدند و آنقدر ریزش کردند تا ۱۶۰ نفر با خانواده به امام حسین(ع) رسیدند، این افراد درون خود را درست نکرده بودند.
وی با اشاره به اینکه گاهی اوقاف یک لحظه فکر کردن بهتر از ۷۰ سال عبادات است، اظهار کرد: انسان باید نفس خود را در بسیاری از موارد در بزند تا در بزنگاه‌ها او را زمین نزند، اگر قرار است واقعا ما سیر و سلوک داشته باشیم باید از همه زندگی خود همچون امامزادگان بگذریم، امامزادگان در غربت زندگی کردند و سختی‌ها را تحمل کردند اما آمدند پای حقیقت ایستادند و همه تعلقات دنیوی را دور ریختند و امروز به این درجه از نور رسیدند.
وی ادامه داد: امام زمان(عج) در وقت حضور خودشان به باطن حکم می‌کنند و برخلاف ماموریت سایر ائمه که به ظاهر هم دقت می‌کردند و از خیلی از چیزها چشم پوشی می‌کردند امام عصر(عج) این وظیفه را ندارند.
استاد اخلاق و حوزه عنوان کرد: عبادات ظاهر باید به اصلاح باطن وصل شود، هرکسی برای خدا باشد خدا هم با اوست اما شرط آن طهارت باطن است، در گذشته علما جلسه سکوت می‌گرفتند و یک قاری می‌آوردند و در هنگام سکوت اعلام می کردند که قاری بخواند و به همه می‌گفتند فکر کنید در طول یک هفته چه اتفاقاتی در درون تو رخ داده است به آنها فکر کنید.
سعیدیان اضافه کرد: اهانت به ادیان دیگران و بزرگان آنها جایز نیست و عقلا و شرعا هم درست نیست، اگر شرعا هم این موضوع مشکلی نداشته باشد عقل می‌گوید توهین به کسی نمی‌تواند او را به سوی دین جذب کند، پس سعی کنیم در این راستا بهتر عمل کنیم.
وی در خصوص نحوه زیارت کردن گفت: اگر به زیارت می‌آییم تا به حرم‌های مطهر مشرف بشویم یادمان باشد قرب به اهل‌بیت(ع) و توجه به فرزندان اهل‌بیت(ع) زمانی راه سیر و سلوک را به ما نشان می‌دهد که باطن نورانی آنها سرفصل و سرلوحه زندگی ما باشد پس زیارت شروع کار است و تمام شدن کار نیست.
پرچم گنبد مطهر امامزاده حمزه (ع) تعویض شد
همچنین در این مراسم که به مناسبت روز ملی تکریم و بزرگداشت امامزادگان برگزار شد در میان سیل عظیم مردم عاشق اهل‌بیت(ع) « بزرگداشت حضرت امامزاده حمزه(ع) و حضرت احمد بن موسی الکاظم(ع) » در آستان شاه عبدالعظیم(ع) برگزار شد و در این شب مراسم تعویض پرچم گنبد مطهر حضرت امامزاده حمزه بن موسی الکاظم(ع) انجام شد.
همچنین از دیگر برنامه‌های این مراسم جمع‌خوانی خدام به همراه تلاوت قرآن و مدیحه سرایی ذاکرین اهل‌بیت(ع) بود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

حکم اعدام برای ملکه زیبایی + عکس

اعدام 2 قاتل شیطان صفت ساعت 8 صبح در بولوار حر مشهد / اجرای حکم در ملاعام + عکس

قرار نوعروس بی حیا با پسر جوان لو رفت / از 14 سالگی با نادر بودم!

این زن از یک روح باردار شد! +عکس

مرگ مرموز دختر 17 ساله در آخرین قرار ملاقات + عکس

ناگفته های تلخ از دادگاه متهم ردیف اول پرونه ثامن الحجج + عکس

وقتی نقشه وقیحانه زن صیغه ایم را هنگام سفر فهمیدم خشکم زد+ عکس

جراحی اشتباه به خاطر تشابه اسم در یک بیمارستان تهران!پ

وحشت عروس 14 ساله در خانه داماد اسب سوار

شوهرم منشی 23 ساله شرکت را صیغه کرد / آن زن به قول خودش عمل کرد!

این دختر 33 ساله تحت سلطه شیطان بود! +عکس

اقدام جسورانه 2 دختر زیبا پلیس را شوکه کرد

جزئیات حمله تروریستی مریوان از زبان فرمانده سپاه کردستان

 

کدخبر: 399438 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟