به گزارش گروه اجتماعی رکنا، دکتر حنان حاج‌محمودی ‌با اشاره به برنامه حذف دفترچه‌های بیمه در بیمارستان‌ها، گفت: بستر زیرساختی برنامه حذف دفترچه‌های بیمه در حوزه بستری با هماهنگی وزارت بهداشت در بیش از ۲۰۰ بیمارستان و بیش از ۲۹ استان فراهم شده و در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه البته هنوز این موضوع اجباری نشده است، افزود: بنابراین اگر در مقطعی سامانه قطع شد، اینطور نیست که بیمار با دفترچه بیمه‌اش پذیرفته نشود، اما برنامه ما این است که از ابتدای تیر ماه پذیرش بیماران در حوزه بستری از طریق سامانه و با حذف دفترچه بیمه در کشور اجباری شود و حتما افراد کد دریافت کنند. زیرا در این صورت همپوشانی‌های بیمه‌ای هم چک و برطرف می‌شود. بنابراین همپوشانی بیمه‌ای که ممکن است میان بیمه‌شدگان رایگان و سازمان تامین‌اجتماعی یا سایر سازمان‌های بیمه‌ای باشد، از طریق سامانه استحقاق‌سنجی شناسایی می‌شوند. بنابراین فعلا به صورت آزمایشی اتصال سامانه‌ها را انجام می‌دهیم.

هزینه ۳۳۰ میلیاردی بیمه سلامت برای سرطانی‌ها

حاج‌محمودی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به خدمات بیمه سلامت به بیماران سرطانی، گفت: سازمان بیمه سلامت هزینه‌های دارویی بیماران سرطانی را پوشش قرار می‌دهد. در این حوزه بیشترین هزینه دارویی ما مربوط به هزینه‌های شیمی‌درمانی است. به‌طوریکه در سال ۹۶ بیش از ۳۳۰ میلیارد تومان برای داروهای شیمی‌درمانی هزینه شده است.

علاوه‌ بر این هزینه‌های جراحی‌ها و رادیوتراپی‌ها را هم تحت پوشش داریم. البته شیمی‌درمانی و رادیوتراپی در بیمارستان‌های دولتی بر اساس تعرفه‌های مصوب به صورت رایگان انجام می‌شود. در سایر بخش‌ها نیز فرانشیز دولتی از بیمار دریافت شده و در بخش خصوصی علاوه بر فرانشیز دولتی سهم بیمار، مابه‌التفاوت تعرفه دولتی و خصوصی را هم بیمار پرداخت می‌کند.

آنتی‌بیوتیک‌ها سطح‌بندی می‌شوند

مدیرکل دفتر مدیریت خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران همچنین از تدوین پروتکل‌های دارویی با همکاری وزارت بهداشت خبر داد و افزود: پروتکل‌های دارویی که مربوط به ۱۴ داروی شیمی‌درمانی بوده است، به ما ابلاغ شده و در حال حاضر در سامانه سازمان بیمه سلامت آنها را اجرایی می‌کنیم. از طرفی در زمینه آنتی‌بیوتیک‌ها هم سطح‌بندیی از سوی وزارت بهداشت انجام شد که آن هم در سامانه سازمان بیمه سلامت اعمال و مشخص شده است که چه آنتی‌بیوتیک‌هایی را متخصصین و چه آنتی‌بیوتیک‌هایی را پزشکان عمومی باید نسخه کنند. این طرح هم از اوایل این ماه (خرداد ماه) در کشور اجرایی می‌شود. بر این اساس اگر آنتی‌بیوتیکی را که پزشک متخصص باید بنویسد، پزشک عمومی بنویسد، داروخانه نمی‌تواند آن را به بیمار دهد.

حاج‌محمودی با بیان اینکه یکسری پروتکل‌ها هم در زمینه خدمات سونوگرافی تدوین شده است، گفت: در این زمینه هشت خدمت سونوگرافی مشخص شده که مرتبط با بارداری هستند.

استانداردهای این هشت خدمت به سازمان بیمه سلامت ابلاغ شده است و منتظریم که سامانه نرم‌افزاری‌مان تکمیل شود تا آنها را اجرا کنیم.

کدخبر: 384203 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟