به گزارش گروه اجتماعی رکنا، روستای نگور گرگان همانند دهها و یا شاید صدها روستای عشایری جنوب سیستان وبلوچستان فاقد مدرسه است و کودکان و نوجوانان و جوانان آن از نعمت سواد بی بهره اند.

وقتی رئیس اداره امورعشایری نیکشهر از مشکلات این روستا گفت بسیار علاقه مند به گفت وگو با مردم روستای نگور به ویژه کودکان و نوجوانان شدم که به لطف وی این سفر امکان پذیر شد.

به همراه رئیس اداره امور عشایری نیکشهر عازم روستای نگور شده و با شماری از مردم و نوجوانان و جوانان به گفت و گو نشستیم.

روستای نگور با 18 خانوار و جمعیت 78 نفر از توابع دهستان مهبان بخش مرکزی نیکشهر در فاصله 18کیلومتری مرکز دهستان مهبان و 66 کیلومتری مرکز شهر نیکشهر واقع شده است.

این روستا در منطقه خوش آب و هوای موسوم به گرگان و در نزدیکی روستای سرخکلوت قرار دارد که ساکنان آن عشایر هستند.

حسین سرفرازی معروف به کدخدا حسین معتمد روستای نگور گرگان اظهار داشت: بارها برای تاسیس مدرسه به اداره آموزش و پرورش و فرمانداری نیکشهر مراجعه کرده ایم ولی با جواب منفی مسئولان رو به رو شده و گفته اند که جمعیت دانش آموزی این روستا کمتر از 10 نفر است.

وی افزود: این در حالیست که در بسیاری از نقاط کشور حتی مدارسی با یک دانش آموز دایر شده ولی این روستا با دانش کودکانی در سن تحصیل از مدرسه و کلاس درس محروم است.

کدخدا حسین خاطر نشان کرد: جای بسی تاسف است که در این روستا با قدمت 130 سال تنها 2 نفر تاکنون موفق به تحصیل شده اند که این 2 نفر نیز با عزیمت به یکی از مدارس شبانه روزی در روستایی دیگر تا کلاس 9 درس خوانده اند و پس از آن به علت نبود مدرسه و فقر مالی ترک تحصیل کرده اند.

وی از برخی ادارات به ویژه اداره امور عشایری که در 2 سال اخیر برای حل مشکل برق با استفاده از انرژی های نو و همچنین انجام لوله کشی برای انتقال آب و ساخت یک منبع آب سیمانی، اقدام کرده تقدیر کرد.

یارمحمد سرفرازی یکی دیگر از اهالی این روستا نیز گفت: روستای نگور گرگان بیش از 130 سال قدمت دارد و محل زندگی چندین نسل از پدربزرگان ما بوده است و نمی توانیم آن را به راحتی رها کرده و به شهر و یا دیگر نقاط روستایی نزدیک شهر کوچ کنیم.

وی بیان کرد: یکی از آرزوهای عشایر این منطقه داشتن مدرسه و تحصیل فرزندان شان است تا بتوانند آینده ای درخشان داشته باشند.

شماری از کودکان و نوجوانان لازم التعلیم نیز درخواست کردند تا صدای آنان را به مسئولان کشوری و استانی برسانند تا شاید با ساخت مدرسه و یا تاسیس آن در کپر همچون سایر کودکان ایرانی از نعمت سواد بهره مند شوند.

شوق تحصیل در چهره معصومانه وحید، امیرمحمد، یوسف، حمیده، عاطفه، امینه، سینا، صمد و نوید که بجای نشستن در کلاس درس در کوچه ها با سنگ و خاک بازی می کردند، موج می زد، یکی از آنان با زبان شیرین بلوچی گفت: «نَکُو جان» (عمو جان) چرا برای ما مدرسه نمی سازند خیلی دلم می خواد به همراه دوستانم در کلاس درس بنشینم و درس بخوانم.

یوسف می گفت: پسر دایی ام که در شهر زندگی می کند هر بار با پدر و مادرش به روستا می آید کتاب و دفتر به همراه دارد و مشق می نویسد به بابام گفتم من را هم بفرستد شهر تا درس بخوانم ولی نمی دانم چرا نمی فرستد، فکر کنم پول نداریم.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان نیکشهر شمار جمعیت عشایری این شهرستان را 18 هزار نفر در قالب چهار و 500 خانوار ذکر کرد.

محمود بلوچ افزود: روستای نگور گرگان با 18 خانوار و 78 نفر جمعیت یکی از روستاهای عشایری نیکشهر است که در دهستان مهبان از آب و هوای نسبتا خوبی برخوردار است و ساکنان آن به کار دامداری و کشاورزی مشغول هستند.

وی بیان کرد: این روستا از نقاط بکر گردشگری است و بیش از سه هکتار زمین حاصلخیز کشاورزی دارد که انواع انار، نخیلات، مرکبات و علوفه دام در این اراضی کشت و تولید می شود

وی ادامه داد: روستاییان نگور گرگان از وجود راه نامناسب خاکی و سخت گذر، اجرا نشدن طرح هادی و نبود مدرسه 2 کلاسه رنج می برند و پیگیری و تلاش چندین ساله آنان و این اداره برای ساخت و راه اندازی مدرسه بی نتیجه بوده است.

رئیس اداره امور عشایری نیکشهر گفت: این اداره بارها ساخت مدرسه در این روستا را از طریق مسئولان ذیربط پیگیری کرده است ولی متاسفانه نه تنها خیران بلکه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز قدم مثبتی برای تاسیس مدرسه و شاد کردن دل مردم و کودکان لازم التعلیم برنداشته اند.

وی خواستار حل مشکلات تحصیلی کودکان و نوجوانان این روستا شد و خاطرنشان کرد: از خیران کشوری انتظار داریم با صرف هزینه ای اندک برای ساخت مدرسه 2 کلاسه دل نونهالان عشایر این روستا را شاد و ذخیره اخروی برای خود به ارمغان بفرستند.

وی بر آنتن دهی تلفن همراه، آسفالت مسیر پنج کیلومتری و برقرسانی به این روستا تاکید کرد و افزود: شبکه سراسری برق تا روستای سرخکلوت در پنج کیلومتری روستای نگور رسیده و نیاز است برای حل مشکلات این روستا نیز همکاری و اقدام شود.

بلوچ گفت: نسل های زیادی از مردم این روستا در انتظار تاسیس مدرسه بوده اند و جای بس تاسف است که روستای نگور گرگان در طول سالیان متمادی حتی یک نفر تحصیل کرده نداشته باشد.

مدیر آموزش و پرورش نیکشهر نیز اظهار داشت: راه اندازی مدرسه جدید در روستاهایی نظیر نگور گرگان مستلزم داشتن آمار بالای دانش آموزی است تا بتوان اقدام کرد.

ساره باور ادامه داد: روستای نگور گرگان با هشت نفر لازم التعلیم ظرفیت ساخت مدرسه را ندارد و به همین سبب ابتدا باید بررسی کنیم که آیا برای تاسیس مدرسه در چنین روستاهایی قانون، ماده و تبصره و راهی وجود دارد یا نه.

وی گفت: چنانچه در بررسی کارشناسان این اداره تشخیص داده شد که می توان مدرسه راه اندازی کرد یک نفر نیروی خرید خدمات به آنجا اعزام خواهیم کرد.

مدیر آموزش و پرورش نیکشهر تصریح کرد: ملاک فقط پیگیری مردم، شوراها و دهیاران یک روستا نیست که با درخواست آنان بلافاصله مدرسه ساخته و راه اندازی شود بلکه برخی مواقع دانش آموزان یک روستا را به روستای همجوار انتقال می دهیم.

وی بیان کرد: هم اینک 15 هزار و 421 دانش آموز در بخش مرکزی نیکشهر مشغول به تحصیل هستند وبیش از هزار نفر پرسنل اداری و آموزشی نیز کار تعلیم و تربیت آنان را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه از نظر ساخت و یا راه اندازی مدرسه در حوزه بخش مرکزی نیکشهر مشکلی نداریم، خاطرنشان کرد: دایر شدن مدرسه برای دانش آموزان روستای نگور گرگان را بررسی خواهیم کرد تا حقی از کسی برای تحصیل رایگان ضایع نشود.

وی از خیران خواست برای رفع مشکلات آموزشی با دولت همکاری کنند تا بخشی از مشکلات مرتفع شود.

شهرستان نیکشهر دارای 13 هزار و 410 کیلومتر مربع وسعت، 141 هزار نفر جمعیت، 395 روستا، چهار بخش مرکزی، بنت، لاشار و آهوران، سه شهر نیکشهر، اسپکه و بنت و 11 دهستان است.

نیکشهر از شمال به شهرستان های ایرانشهر و دلگان، شرق به شهرستان های قصرقند و سرباز، از جنوب به کنارک و چابهار، غرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است و در 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

منبع: ایرنا

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

بن سلمان در کما است! / پزشکان قطع امید کرده اند + جزییات

نقش وحشتناک دولت احمدی‌نژاد در تراژدی هپکو ! + جزییات باورنکردنی

سیندرلاهای ایرانی به چه فکر می کنند؟ / لنگه کفش گمشده دختران در خلوتگاه مردان ناباب

فوری / خطر تکرار فاجعه سقوط در قله دنا! / همه وحشت کردند + فیلم لحظه حادثه

انتشار صدای بهروز وثوقی در مراسم ناصر ملک مطیعی برای نخستین بار بعد از انقلاب + فیلم

نامه آزادی حمید صفت صادر شد / رهایی از زندان ساعت 5 عصر امروز + عکس

جمال در شرکت خصوصی زهرا 7 ساله را تنها گیر انداخت + عکس و جزییات

وحید مرادی شرور معروف تهران هنگام بازسازی قتل حسین چه گفت؟ + فیلم اختصاصی

دردسر دوست مجرد داماد برای عروس جوان / خسرو خیلی مهربان است!

چوپان هوشیار یک روستا در پیرانشهر را از سیل نجات داد / گفتگو با از جوان را بخوانید+عکس

اولین گفتگو با پدر عاطفه / ماجرای درآوردن کلیه ها دختر 9 ساله چه بود؟ + عکس

مادر سنگدل نوزادش را در دریای خون بند ناف رها کرد تا بمیرد + عکس

صاحب دکه در آن شب سرد مرا به داخل برد و در را بست / هیچ کس التماس های این زن را نشنید!

کدخبر: 383993 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟