کلاه قرمزی و پسرخاله به منزل جدید رفتند

به گزارش رکنا، محیط طباطبایی - رئیس سازمان ایکوم با اشاره به 28 اردیبهشت‌ماه که به عنوان روز جهانی موزه در دنیا شناخته می‌شود، اظهار داشت: امسال به پیشنهاد اردشیر صالح پور به عنوان رئیس یونیما، تصمیم گرفتیم به مناسبت روز جهانی موزه، که یک رویداد بین‌المللی است و تمام موزه‌ها در سراسر جهان در این روز برنامه‌های خاصی دارند و بازدید از موزه‌ها در این روز برای بازدیدکنندگان رایگان است، نمایشگاهی در باب عروسک و موزه برگزار کنیم.

طباطبایی ادامه داد: در همین راستا و با همکاری بنیاد رودکی و چندین نهاد و انجمن مرتبط با عروسک در تعاملی که برقرار شد، روز پنجشنبه 3 خردادماه به عنوان روز عروسک و موزه نمایشگاه بزرگی در برج آزادی Freedom برپا می‌شود.

مشاوره رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان اینکه برپایی این موزه یکی از اتفاق‌های مهمی است که بدون هماهنگی و تعامل چندین نهاد مقدور نبود، افزود: عروسک‌های این موزه بر اساس قرارهایی که گذاشته‌شده به ترتیب از طرف دانشگاه تهران 9 عدد عروسک، موزه سینما Cinema 2 عدد عروسک (کلاه قرمزی و پسرخاله)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 20 عدد عروسک، بنیاد فرهنگی هنری رودکی 70 عدد عروسک (که بسیاری از آنها برای نخستین بار است به نمایش درمی‌آید)، اداره کل هنرهای نمایشی 26 تابلو سایه و 30 عدد عروسک سایه، عروسک خانه ماه گنج 3 عدد عروسک و مجموعه طبیعت پایدار با 6 عدد عروسک در این نمایشگاه حاضر می شوند.

طباطبایی در ادامه با بیان اینکه در صورت نبود روح کار مشارکتی برگزاری چنین نمایشگاهی ممکن نبود، افزود: علاوه بر این عروسک‌ها در این نمایشگاه برای نخستین بار 6 عروسک «دوتوک» از خراسان جنوبی، «دهتو دوک» از قشم، «لیلی بازبازک» از خوزستان، «تکتم» از اردبیل، «قورچوق» از ترکمن، «بی‌بی کک» عروسک زرتشتیان به عنوان عروسک‌هایی که به عنوان میراث ناملموس ثبت‌ شدند برای عموم به نمایش درمی‌آید.

به گفته طباطبایی این عروسک‌ها به عنوان موزه سیار سفیران صلح تاکنون به 9 کشور سفر کرده‌اند.

در ادامه هما جدیکار استاد دانشگاه و یکی از متخصصان حوزه عروسک در کشور با بیان اینکه عروسک‌ها در تداوم و استمرار مفاهیم فرهنگی بسیار اهمیت دارند و یک پدیده بسیار مهم در انتقال فرهنگ هستند، گفت: قدمت عروسک‌هایی که در مجموعه بنیاد رودکی پیدا شده است به 120 تا 130 سال پیش از این می‌رسد که از 12 کشور جهان عروسک‌های سنتی آنها پس از جشن‌های دوهزارپانصدساله خریداری‌ شده است.

جدی‌کار افزود: در مجموع 481 قطعه عروسک، 10 سر عروسک، 74 ماسک، 16 کلاه نمایشی، 66 ساز بین‌المللی، 2 پرده سایه در بنیاد رودکی وجود دارد که همگی آن‌ها از گروه‌هایی که اجرا داشتند خریداری‌ شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از این عروسک‌ها نیاز به بازسازی و تعمیر دارند و تعدادی از آنها در این نمایشگاه برای عموم به نمایش درخواهد آمد اظهار امیدواری کرد که برگزاری این نمایشگاه به بهانه روز جهانی موزه، به‌نوعی بهانه‌ای شود برای به وجود آمدن یک مکان درخور و در شان عروسک‌هایی که در کشور ما موجود است.

همچنین نعمت‌اله پایان - رئیس مجموعه برج آزادی نیز با اشاره به اینکه مجموعه برج آزادی به واسطه جایگاه ملی که دارد، میزبان یکی از جذاب‌ترین نمایشگاه‌هایی است که در سال‌های اخیر برگزار می‌شود، گفت: برج آزادی به واسطه فضایی که دارد هر ساله میزبان نمایشگاه‌های مختلفی است و امسال نیز از روز 3 خردادماه به مدت یک هفته، موزه اصلی و تالار آینه برج آزادی در اختیار این نمایشگاه منحصر به ‌فرد خواهد بود.

مدیر مجموعه فرهنگی برج آزادی در ادامه با اعلام آمادگی این مجموعه برای ادامه میزبانی از این نمایشگاه تا پایان شهریورماه سال جاری افزود: با توجه به اینکه بیشتر مخاطبان ما دانش‌آموزان و کودکان هستند این نمایشگاه را فرصت مغتنمی دانسته تا مخاطب اصلی این نمایشگاه که کودکان هستند بتوانند از آن بیشترین بهره را ببرند؛ به همین روی برای میزبانی از این نمایشگاه تا آخر شهریورماه و حتی تا پایان سال آمادگی داریم.

نعمت‌الله پایان اظهار کرد: علاوه بر اینکه در روز جهانی موزه بازدید رایگان است، در طول یک‌هفته‌ای که نمایشگاه «عروسک درگذر زمان» برگزار می‌شود نیز علاقه‌مندان می‌توانند به صورت رایگان از این نمایشگاه دیدن کنند.

همچنین بابک شیبانی، مدیر مرکز آموزش بنیاد رودکی با اشاره به همکاری بنیاد رودکی با ایکوم برای برپایی نمایشگاه «عروسک در گذر زمان» گفت: ما با تعاملی که با دوستان در ایکوم داشتیم و دغدغه ای که برای عروسک‌های بنیاد بود کار پژوهشی را آغاز کردیم و این کار همزمان با برپایی نمایشگاه «عروسک در گذر زمان» بود.

بابک شیبانی نمایشگاه «عروسک در گذر زمان» را فرصتی برای احیای عروسک‌های بنیاد رودکی خواند و گفت: خیلی از عروسک‌های بنیاد نیاز به مرمت جدی دارند، امیدوارم پس از این نمایشگاه فاز مرمت را در پیش بگیریم.

وی عنوان کرد: تعدادی عروسک از بنیاد به عنوان نمونه در نمایشگاه شرکت می‌کنند؛ در حاشیه نمایشگاه «عروسک در گذر زمان» ورک شاپ‌های آموزشی و رویدادهای فرهنگی با مشارکت ایکوم، یونیما و پژوهشگاه میراث فرهنگی برپا می‌شود و تفاهم نامه همکاری نیز منعقد خواهد شد.

مدیر مرکز آموزش بنیاد رودکی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه میراث فرهنگی جزو وظایف خود می‌داند که عروسک‌ها را مرمت کند که در شرایط بهتری نگهداری شوند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

جزییات فرار بن سلمان از کاخ با بدنی خون آلود

جوان 18 ساله که روی طناب دار مُرده بود زنده شد / در چابکسر رخ داد

این ستاره های خانم و آقا رفتارهای زشتی دارند + عکس و جزییات

رفتارهای خونسردانه مردی با چاقویی فرو رفته در سرش + فیلم عجیب

فیلم / وحید مرادی امروز در خانه حسین گودرزی قتل را بازسازی کرد + اختصاصی

جزییات مرگ یک زندانی با شوکر برقی در زندان بیرجند + عکس و سند

اعترافات شوکه کننده یک زن/ شوهرم پدر نوه دختری ام است ! + عکس

نامه تکاندهنده شهناز به شوهرش از اقدام بی شرمانه یک مرد

حمید صفت از زندان آزاد می‌شود / این خواننده اعدام نخواهد شد!

قتل عاطفه 9 ساله برای دزدیدن کلیه هایش ! / قاتل جسد را آتش زد + عکس دختربچه

پیدا شدن اجساد خلبان هواپیمای یاسوج ، رییس هیات والیبال و مادر 2 برادر

این شیاد را می شناسید؟! او به زنان تهرانی پیشنهاد ازدواج می داد + عکس

این 3 زندانی شکارچیان شب های تهران بودند + عکس بدون پوشش

آخرین خبر از جنجال خوردن گربه ها در روستاهای فقیر سیستان و بلوچستان + عکس

ناصر ملک مطیعی ستاره ماندگار سینمای ایران درگذشت + آخرین مصاحبه

این 2 دزد مهربان را می شناسید! / درخواست قاضی از مردم تهران+فیلم گفتگو وعکس

کدخبر: 383771 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟