فلسفه سفره رنگین جشن ایرانی ها چیست؟

چیدن سفرۀ هفت‌سین در زمرۀ آن‌دسته از آداب‌و‌رسوم ایرانی‌ست که در هنگام نوروز اجرا می‌شود. این سفره یکی از نمادهای فرا‌رسیدن سال جدید به‌ویژه در بین خانواده‌های ایرانی‌ست. مردم ایران هرساله نوروز باستانی را جشن می‌گیرند و به دید و بازدید یک دیگر می‌روند. همانند شب یلدا که چیدن سفره‌ اهمیت فراوانی دارد، فرهنگ چیدن سفرۀ هفت‌سین به آداب گستردن خوان یا سفره برای هر یک از جشن‌های ایرانی باز می‌گردد. سفرۀ هفت‌سین که نسبت به سایر سفره‌های جشن‌های ایرانی رنگین‌تر است، براساس عدد مقدس هفت شکل گرفته است. در ادامه به این سفره می‌پردازیم.

دلیل انتخاب عدد هفت به ریشۀ باستانی آن باز می‌گردد. در زبان باستانی واژۀ «امرداد» مترادف با عدد هفت بود. این واژه به‌معنای جاودانگی بود و با‌توجه‌به اهمیت فرارسیدن سال نو، از عدد هفت برای نامیدن سفرۀ این جشن استفاده شده است. علاوه‌براین، در برخی از آیات و سوره‌های قرآن هم به عدد هفت اشاره شده است. هریک از اشیا و خوراکی‌هایی که در این سفره قرار می‌گیرند، دارای معنای خاصی در زندگی ایرانیان‌اند؛ از‌این‌رو، در ادامه به سین‌های اصلی این سفره و همچنین فلسفۀ سین‌های سفرۀ هفت‌سین به‌صورت اجمالی اشاره شده است.

سبزه

فلسفۀ قرار‌گرفتن این سبزه بر سفرۀ هفت‌سین، به ایران باستان باز می‌گردد. در این دوره، دوازده ستون کاخ پادشاهی را با خشت خام پوشانده و بر هر یک از این ستون‌ها دانه‌های غله‌ای خاص را می‌کاشتند و بر این عقیده بودند که میزان سبزی و رویش این سبزه ارتباط مستقیمی با برکت آن سال دارد. لذا سبزه تحت عنوان نماد برکت سال بر سفره هفت سین قرار می‌گیرد.

سیب

این خوراکی، نمادی از تندرستی و سلامت بدن است. از‌این‌رو، تحت عنوان نمادی برای حفظ سلامت و تندرستی اعضای خانواده، در سفرۀ هفت‌سین از آن استفاده می‌‌شود.

سنجد

وجود سنجد در سفرۀ نوروز نمادی از عشق و مهر است. در واقع، سنجد برای نمایش اهمیت زایش کیهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سمنو

این مادۀ مغذی از جوانه‌های گندم تهیه می‌شوند و نمادی از زایش گیاهی و فراوانی خوراکی در طول سال هستند. سمنو جزو لذیذترین خوراکی‌‌های نوروز است.

سیر

سیر در فرهنگ زرتشتیان جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده بود و آن‌ها براین عقیده بودند که بوی سیر دیوان را فراری می‌دهد. از‌این‌رو، سیر به‌منظور زدودن چشم‌زخم در سفرۀ هفت‌سین قرار داده شده است.

سماق

سماق نماد دیگری از عشق و پیوندهای دل‌ها‌ست؛ این ماده به‌منظور از‌بین‌بردن فاصله‌ها و نزدیکی هرچه بیشتر اعضای خانواده در سفرۀ هفت‌سین قرار داده می‌شود.

سرکه

در زمان‌های قدیم از سرکه تحت عنوان مادۀ ضد‌عفونی‌کننده و باطل‌کنندۀ سحر و جادو استفاده می‌شده است. از‌این‌رو، سرکه به‌عنوان نمادی از پاکی‌ها در سفرۀ هفت‌سین مورد استفاده قرار می‌گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 366994 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟