چهارشنبه‌سوری‌ شب دلهره و نگرانی

البته روی دیگر چهارشنبه سوری ، برای همه به عنوان یک روز هیجان انگیز و در عین حال خطرناک بوده و هست، آیینی باستانی که در گذر زمان با ایجاد تغییراتی عمده ،این که به موضوعی خطرناک تبدیل شده و هر سال قربانی می گیرد.

چهارشنبه‌سوری‌ شب دلهره و نگرانی است، چون واقعا هیچ سالی نیست که حوادث Accidents تکان دهنده چهارشنبه آخر سال در آن رخ نداده باشد. حتی قربانیان این گونه حوادث اگر به واسطه بازی با مواد محترقه جانشان را از دست ندهند در معرض عوارضی مثل نابینایی و قطع دست یا پا قرار دارند و در این صورت همه عمر خود را با حسرت و پشیمانی می‌گذرانند.

هر سال در آستانه عید گزارش های تلخی از نقص عضو و سوختگی جوانان منتشر می شود که فقط بر اثر یک لحظه غفلت رخ می دهد. براساس گزارش های رسمی در مورد آسیب های ناشی از چهارشنبه سوری، آسیب های چشمی که گاه و بیگاه به تخلیه چشم و نابینایی منجر می شود، پارگی های پرده گوش و سوختگی های شدید و عمیق و معلولیت بیشترین صدمات چهارشنبه سوری است که سالانه تعداد زیادی از افراد به ویژه گروه سنی ۱۰ تا ۲۴ سال را درگیر می کند. آمارها نشان می دهد، چهارشنبه سوری،‌ هر سال تلفات زیادی بر اثر انفجار مواد محترقه نیز به همراه داشته است و البته تعدادی از مردم بی گناه هم طعمه کسانی می شوند که چهارشنبه آخر سال خود را با انفجار مواد محترقه می گذرانند.

ترقه های عجیب، نورافشانی های بیجا، فشفشه های خطرناک و پر سر و صدا و ... اینها را باید به عنوان رفتارهای نابهنجار درنظر بگیریم؛ این هنجار گریزی‌ها سال به سال رو به فزونی بوده است، احتمالاً فقط در مقایسه سال ۹۵ و ۹۶ یک کاهشی وجود داشته که آنهم صرفاً بخاطر حادثه Incident تلخ پلاسکو و جریحه دار شدن احساسات مردم و البته احترام و عزتی بود که مردم برای شهدای آتش نشان قائل شدند.

از خودگذشتگی آتش‌نشانان در فرونشاندن آتش غول آهنی پلاسکو و شهادت حدود ۲۰ آتش‌نشان در این حادثه با قدردانی شایسته‌ از سوی مردم کشورمان مواجه شد، اما از همان روزهای اول بروز حادثه، کمپینی با عنوان تحریم خرید مواد منفجره برای چهارشنبه‌سوری در فضای مجازی و صفحات اینستاگرام Instagram و پست‌های تلگرامی به راه افتاد. «تحریم خرید مواد منفجره برای چهارشنبه‌سوری به پاس قدردانی از آتش‌نشان‌ها؛ برای چهارشنبه‌سوری امسال از خرید مواد منفجره خودداری کنید تا این انسان‌های بزرگوار بتوانند حداقل چهارشنبه‌سوری امسال در کنار خانواده‌های خود باشند یا مسئولیت کمتری داشته باشند‌.

اکنون در آستانه چهارشنبه‌سوری مقام‌های انتظامی، هشدارهای خود را اعلام کرده‌اند. از سویی، وزیر بهداشت از آمادگی بیمارستان‌ها برای پذیرش مصدومان احتمالی حوادث چهارشنبه آخر سال خبر داده و آن را شرط عقل اعلام کرده و از سویی دیگر، ناجا از برخورد جدی و قاطع با خطرآفرینان چهارشنبه‌سوری خبر داده است.

اما باید در طول سال، از طریق دستگاه های تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش و همینطور دستگاه های فرهنگِ عمومی؛ مثل ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات و همچنین تریبون هایی که داریم؛ از جمله وعاظ محترم بیاییم و این آیین را در قالب یک آموزشِ اجتماعی و نه با وصف منفی، بلکه با همان وصفِ واقعیِ چهارشنبه سوری، روی مردم، خانواده ها و نسل نوجوان و جوان کار کنیم. مطمئناً در چارچوب این آموزشهای اجتماعی، می‌توانیم جامعه را مجاب کنیم و دیگر نیازی نیست که چند روز مانده به چهارشنبه سوری، دست پاچه شویم و دوباره شروع به منفی‌بافی و برخوردهای چکشی علیه این آیین کنیم.

چهارشنبه سوری یک آیین سنتی است که باید واقعیتِ آن را پذیرفت، نه اینکه اطرافش حساسیت ایجاد و آن را تبدیل به یک مسئله پلیسی کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 365384 ویرایش خبر
لینک کپی شد
خسرو نژاد مبشر
آیا این خبر مفید بود؟