روش هایی شگفت انگیز برای یادآوری رویا

 توانایی کنترل خواب و رویا به افراد این اجازه را می‌دهد تا سلامت جسمی و روحی خود را به دست آورند و از دیدن کابوس که سبب ترس و نگرانی در آنها می‌شود رهایی پیدا کنند.علم خواب یکی از مهم ترین دانش‌ها در حوزه روانشناسی و به عامل‌های مختلفی وابسته است؛ دانشمندان برای داشتن خواب آرام و به یادآوردن رویا روش‌های زیر را به افراد توصیه می‌کنند.

انجام تست واقعیت: به این منظور هر روز به مکان‌ها و فضا‌های دوست داشتنی و مورد علاقه خود بروید از جمله پارک یا رستوران یا فضایی که سبب ایجاد احساس خوب و شاد در شما می‌شود تا به این ترتیب شب در رویای خود آنها را ببینید.

تماشای عکس منظره‌های زیبا، گوش دادن به موسیقی آرام بخش و ورزش Sport یوگا نیز می‌تواند به خواب آرام و دیدن رویا در افراد کمک کند.

بیدارشدن در وقت سحر و بلند شدن از تخت خواب: ساعت زنگ دار خود را بر روی ساعت پنج صبح تنظیم کنید و در آن زمان از تخت خواب بیدار شوید، اندکی قدم بزنید و پس از چند دقیقه 2 مرتبه سعی کنید که استراحت کنید.

بسیاری از کارشناسان علم روانشناسی خواب اعتقاد دارند بیشتر رویا‌های برگرفته از ضمیر ناخودآگاه افراد در این بازه زمانی رخ می‌دهد و افراد رویابینی پیدا می‌کنند، زیرا دچار وضعیت REM درخواب شده اند.

القای رویابینی به خود: به این منظور پس از بیدارشدن در ساعت پنج صبح اندکی نشسته و به خود القا کنید که 2 مرتبه که به خواب می‌روید رویای خود را به یاد می‌آورید.

این القا و تلقین که به نام روش میلد (MILD) شناخته می‌شود، سبب آماده سازی ذهن برای ثبت و به خاطر سپردن رویا می‌شود، این یافته‌ها حاصل پژوهش دانشمندان دانشگاه آدلاید بر روی ۴۷ شرکت کننده به مدت یک هفته است و بیشتر افراد پس از پایان هفته موفق در به یاد آوردن رویای خود شده و خواب آرام و زیبایی داشته اند.

از روش میلد که در واقع آماده سازی حافظه ذهنی است می‌توان برای موارد دیگری از جمله به خاطرسپاری مطلب‌های درسی، قرار‌های کاری و مواردی که باید به ذهن سپرده شود استفاده کرد.

 

کارشناسان اعتقاد دارند انجام این شیوه برای رویابینی، افزون بر توانایی کنجکاوی فرد در بررسی رویا‌هایی که می‌بیند و شناخت لایه‌های زیرین ضمیر ناخودآگاه، می‌تواند برای درمان افراد مبتلا به اختلال‌های روانی ازجمله روان پریشی، اختلال دو قطبی و بیماری هایی از این دست مفید باشد.

بیشتر افراد مبتلا به اختلال‌های روانی دچار بدخوابی و کم خوابی هستند که بر اثر آن افزون بر مشکلات جسمی، علائم بیماری روانی نیز در آنها تشدید می‌شود.

برای داشتن خواب آرام، خوردن شام سبک، ماست و نوشیدنی‌های لبنی، نوشیدن چای سبز، شکلات داغ، شیرگرم، موز، خاموش کردن تلفن همراه از دوساعت قبل ازخواب، کم کردن نور اتاق ها، خودداری از استرس و مشاجره توصیه می‌شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

کدخبر: 320828 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟