۱۸ نفر مشکوک به کرونا در گلستان بستری شدند

سراج‌الدین عارف‌نیا روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اتاق‌های ایزوله تنفسی، پیش بینی تخت‌ مورد نیاز و تامین ماسک و مواده ضدعفونی کننده به مقدار کافی از جمله این تمهیدات است اما راهکار اصلی جلوگیری از گسترش ویروس، رعایت مسائل و نکات بهداشتی توسط مردم است.

وی با یادآوری بستری شدن ۱۸ نفر مشکوک به کرونا در بیمارستان های گلستان و نامساعد بودن حال ۵ نفر از این افراد گفت: مثبت بودن ابتلا به کرونا مشروط به اعلام جواب آزمایش از تهران است و تا ۴۸ ساعت آینده پاسخ این آزمایش ها به استان ارسال خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: بیمارستان‌های استان در مرکز، شرق و غرب به حالت آماده‌باش درآمده و ساختمان‌ها، سوله‌ها و سالن‌های هلال احمر و ورزشی نیز در صورت ضرورت و نیاز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

عارف نیا ادامه داد: مردم برای جلوگیری از گسترش این بیماری نکات بهداشتی از جمله شست و شوی کامل دست‌ها، بستن دهان و بینی به هنگان عطسه و سرفه و سایر موارد بهداشتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: همچنین از این پس تا اطلاع بعدی، ملاقات بیماران در تمام بیمارستان های گلستان ممنوع است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به انتشار خبر مربوط به توزیع رایگان ماسک و مواد ضدعفونی در کشور اشاره کرد و گفت: بخشنامه این کار ابلاغ شده اما تاکنون هیچ ماسکی برای عرضه رایگان عمومی تحویل داده نشده است.

وی در خصوص استفاده از حمل و نقل عمومی و ضدعفونی کردن این وسایل گفت: به علت گرانی مواد ضدعفونی کننده امکان پاکسازی وسایل حمل و نقل عمومی در سطح گسترده وجود ندارد و بهتر است مردم برای برقراری تعادل و توازن، هوای درون خودرو را با باز کردن پنجره‌ها عوض کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان به تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی استان اشاره کرد و گفت: ادامه روند تعطیلی این مراکز منوط به تصمیم کارگروه سلامت گلستان است.

ساختار ویروس های کرونا به گونه ای است که افرادی را که هم‌زمان دارای بیماری دیگری باشند و یا کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی را بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار می دهد.

با این که ویروس های کرونا بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما هفت نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تشخیص اینکه علت بیماری فردی ویروس کرونا باشد یا خیر کمی مشکل است، چرا که به‌سختی در آزمایشگاه رشد و نمو می‌کند.

بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونای جدید تاکنون ۷۸ هزار و ۸۶۶ نفر به این ویروس مبتلا شده اند و دو هزار ۴۶۴ نفر جان خود را از دست داده اند.

از مجموع مبتلایان به این ویروس تاکنون ۲۳ هزار و ۳۳۴ هزار نفر بهبود یافته اند و ۵۳ هزار و ۶۸ نفر هنوز مبتلا هستند.

بیشترین موارد مرگ این بیماری با دو هزار و ۴۴۶ نفر در چین بوده و بعد از آن ایران و کره جنوبی با هشت کشته در رتبه دوم قرار دارند.

تعداد مبتلایان به ویروس کرونای جدید در کره جنوبی ۷۶۸ نفر و در ایران تاکنون ۴۳ نفر است. بعد از آن از نظر تعداد مبتلایان کشور ژاپن قرار دارد که با ۱۴۲ مبتلا یک کشته داشته است.

این ویروس در ایتالیا نیز تاکنون با ۱۵۵ مبتلا تاکنون دو کشته داشته است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 با انجام موارد زیر می توانید خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید:

• دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با صابون و آب بشویید.

• از دست زدن به چشم ، بینی یا دهان خودداری کنید.

• از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید.

• هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را با یک دستمال بپوشانید ، سپس دستمال را درون سطل زباله بیندازید.

• اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می شود را تمیز و ضد عفونی کنید.

• اگر بیمار هستید و فکر می کنید ممکن است علت آن مسافرت به منطقه آلوده به ویروس کرونا یا تماس با شخصی باشد که در آنجا بوده است ، باید به یک پزشک اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید.

چگونه از دیگران در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم ؟

اگر علائمی مانند سرماخوردگی دارید ، با انجام موارد زیر می توانید از دیگران محافظت کنید

• در حالی که بیمار هستید در خانه بمانید.

• از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید.

• هنگام سرفه یا عطسه ، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید ، سپس دستمال را درون سطل زباله ریخته و دستان خود را بشویید.

• اشیاء و سطوح را تمیز و ضد عفونی کنید.

کدخبر: 545644 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟