زورخانه علمدار کرمانشاه در معرض نابودی+ فیلم
حجم ویدیو: 14.92M | مدت زمان ویدیو: 00:01:12

به گزارش رکنا از کرمانشاه، زورخانه علمدار در محله فیض آباد کرمانشاه و خیابان شهید زارعی ( حافظی ) واقع شده است.

این زورخانه یکی از چهار مجموعه ورزشی در محله فیض آباد کرمانشاه می‌باشد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند، موزه پاره سنگی زاگرس، تکیه بیگلربیگی، راسته بازار زرگرها، رستوران سنتی و اقامتی بامگاه، اقامتگاه بوم‌گردی ریوار، مسجد شازده، مسجد جامع، مسجد حاج شهبازخان، موزه خط و کتابت و ساعت رضا قرار گرفته است.

قدمت ساخت این زورخانه به ۲۵۰ سال پیش می‌رسد که ثبت ملی شده و روزانه بعد از ظهر ها میزبان ورزشکاران است.

سقف و دیوارهای این زورخانه مملو از کاشی و سنگ نوشته های قدیمی است اما متاسفانه بدلیل عدم توجه درحال تخریب بوده که مالک آن برای جلوگیری از تخریب، اقدام به سیمان سقف و دیوار می‌کند و این کاشی و سنگ نوشته ها اکنون در زیر سیمان ها پنهان شده که لازم است میراث فرهنگی استان کرمانشاه نسبت به مرمت آن اقدام کند.

ده ها نفر خواستار اجاره این محل جهت تبدیل به رستوران سنتی و قهوه خانه اند اما مالک آن برای حفظ بافت تاریخی ورزشی آن، از اجاره خودداری می‌کند و عقیده دارد که این زورخانه باید محل پرورش جوانان و نوجوانان باشد.

امیدواریم میراث فرهنگی نسبت به مرمت این مکان تاریخی اقدام کند.

در فیلم فوق گزارش خبرنگار رکنا از این زورخانه را می‌بینید. پیش از این نیز گزارشی از وضعیت نابسامان و درحال تخریب حمام تاریخی ملاباشی در محله فیض آباد در رکنا منتشر شده بود.

حسین مسکنه/ کرمانشاه

 

کدخبر: 930011 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟