ناگفته های جمشید مشایخی از قیصر وتختی / قرار بود به جای ناصر من نقش فرمان را بازی کنم

به گزارش رکنا: جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران که سال 1398 جان باخت در گفت وگوی که تا به امروز منتشر نشده بود ناگفته های زیادی از رفاقتش با تختی و یا بازی کردن به جای ناصر ملک مطیعی در فیلم قیصر گفته بود.

او در این گفت و گو اینطور بیان کرد: «یادم می‌آید رستورانی سر کوچه‌مان بود و زنده یاد تختی را آنجا دیدم. با یک دستش روزنامه مطالعه می‌کرد و با دست دیگرش غذا می‌خورد. به خودم اجازه ندادم سلام نکرده از تختی بگذرم زیرا مثل همه مردم ایران که عاشق تختی بوده و هستند من هم او را خیلی دوست داشتم از طرفی هم فکر کردم که او جای خلوتی پیدا کرده است و خلوت او را بهم نزنم به همین دلیل دودل بودم اما دل را به دریا زدم و به او سلام کردم و تختی هم انگار که سال‌هاست من را می‌شناسد ، در آغوشم گرفت و گفت بنشینم و هر غذایی دوست داری بگو برایت بیاورند (این درحالی بود که هنوز کسی من را به عنوان بازیگر نمی‌شناخت) .

جمشید مشایخی ادامه داد: وقتی خداحافظی کردم و از او جدا شدم با خودم گفتم خدایا اگر روزی در کارم شهرتی پیدا کردم ازت می‌خواهم همانند «تختی» فروتن و متواضع باشم و هنوز بعد از سال‌ها لحظه‌ای که تختی را دیدم فراموش نمی‌کنم»

این هنرمند درگذشته افزود: روزی ابراهیم گلستان همراه با مرحوم فروغ فرخزاد برای دیدن نمایش مرده‌ها که من در آن ایفای نقش داشتم آمدند و بعد از دین نمایش من را به یک مهمانی دعوت کردند و گفتند می‌خواهند فیلمی بنام «خشت و آیینه» بسازند البته علاوه بر من در این مهمانی آقایان پرویز فنی زاده، محمدعلی کشاورز، منوچهر فرید، اکبر مشکین، مسعود فقیه و جلال مقدم نیز حضور داشتند که با ما صحبت کردند و در نهایت آن فیلم ساخته شد.»

« بعد از اتمام فیلمبرداری« گاو»، مسعود کیمیایی برای فیلم سینمایی« قیصر» از من دعوت کرد. در ابتدا قرار بود نقش فرمان را بازی کنم و نقش خان دایی را محمدعلی کشاور ایفا کند که ایشان نیامد و مسعود کیمیایی نقش را عوض کرد و نقش فرمان را به ناصر ملک مطیعی و خان دایی را به من داد و این شروع کار من در سینمای حرفه‌ای بود.»

«گاهی با برخی جوانان برخورد می‌کنم متوجه می‌شوم که به خاطر شهرت می‌خواهند وارد این حرفه شوند اما همه ما باید بدانیم زمانیکه هدف شهرت باشد انسان به فساد کشیده می‌شود و هدف یک هنرمند نباید شهرت باشد.

جمشید مشایخی را بیشتر بشناسید

جمشید مشایخی (زادهٔ ۶ آذر ۱۳۱۳ تهران – درگذشتهٔ ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ تهران) بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بود.وی برگزیدهٔ ششمین دورهٔ همایش چهره‌های ماندگار و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود. یکی از تماشاخانه‌های تئاتر خاوران تهران به نام اوست.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 673894 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟