نوذر آزادی  کیست؟

به گزارش گروه چهره رکنا نوذر آذری بازیگر پیشکسوت سینمای ایران چند روز پیش جان باخت. مرگ این بازیگر قدیمی واکشن هنرمندان را به همراه داشت و حتی در پی درگذشت این هنرمند فقید نوذر آزادی ،انجمن بازیگران سینمای ایران پیام تسلیتی به شرح زیر صادر کرد:

درگذشت نوذر آزادی بازیگر و کارگردان خلاق و کم نظیر سینما ، تئاتر و تلویزیون را به خانواده هنرمند و محترم ایشان ، همکاران عزیز و مردم هنردوست ایران تسلیت می گوئیم .

اما نوذرآذری کیست؟

نوذر آزادی با نام اصلی نوذر فیروز (زاده ۱۳۱۷ در کرمانشاه – درگذشته ۹ اسفند ۱۳۹۹ در برمن) کارگردان نمایش و هنرپیشه اهل ایران بود.

نوذر آزادی در سال ۱۳۱۷ در کرمانشاه زاده شد. خانواده مادری او از قوم لک و ایل کاکاوند کرمانشاه بودند. نوذر فیروز، برای نام هنری خود از نام خانوادگی مادرش "آزادی" استفاده می‌کرد. پدرش ارتشی و اهل اراک بود و در کرمانشاه مأموریت داشت. نوذر آزادی تحصیلات ابتدایی و متوسطه پرا در دبستان و دبیرستان کزازی که از مدارس سرشناس کرمانشاه بود به پایان رساند. نوذر آزادی دانش‌آموخته رشته تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود.

1029159_635

نوذر آزادی مدتی به عنوان گوینده و نویسنده در رادیو کرمانشاه کار می‌کرد و در آنجا با پروین دولتشاهی آشنا شد که این آشنایی به ازدواج انجامید.

نوذر آزادی پس از پایان تحصیلات دبیرستان در بانک ملی ایران در کرمانشاه آغاز به کار کرد. او کار در بانک ملی را در کنار کار هنری، ادامه می‌داد. او در تهران معاون شعبه‌های بانک ملی در بلوار الیزابت (بلوار کشاورز کنونی) و خیابان تخت جمشید (خیابان طالقانی کنونی) بود و در میانه دهه ۱۳۵۰ (خورشیدی) مدیر اداره تبلیغات بانک ملی بود. نوذر آزادی در سال ۱۳۵۹ از بانک ملی بازنشسته شد و به آلمان کوچ کرد.

انجمن بازیگران سینمای ایران درگذشت نوذر آزادی را تسلیت گفت

نوذر آزادی، بازیگری را در ۱۴ سالگی را از تئاتر کرمانشاه آغاز کرد؛ و از تابستان سال ۱۳۳۷ هم‌زمان در تهران نیز با گروه آناهیتا زیر نظر مصطفی اسکویی ادامه داد.

877457_328

پیش از انقلاب

نوذر آزادی و پروین دولتشاهی پس از ازدواج، به تهران کوچ کردند. نخستین کار حرفه‌ای نوذر آزادی در تهران، بازی در دو نمایش رادیویی به کارگردانی بیژن مفید، و نمایش تلویزیونی ایستگاه به نویسندگی و کارگردانی سعید سلطانپور بود. از جمله کارهای شاخص او در تهران و کرمانشاه بازی در نمایش‌هایی چون سرایدار، هرکول و طویله اوجیاس (۱۳۴۷ به کارگردانی حمید سمندریان)، امشب از خود می‌سازیم، ایستگاه، دون ژوان در جهنم به کارگردانی ابراهیم گلستان و اورگاست به کارگردانی پیتر بروک، بازجویی، فال‌گوش، پوشاندن آن‌ها که برهنه‌اند، بیرون جلوی در، کارمندان روزجمعه، کتک خورده و راضی، شش شخصیت درجستجوی نویسنده، کلاهی پراز باران، ویلون ساز کره مونا، مستنطق، کارگردانی نمایش رضا بیک ایمانوردی نوشتهٔ ابراهیم مکی و چند نمایش دیگر است.

877458_943

آوازه اصلی نوذر آزادی نزد اهالی قدیمی تئاتر و منتقدین آن روزگار بخاطر بازیگری در نمایش‌های مطرحی همچون اورگاست به کارگردانی پیتر بروک و نمایش سرایدار وچند نمایش دیگر است و برای مخاطبان تلویزیون، بیشتر برای بازی در نقش «جعفر قاطبه» است؛ این تیپ/شخصیتِ انتقادی ابتدا در سریالی در گونه کمدی/انتقادی به نام اختاپوس نوشته و کارگردانی پرویز صیاد و به ابتکار هنری نوذر آزادی خلق و با موفقیت اجرا شد و به سرعت در بین بینندگان به محبوبیت رسید و در زمستان سال ۱۳۵۶ با ساخت مجموعه تلویزیونی شش قسمتی ایتالیا ایتالیا به کارگردانی و نویسندگی خودش به اوج پختگی و تکامل رسید. این سریال در نخستین روزهای عید ۱۳۵۷ از تلویزیون ملی ایران پخش شد.

877459_887

نوذر آزادی همچنین در سریال‌های سرکار استوار، آدم به آدم، تله موش، قماربازان، ساتگین و همچنین چند کار تلویزیونی تک قسمتی مانند کاف‌شو، سامانتا شو ایفای نقش کرده‌است.

همسر او پروین دولتشاهی از هنرمندان تئاتر تلویزیون و سینما بود که در سریال‌ها و نمایش‌ها و چندین فیلم سینمایی از جمله سریال ایتالیا ایتالیا نیز با هم همبازی بودند.

هنرمند موفق ایرانی در گذشت / نوذر آزادی کیست ؟

پس از انقلاب

نوذر آزادی پس از انقلاب ۱۳۵۷ چندین سفر به اروپا و آمریکا داشته و پیشنهادهای زیادی برای کار دریافت کرده که به دلایل مختلف هیچ‌کدام را نپذیرفت. او بیشتر وقت خود را به نقاشی می‌گذراند.

Screenshot_2021-03-01 کورش سلیمانى ( kouroshsoleimani) • Instagram photos and videos

نمایشگاه نقاشی

در سال ۲۰۱۰ نخستین نمایشگاه از نقاشی‌های نوذر آزادی با نام «رنگین کمان‌های نوذر آزادی» در «گالری سیحون» واقع در شهر لس آنجلس برگزار شد. این نخستین نمایشگاه آثار نقاشی نوذر آزادی در آمریکا بودچ. برگزاری این نمایشگاه عده زیادی از ایرانیان ساکن این شهر را به این مکان کشانید تا با دیدن این نقاشی‌ها از نزدیک نیز با این بازیگر قدیمی ملاقات کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 666483 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟