دیدگاه متفاوت امیر تفرشی درباره کرونا + فیلم
حجم ویدیو: 4.10M | مدت زمان ویدیو: 00:00:30

به گزارش گروه هنری رکنا ، امیر تفرشی از موزیسین های جوان و بسیار کاربلد کشورمان است که به کار میکس و مسترینگ به طور حرفه ای می پردازد و در کنار آن تدریس هم انجام می دهد. جالب است که وی استعدادش را در خوانندگی هم امتحان کرد و به جرات صدای زیبایی دارد. در ادامه گفتگوی اختصاصی رکنا را با امیر تفرشی می خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

امیر تفرشی متولد 4 بهمن هستم و سالش هم مهم نیست. از سال 76 مشغول کار موسیقی هستم. از سال 80 به بعد هم به طور حرفه ای وارد این عرضه شدم.

شما در گروه خاطره انگیز آریان هم فعالیت داشتید. از حال و هوای آن روزها بگویید.

بله ، با خیلی از گروه ها فعالیت موسیقی داشتم که گروه آریان یکی از آنها بود و گروه خیلی خوبی بود. یادش بخیر واقعا... چه روزهایی بود مخصوصا علی پهلوان ، همین طور پیام صالحی و همه بچه ها خوب بودند ولی آقای پهلوان که انسان بسیار سختگیر و واردی بوده و هست. الان هم که در استرالیا زندگی می کندو امیدوارم هر جا که هست و هر کاری هم که می کند موفق باشد و بیش از قبل بدرخشد.

امیر تفرشی در استودیو

پدرتان هم از پیشکسوتان صدابرداری هستند. آیا قبول دارید که هنر و حتی ورزش موروثی است؟

بله ، پدرم از قبل انقلاب تا بعد انقلاب کار صدابرداری را انجام می داد. شاگرد ایشان بودم و خیلی چیزها از وی یاد گرفتم. با خیلی افراد بنام در حوزه هنر موسیقی از طریق پدرم آشنا شدم و در محفل شان بودم. خیلی به خودم افتخار می کنم بابت داشتن چنین پدری. موسیقی را می شود گفت ارثی است ولی ورزش را زیاد موافق نیستم. کافی است نگاهی به دو پسر آقای آرنولد بیندازید؛ یکی تپل که با مادرش زندگی می کند و یکی فیت و رو فرم که با پدر زندگی می کند. درواقع تلاش می خواهد ورزش .

امیر تفرشی فرمان تحعلیان

وضعیت تنظیم آهنگ و شعرهای این دوران با قدیم چه فرقی کرده است؟

خیلی تغییر فاحشی وجود دارد. نگرش قدیم تا الان خیلی فرق می کرد. قدیم موزیک بود ولی الان بازار است. شما ببینید یک آهنگ انگار کپی پیست می شود و فقط شعر و ملودی روی آکورد است و عوض می شود و به بازار ارائه می شود. قیمت ها هم که ماشاالله از 100 تا 150 میلیون تومان می شود. من نمی پسندم کیفیت خیلی از کارها را هرچند شاید خودم هم مجبور شوم اینجوری کار کنم ولی اصلا خوب نیست. به نظرم باید یک نسل دیگر متولد شود تا موزیک ما از این وضع خارج شود.

تا چه حد میکس و مسترینگ در زیباتر دیده شدن یک کار تاثیر دارد؟

همیشه سر کلاس ها که تدریس می کنم می گویم با یک میکس و مسترینگ خوب و یک تنظیم خوب می شود کار خوبی ارائه کرد. شما بدن یک ورزشکار را در نظر بگیرید که هرقدر بهتر روی بدن خود کار می کند آنوقت لباس هایش که مثلا در اینجا میکس و مسترینگ است و بخواهید روی آن بپوشانید خیلی زیباتر روی بدنش می نشیند و آن فرد خیلی بهتر دیده می شود. میکس و مسترینگ هم همینطور است. میکسی که تنظیم خیلی خوب داشته باشد زمانی که تنظیم خوب باشد بعدش میکس و مسترینگ خوب کار را خیلی پرجلوه تر نشان می دهد.

میکس و مسترینگ امیر تفرشی و پدرام کشتکار

شما به کار تدریس هم مشغولید. سر و کله زدن با شاگردان سخت است یا دلنشین؟

بله ، در آموزشگاه هایی بودم . در دانشگاه هم بودم و هستم. یکی ، دو تا آموزشگاه جدید هم هست که در حال صحبت هستم. فعلا به صورت خصوصی تدریس می کنم. تدریس عشق من است هرچند با پولی که از آن در می آوریم ارزشش یکی نیست و خیلی بالاتر است ولی در ایران اینطور است . با این حال عاشق سر و کله زدن با دانشجویان هستم و خیلی چیزها از آنها یاد می گیرم.

شما یک آلبوم هم منتشر کردید. کمی برایمان از آن بگویید.

یک آلبوم موسیقی در سال 79 استارت خورد با آقای کوشان حداد و سهیل محفوظیان که پس از جانفشانی ها و شرایط سخت آن موقع بالاخره از شرکت ایران گام در سال 84 منتشر شد. همانطور که می دانید موسیقی تایم دارد البته موسیقی مدرن نه موسیقی سنتی یا کلاسیک و قدیمی.

موسیقی پاپ و الکترونیک هم براساس زمان عوض می شود. خلاصه اینکه آلبوم آن زمان که منتشر شد

نگرفت اما چند تا کار به شکل پراکنده بعد از آن انجام دادیم که باعث ممنوع الکاری و خیلی اتفاقات دیگر بشخصه برای خودم شد. البته خود آن کارها هم به زمان خودش خیلی گرفت. سپس آلبوم تولید کردم که هیچ حمایتی از طرف منتشرکننده ها نشد و گفتند بازاری نیست . مخاطب دوستش دارد ولی بازاری نیست.

تفرشی امیر

حالا در فکر آهنگی هستم که بازاری باشد و کمی هیت شود دوباره تا بتوانم آلبومم را بعد از آن با افراد بسیار شاخص و بنام در زمینه ترانه سرایی مانند روزبه بمانی و ترانه مکرم و ... منتشر کنم. با تنظیم یاسین ترکی ، ایلیا منفرد و از افراد دیگر مانند علی پهلوان در بخش ملودی و شعر و همچنین امین قباد و خیلی افراد خوب دیگر در آن استفاده کرده ام.

آیا در فکر انتشار آلبوم دیگری نیستید؟

از خدام است و اتفاقا آماده است اما باید ببینم کی مورد پسند عامه مردم واقع می شود. البته با سلیقه ای که الان دارم می بینم و ما موزیسین ها و آهنگسازها و تنظیم کننده ها خودمان داریم در مردم به وجود می آوریم فکر نمی کنم جایی برای آلبوم من باشد.(با خنده)

شما به ورزش بوکس هم به صورت جدی می پردازید. تاثیر ورزش روی کارتان و هنر تا چه حد است؟

البته بوکس غلط است و ورزش من کیک بوکس است که با آقای پوریا کار می کنم و دان یک را جدیدا گرفتم. به نظرم ورزش بسیار بسیار خوبی است و خشونتی که دارد باعث می شود آدم بیرون باشگاه خیلی آرام تر باشد و با اعتماد به نفس بیشتری کارهایش و حتی موزیکی که دوست دارد را انجام دهد. آدم با اعتماد به نفس بیشتری زندگی می کند که این موضوع خیلی برای من خوب بود.

در دوران قرنطینه چه کردید؟

در دوران قرنطینه کرونا استراحت کردم و خانه بودم. البته استودیو هم خیلی می روم. مشتری هایم را خدا را شکر دارم و برایم کار می فرستند و انجام می دهم ولی خب کمتر شده از قبل؛ مخصوصا در کشور ما که موسیقی در قهقرای همه نیازها قرار دارد . حالا بعد از آن تئاتر و سینما و هنرهای دیگر هم هست ولی موسیقی پایین تر از همه است چون با کوچکترین اتفاقی همه چیزش بسته می شود. مثل ممنوع الکار شدن ، بسته شدن سالن ها ، اجرا نشدن کنسرت ها و ... باعث می شود هنرمندی که کار موسیقی را انجام می دهد پایین ترین پول را از نظر درآمد داشته باشد. وقتی موسیقی ضربه بخورد منی که کار میکس و مسترینگ را هم حتی در استودیو انجام می دهم نیز ضربه می خورم. چون بازاری وجود ندارد که موزیک در آن دیده و شنیده شود. به همین علت کار افت کرده اما باز هم خدا را شکر.

امیر تفرشی و ایلیا منفرد

بهترین و بدترین خاطره تان از کار یا زندگی؟

اتفاق خوب خیلی زیاد افتاده در زندگی ام. در رابطه ، همه چیز ، من خیلی خوشحالم که هر روز دارم پیشرفت می کنم و درس های جدید از همه حتی از آدم های دشمن می گیرم.

اتفاق بد که در این چند وقت خیلی زیاد بوده و خیلی از آدم ها را در این مدت شیوع کرونا از دست دادیم و واقعا حیف. اما سعی می کنم زیاد اتفاقات بد را در ذهنم نگه ندارم. یک نفر هم که اذیتم کرده و پیگیر داستانش هستم و سعی می کنم وقتی کارش تمام شد فراموش کنم. بهترین کار فراموشی هست در اتفاقات بد.

اگر خودتان را نقد کنید چه می گویید؟

من اصولا خودم را زیاد نقد می کنم. خیلی زیاد است مشکلات آدم ولی بارزترین آن این است که تلاشم برای خوانندگی کم بوده و هست ، باید تنظیم کردن را یاد می گرفتم ، باید بیشتر بین هنرمندان بودم و با آنها دوستی می کردم به جای انزوا ، خیلی تدریس کردم و باید بیشتر کار عملی می کردم . تحقیق بیشتر در زمینه میکس و مسترینگ باید انجام می دادم.

با چه هنرمندانی کار کردید؟

بهتر است بپرسید با چه هنرمندانی کار نکرده ام؟! با اکثر هنرمندان بنام چه در داخل و چه خارج کار کرده ام.

برای رسیدن به موفقیت باید چه کرد؟

استمرار و لجبازی برای رسیدن به موفقیت به نظرم خیلی مهم است و انسان باید خطی را که می گیرد همان را ادامه دهد. قطعا به نتیجه می رسد.

به تازگی شب یلدا را پشت سر گذاشته ایم. حس و حال تان را درباره یلدا بگویید.

شاید باورتان نشود ولی مردم خیلی رعایت نمی کنند و ممنوعیت های ترددی به ویژه در ایام شب یلدا زیاد شد و من هم حقیقتا حسی نداشتم ولی یلدا را به همه عزیزان تبریک می گویم.

بحث کرونا شد؛ دیدگاه شما درباره کرونا چیست؟

کرونا را همه می گویند اتفاق خیلی بدی است ولی به نظرم اتفاق خیلی جالبی بود و ما فهمیدیم چطور می توانیم آدم های پیرامون مان را ببینیم و بفهمیم که چقدر به فکرمان هستند و ما چقدر به فکر بقیه هستیم. چقدر همه بیشتر ادا در می آورند و بیخودی حرف می زنند. چطور می توانیم باهم تعامل داشته باشیم. چقدر تعارفات وجود داشته قبلا و .... البته شاید خیلی ها روی این صحبت من گارد بگیرند و قبول نداشته باشند اما عقیده من درباره شرایط حاکم بر جامعه در دوران کرونا ویروس این است.

آمار مرگ و میر کرونا بالاست ولی به نظرم آمار تلفات تصادفات خیلی بیشتر بوده که الان کمتر شد. مردم فهمیدند چه آلودگی هایی حتی در دست دادن و روبوسی کردن وجود دارد که به نظر شخص من باید کمتر شود از این به بعد. من معتقدم آلودگی ها از سطح جامعه خیلی کمتر می شود و مریضی های دیگر قطعا کم می شود. آدم بیشتر به خودش و نظافتش و آرامش اش دقت می کند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646093 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟