واکنش روحانی به کنسرت جنجالی و شایعه فرارش

ارکستر سمفونیک تهران، شب گذشته (پنجشنبه سوم بهمن) بدون حضور شهرداد روحانی و با رهبری مهمانِ منوچهر صهبایی روی صحنه رفت.

 صحبت‌های تند منوچهر صهبایی پیش از شروع اجرا که شهرداد روحانی را به فرار ناگهانی و بدون خبر از کشور متهم کرد، جنجالی بزرگ به‌پا کرد؛

تا جایی که برخی از تماشاگران به اعتراض برخاستند و نوازندگان ارکستر سمفونیک در ادامه کنسرت، حاضر به همکاری با صهبایی نشدند و قطعات باقی مانده را بدون رهبر اجرا کردند.

پس از این شب جنجالی، ظهر امروز، شهرداد روحانی که دو هفته پیش از کشور خارج شده و ۵ روز پیش در پستی اینستاگرامی، دلیل این سفر ناگهانی را مشکلات شخصی و پزشکی عنوان کرده بود، در پیامی تازه، از حواشی پیش آمده در اجرای ارکستر سمفونیک ابراز تاسف عمیق کرد.

رهبر و مدیر فنی ارکستر سمفونیک در پستی اینستاگرامی نوشت:

شهرداد+روحانی

«مخاطبان محترم ارکستر سمفونیک تهران

با درود

از آنچه شب گذشته در تالار وحدت و در میانه اجرای ارکستر سمفونیک تهران روی داد عمیقا متاسفم شدم.

امیدوارم فضای موسیقی ما، همچون گذشته در مسیر صلح و دوستی در حرکت باشد.

از نوازندگان محترم ارکستر سمفونیک تهران برای حمایت از مخاطبان برنامه و نیز جایگاه رهبر ارکستر سمفونیک تهران کمال تشکر را دارم.»

اما ماجرا چگونه شروع شد؟

مهر نوشت: تازه‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در حالی به رهبری منوچهر صهبایی در تالار وحدت تهران برگزار شد که این مجموعه دولتی یکی از شب‌های پرحاشیه خود طی سال‌های اخیر را برای مخاطبان رقم زد.

تازه‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در حالی شب گذشته(پنجشنبه 3بهمن) با رهبری منوچهر صهبایی در تالار وحدت تهران برگزار شد که این اجرا شبی تلخ و پرحاشیه برای مخاطبان رقم زد.

طبق اعلام قبلی در این برنامه آثاری منتخب از راخمانینف و آثاری از بتهوون برای تماشاگران اجرا شد که البته حواشی این برنامه بر متن آن سایه انداخت.

بنیاد رودکی طی روزهای گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «با توجه به مشکلات پزشکی و به درخواست شهرداد روحانی، رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران، تازه‌ترین کنسرت این ارکستر به رهبری منوچهر صهبایی اجرا می‌شود.»

صحبت‌ها و انتقادات تند صهبایی را در واکنش به این اطلاعیه در حاشیه اجرا، باعث شد تازه‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران تبدیل به پرحاشیه‌ترین کنسرت این ارکستر در سال‌های اخیر شود. کما اینکه غیبت ناگهانی و طولانی مدت شهرداد روحانی در هفته‌های اخیر نیز در برخی محافل غیررسمی و رسانه‌ای باعث طرح برخی شایعات و حرف و حدیث‌ها درباره پشت پرده این جدایی شده بود.

اظهارات منوچهر صهبایی علیه شهرداد روحانی چه بود؟

مهر نوشته است : منوچهر صهبایی رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران، قبل از شروع کنسرت ضمن انتقاد از عملیات عمرانی «پهنه رودکی» که به گفته او در رفت و آمد مخاطبان تاثیر منفی گذاشته توضیح داد: من به هیچ عنوان قرار نبود که در این کنسرت ارکستر سمفونیک تهران، به عنوان رهبر حضور داشته باشم اما گویا رهبر ارکستر سمفونیک تهران به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده بود، دو هفته پیش بدون اینکه با مسئولان بنیاد رودکی صحبتی کرده باشد، از ایران فرار کرده است! بنابراین اگر چیز دیگری همچون دلایل پزشکی و از این دست مسائل نوشته‌اند من قبول ندارم.

بعد از این جملات صهبایی بود که یکی از تماشاگران سالن که با صدایی بلند اعلام کرد: «درست نیست شما پشت سر همکار خود چنین حرفی بزنید که فرار کرده است!» و صهبایی نیز در واکنش به این صحبت‌ها در اظهارنظری عجیب گفت: «مطرب باید بره دنبال جایی که مطربی‌اش رو بکنه!». این دیالوگ موجب شد برخی از مخاطبان دیگر در سالن نیز نسبت به اظهارات این تماشاگر واکنش نشان دهند.

صحبت‌های کنسرت مایستر و اعتراضی که حاشیه را به تماشاگران کشاند

بعد از حدود نیم ساعت شنیده‌ها حکایت از آن داشت به دلیل اوضاع نامساعد جسمی منوچهر صهبایی و تصمیم تعدادی از نوازندگان ارکستر مبنی بر حضور نیافتن روی صحنه، بالاخره تصمیم بر این شده است‌ که نوازندگان روی صحنه حاضر شده و به احترام تماشاگرانی که بلیت این کنسرت را خریداری کرده‌اند با در نظر گرفتن این نکته که منوچهر صهبایی روی صحنه حضور نداشته باشد، قطعاتی را بدون رهبر اجرا کنند.

محمدرضا کریمی کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک تهران بعد از استقرار نوازندگان در محل اجرای خود خطاب به تماشاگران گفت: متاسفانه در بخش اول کنسرت بی‌احترامی به آقای شهرداد روحانی شد که ما تصمیم گرفتیم برنامه را در قسمت دوم اجرا نکنیم.

همین توضیح کوتاه که موید شنیده‌ها بود باعث شد این‌بار تعداد بیشتری از تماشاگران نسبت به این اقدام نوازندگان اعتراض کرده و در محل استقرار خود با صدای بلند نسبت به این تصمیم نوازندگان موضع‌گیری کنند. شرایطی که حتی باعث شد تعدادی از تماشاگرانی که در ردیف‌های مختلف سالن نشسته بودند، در واکنش به غیبت منوچهر صهبایی و این اقدام نوازندگان صندلی خود را ترک کنند.

جالب اینکه به نظر می‌رسید نوازندگان ارکستر نیز اجماع کلی روی این تصمیم نداشته‌اند و همین موضوع نیز به خودی خود باعث شد عده‌ای از تماشاگران در حمایت از صهبایی و تعدادی دیگر نیز در حمایت از اقدام نوازندگان به موضع‌گیری بپردازند. در این بین تعدادی از کارکنان بنیاد رودکی و تالار وحدت نیز تلاش زیادی می‌کردند تا اوضاع به سمت آرام شدن پیش رود.

سرانجام بعد از دقایقی بگومگوی پرحاشیه، نوازندگان ارکستر دو قطعه را بدون رهبر ارکستر اجرا کردند تا تماشاگران شاهد یکی از پرحاشیه‌ترین کنسرت‌های تالار وحدت در ماه‌های اخیر باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

کدخبر: 537731 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟