واکنش صریح انجمن دستیاران کارگردان سینما به صحبت های سعید روستایی

سخنان کارگردان فیلم سینمایی Movie «ابد و یک روز» در حاشیه کارگاه آموزشی فیلم کوتاه واکنش انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما Cinema را به همراه داشت.

 

در میتن بیانیه‌ای که از سوی این انجمن منتشر شده به این شرح است:

اخیراً فیلمی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که در آن فیلمساز جوان و موفقی در تبیین چگونگی مسیر ورود به عرصه کارگردانی فیلم بلند سینمایی از طریق فیلمسازی کوتاه و رد طرق دیگر از جمله مسیر دستیاری کارگردان سخنانی می گوید. و متأسفانه در بخشی از همین گفتگو با تخفیف حرفه دستیاری کارگردان به «انتخاب چند بازیگر Actor فرعی» و «بستن خیابان» در جهت اثبات فرضیه‌شان برمی‌آیند. از آنجا که صحبت‌های آقای سعید روستایی در آن فیلم منتشر شده، جامعه دستیاران کارگردان سینما و خصوصاً اعضای انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما را آزرده خاطر ساخته، و توضیحات بعدی ایشان پس از انتشار این تصاویر در توجیه صحبت‌هایشان نیز آنها را قانع نکرده است، و با توجه به اینکه دستیاری کارگردان حرفه‌ای تخصصی و دارای تعریف مستقل حرفه‌ای است هیات مدیره انجمن لازم می‌داند نکات زیر را جهت روشن شدن ابهامات همکاران محترم از جمله آقای روستایی درباره شناخت وظایف و نقش دستیاران کارگردان و برنامه‌ریزان متذکر شود.

طبق تعاریف مندرج در اساسنامه انجمن درباره وظایف دستیار کارگردان، وی اولین دستیار برای کارگردان بوده که در جهت اجرای دقیق منویات کارگردان سر صحنه و به عنوان رابط مستقیم او با تمامی عوامل درگیر در تولید فیلم با بهره‌گیری از دانش مدیریت، محاسبه، روانشناسی و شناخت بحران‌ها، فعالیت می‌کند. دستیار کارگردان با شناختی که از حرفه‌های دیگر مانند تدوین، فیلمبرداری، بازیگری و اصول تولید دارد، مهمترین و معتمدترین مشاور کارگردان هنگام بروز مشکلات و بحران‌ها خواهد بود. با همین دانش تسهیل کننده روند تولید، تسریع کننده عملیات فیلمبرداری و مسئول ایجاد هماهنگی بین تمامی گروه‌ها در حین ساخت فیلم است. همین وظایف و احساس مسئولیت نسبت به اجرای دقیق برنامه فیلمبرداری و تعهد به زمان و بودجه است که از آنها نیرویی خستگی‌ناپذیر می‌سازد که برای پیشبرد اهداف هنری و تولیدی یک فیلم اگر مجبور شوند حتی خود به بستن خیابان و کمک به دیگر عوامل حاضر در صحنه اقدام می‌کنند.

اینکه دستیاران کارگردان موفق با توجه به پرکاری و معتمد بودن نزد کارگردانان و تهیه کنندگان و نتیجتاً موفقیت مادی و کسب جایگاه والا در بین سینماگران نیازی به تغییر حرفه ندارند، باعث نمی‌شود توانایی منحصر بفرد آنها در اداره صحنه، تعامل همه جانبه با تمامی عوامل تولید اثر و عمل به تعهدات بر مبنای محدودیت‌های بودجه و زمان را نادیده گرفته و با تبلیغ شیوه‌های دیگر ورود به عرصه فیلمسازی و تصور حذف رقیب آنها را از میدان به در کنیم.

ما معتقدیم کارگردانی فیلم بلند سینمایی یک «حق» نیست که آن هم به واسطه حضور و عضویت در یک انجمن یا باند و حزب و گروه به فردی تعلق گیرد. کارگردانی همانند دستیاری یک حرفه در سینما است که برای ورود به هر دوی آنها باید مختصات و ویژگی‌های منحصر به فرد داشت که کشف و بروز این توانایی‌ها ساز و کار گسترده‌تری ورای ساخت فیلم کوتاه یا دستیاری در چند فیلم را می‌طلبد و به این‌وسیله از تمامی فعالان محترم عرصه سینمای کشور خواهشمندیم تفسیر مشاغل درگیر در تولید فیلم را به متخصصان آن شغل سپرده، یا با مشورت بزرگان و صاحب نظران آن عرصه از تعاریف سلیقه‌ای پرهیز نموده و از تقلیل وظایف آنها به تجربیات یا خواسته‌های شخصی جلوگیری نمایند.

 

هیئت مدیره انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما

۲ آبان ۱۳۹۶برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 320036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟