فیلم‌سازهایی چون شهید ثالث و کیارستمی قربانی سوتفاهم‌ها شدند

علی کریم با اشاره به ایجاد محدودیت برای کاهش سالن‎های سینمایی گروه هنروتجربه و گرفتن موزه سینما Cinema از این گروه سینمایی عنوان کرد: «باوجود آن که توقع می‌رود هنرمندان، سینماگران و اعضای شورای صنفی نمایش از مدل سینمای متفاوت و غیرتجاری حمایت کنند اما در عمل نشان دادند که این بار از دولتمردان عقب ماندند.»
او ادامه داد: «مدیریت سازمان سینمایی در دولت یازدهم به این نتیجه رسید که گروهی با ایده‌ای نو تشکیل شود تا فیلم‌های متفاوت یا هنری وتجربی جایی برای نمایش وکشف مخاطب این گونه از سینما در دراز مدت داشته باشند. اما با کمال تعجب همتی که در دولتمردان و سازمان سینمایی برای بقای سینمای متفاوت دیده شد ظاهرا در شورای صنفی نمایش وجود ندارد و این نکته برای من بسیار عجیب است و این عقب افتادگی یا بازگشت به عقب شورای صنفی بسیار غافلگیر کننده است که امیدوارم سوتفاهمی بیش نباشد.»
این کارگردان درباره اهمیت سینمای مستقل و هنری بیان کرد: «سینمای ایران پرچم‌دار سینمای متفاوت و متفکر در دنیا است و اتفاقا مدل سینمای به اصطلاح هنروتجربه خاستگاه بزرگانی چون عباس کیارستمی،سهراب شهیدثالث و امیر نادری و چندین فیلم‌ساز موثر دیگر است گه اگر افتخاری امروز نصیب سینمای ایران شده، در امتداد صبوری و فعالیت‌های شخصی و نادیده گرفته شده همین بزرگان است. همیشه موفقیت سینمای ما در خارج از ایران از همین خاستگاه بوده‌است و قطعا نیازی برای بازگویی و مرور این اعتبار جهانی توسط این بزرگان نیست.»
او اضافه کرد: «هنروتجربه روزنه امیدی برای ظهور و فعالیت این نوع از سینما و سینماگران است. در کشورهای مترقی سال‌ها زمان و سرمایه صرف می شود تا شاید استعدادی ظهور کند.اما متاسفانه کسی حواسش به این موضوع نیست و صنوف سینمایی بی‌توجه به سینمای مستقل و غیرسرمایه‌داری به برنامه‌ریزی کارهای صنفی ادامه می‌دهند. غافل هستیم که این بخشی از مدیریت یک جامعه فرهنگی و هنری است تا اجازه دهد صداها و نگاه‌های متفاوت عرضه شوند.»
کارگردان «من از سپیده صبح بیزارم» ضمن اشاره به اهمیت سینمای مستقل و هنری توضیح داد: «سینمای به اصطلاح هنروتجربه بخش اصلی و عمیق سینمای ایران است. سینمای ایران اصلا شبیه به صنعت سینمای امریکا نیست و اگر امروز برای سینمای ایران یا فیلم‌ساز ایرانی در محافل بین المللی جایگاهی ویژه وجود دارد حاصل همین نوع از سینما است. معتقدم اگر بیست سال پیش همین فرصت محدود نمایش شبیه به هنروتجربه برای سینمای دگراندیش و غیر تجاری برقرار می‌شد، امروز در جایگاهی محکم‌تر و با تعداد بیشتری فیلم و فیلم‌ساز قرار داشتیم.»
او ضمن انتقاد از سیاست شورای صنفی نمایش اشاره داشت: «سال‌های سال است که سینمای متفکر و غیرسرمایه‌داری در قالب مکاتب وعناوین مختلف ظهور کرد تا در مقابل سینمای سطحی و غیر فرهنگی سینمای هالیوود بایستد و حاصلش سینما تک‌ها و مدل‌های شبیه به هنروتجربه شد. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که تولیدات فرهنگی‌مان بیشتر از آثار تجاری است. با این زمزمه‌های ناامید کننده و سیاست غلط شورای صنفی نمایش و خانه سینما در آینده این بخش کم‌رنگ می‌شود و نهال نوپای سینمای غیر تجاری می‌خشکد»
امیدوارم این یک سوتفاهم باشد که گروهی از اعضا صنوف خانه سینما دغدغه سینمای متفاوت وجوان‌‌تر‌ها را ندارند و در گفت‌وگویی در بستری دوستانه و مناسب برای همیشه رفع سوتفاهم شود. امیدوارم با شفاف‌سازی متوجه بشویم ریشه این اختلاف و مسائل غیرفرهنگی در کجا است
کارگردان «چاله» درباره تشکیل گروه هنروتجربه گفت: «در دولت یازدهم اراده یکدستی وجود داشت و با کمک سازمان سینمایی و دوستانی در صنوف مختلف گروه هنروتجربه شکل گرفت تا شاید جبران مافات شود و با صبوری و سرمایه‌گذاری اندک و دراز مدت بزرگانی چون کیارستمی و شهیدثالث و…از این نوع متولد شوند. نمی‌شود باور کرد عده‌ای از دوستان فرهنگی ما این امکان را نادیده گرفته‌اند و مستقیم و غیرمستقیم در از بین رفتن این امکان سهیم‌اند و امیدوارم این یک سوتفاهم صنفی باشد و با گفت‌وگو یا مناظره فرهنگی در خانه سینما که باید خانه همه سینمای ایران و سینماگر باشد حل و فصل شود.»
او افزود: «البته ناگفته نماند که فیلم‌سازهای متفکر و بعضا مستقل و برخلاف جریان متداول سینمای ایران هم‌چون امیر نادری، شهید ثالث و کیارستمی… هم در ابتدا قربانی همین سوتفاهم‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای همکاران صنفی و فرهنگی شان شدند و بعد سیاست‌های غلط دولتی و مدیریتی.»
او ادامه داد: «تمام کشورهای مترقی گروه‌های سینمایی برای نمایش فیلم‌های غیرتجاری نظیر هنروتجربه دارند و تلاش می‌کنند تا سینمای نوپا و تجربی در مقابل سینمای تجاری و سرمایه برگردان هالیوود از بین نرود و رشد کند و سینمای ایران پرچمدار جدی این نوع از تفکر بوده است. هنروتجربه حداقل امکان نسبت به مدل‌های اروپایی است که به گونه غیرتجاری فیلم‌هایی با شکل و شمایل خاص داده می‌شود.»
او با اشاره به سخنان امیرحسین علم‌الهدی مدیر گروه سینمایی هنرو تجربه مبنی بر این که درصورت اجرایی شدن تهدیدات شورای صنفی فعالیت‌های گروه سینمایی هنروتجربه متوقف می‌شود اظهار کرد: «ما حتما تلاش می‌کنیم تا گروه سینمای هنروتجربه متوقف نشود و این فرصت برای گروهی از فیلم‌سازان که کم هم نیستیم از دست نرود. شاید هنروتجربه کامل و بی‌نقص نباشد اما فرصتی است استثنایی برای ظهور و حیات فیلم‌سازان متفاوت. ممکن است با حذف همین چند سینما در کوتاه مدت منافع خیلی خیلی اندک عده‌ای تامین شود اما ایمان دارم حذف این دستاورد بزرگ سینمایی یعنی گروه سینمای هنروتجربه در دراز مدت هم‌چون دهه‌های گذشته تاثیر هولناکی بر سینمای ایران می‌گذارد.»
او با توجه به اتفاقات اخیر و کاهش سانس‌های اکران فیلم‌های هنروتجربه پیشنهاد داد:« فکر می‌کنم باید گفت‌وگو یا مناظره‌ای دوستانه بین صنوف سینمایی با فیلم‌سازان به اصطلاح هنروتجربه گذاشته شود تا دغدغه‌ها و مسائل این فیلم‌سازان بهتر شنیده و دیده شود. این اقدامات اخیر غیرمتعارف است و از روی دلسوزی نیست وبه نظر من این نظرات کاملا شخصی،غیرعلمی و مدیریتی است و البته متاسفانه تازه هم نیست و از برخورد غیرفرهنگی دو دوره پیشین جشن خانه سینما و عدم توجه به سینمای هنروتجربه و آثار نمایش داده شده در گروه سینمای هنروتجربه انتظار هم‌چنین تقابلی می‌رفت.»
این کارگردان در پایان گفت: «امیدوارم این یک سوتفاهم باشد که گروهی از اعضا صنوف خانه سینما دغدغه سینمای متفاوت وجوان‌‌تر‌ها را ندارند و در گفت‌وگویی در بستری دوستانه و مناسب برای همیشه رفع سوتفاهم شود. امیدوارم با شفاف‌سازی متوجه بشویم ریشه این اختلاف و مسائل غیرفرهنگی در کجا است.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 280810 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟