توضیحات کارگردان معروف از دنیای تئاتر + عکس

محمدرضا خاکی کارگران نمایش «روال عادی» در خصوص هدف از اجرای این نمایش گفت: من این نمایش‌نامه را هفت سال پیش هم اجرا کردم و آن زمان هم با استقبال خوبی روبه‌رو شد ولی به علت اینکه بعضی از دوستان نتوانستند ببینند، من با فرصتی که در تماشاخانه ایرانشهر پیدا کردم، دوباره این متن را با کمی تغییر کار کردم.یکی از فواید تماشای تئاتر این است که مخاطبان با موضوعات و آثار نویسندگان مختلف آشنا می‌شوند.

وی پیرامون تأثیر تئاتر بر مردم اظهار داشت: تئاتر یک خاصیتی که دارد این است که؛ تماشاگران متفاوت با دیدگاه‌های متفاوت در کنار هم جمع می‌شوند و هر کدام آزادانه برداشت‌های متفاوتی از تئاتر دارند. در واقع تماشاگر 50 درصد از کار است و تئاتر در ذهن تماشاگر است که تعریف می‌شود و نمی‌توان تئاتر را محدود به یک تعریف خاص کرد.

خاکی در خصوص استقبال مردم از نمایش‌ها تصریح کرد: من فکر می‌کنم، اگر نمایشی خوب اجرا شود، مسلما بهترین استقبال را هم دارد. قدمت تئاتر در ایران به حدود یک قرن می‌رسد و ما باید سعی کنیم که فرهنگ تئاتر را رشد بدهیم .

وی همچنین پیرامون روی آوردن کارگردانان تئاتر به تولید اثر از نمایش‌نامه‌های خارجی خاطرنشان کرد: من همیشه می‌گویم باید نمایش‌نامه‌ای را کار کنیم که یک افق جدیدی به مخاطبان بدهیم و باید از نمایش‌نامه‌های ایرانی استفاده کنیم تا باعث حمایت آن‌ها بشویم مثل سالن سنگلج که برای نمایش‌نامه‌های ایرانی مناسب است.

کارگردان نمایش «روال عادی» درباره ملاک انتخاب بازیگران بیان کرد: من به علت خوش فکری، نظم و پشتکار کوروش سلیمانی وی را به عنوان بازیگر Actor مقابل مسعود دلخواه، برگزیدم.

خاکی پیرامون اهمیت به کارگردانان و بازیگران جوان افزود: جامعه کشور ما جوان است ولی جوانان باید بدانند که تئاتر تجربه می‌خواهد. ما باید از جوانان حمایت کنیم تا وارد این عرصه بشوند ولی باید در کنار آن، تجربه‌های بسیاری کسب کنند و بدانند که جزئی از تئاتر شدن، یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

محمدرضا خاکی در پایان در خصوص کلام آخر خود و توصیه به علاقه‌مندان حوزه تئاتر گفت: تئاتر همانند یک اقیانوس است و در اقیانوس شنا کردن هم سخت است و هم یک آدم سرسخت می‌خواهد. جوانان نیازمند تلاش هستند تا به موفقیت برسند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 276668 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟