مجلس تعزیه‌ شاه فتاح در تماشاخانه ماه

به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، ناصر عاشوری در این باره گفت: مجلس «شاه فتاح» از جمله مجالس غریب تعزیه‌ است که کمتر به آن پرداخته شده است. نمایش ما نیز بر اساس همین مجلس که پیشینه‌ای دویست ساله دارد، دراماتورژی و برای اجرا در صحنه‌‌ یک سویه، آماده شده. این نمایش در چهارمین جشنواره‌ تئاتر شهر به صحنه رفته و رتبه و جوایزی را کسب کرده است.

وی درباره‌ داستان این نمایش توضیح داد: «شاه فتاح» داستان رویایی پهلوان فتاح با حضرت علی(ع) است و به بهانه‌ این داستان روند آشنایی و شیفتگی قنبر- غلام حضرت امیر- با امیرالمومنین(ع) را روایت می‌کند.

این بازیگر Actor و کارگردان تئاتر ادامه داد: قبل از آشنایی‌ام با مجلس‌نامه‌ «شاه فتاح» و با مطالعه‌ نهج‌البلاغه، همیشه این دغدغه‌ را داشتم که چگونه می‌شود قطره‌ای از محتوای این کتاب ارزشمند را در قالب تئاتر و ادبیات نمایشی ارائه کرد. تا اینکه هفت سال قبل مجلس‌نامه‌ «شاه فتاح» به دستم رسید و متن آن بسیار به دلم نشست. علاقه‌مند بودم این اثر را به روی صحنه ببرم که در چهارمین جشنواره‌ تئاتر شهر این امر میسر شد اما هیچ‌گاه فرصت اجرای عمومی آن را نیافتم. امسال فیلم اجرای نمایشم را در قالب پیشنهاد اجرا به حوزه هنری دادم و خیلی زود با من تماس گرفتند و از من دعوت به همکاری کردند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان برای نمایش‌های مذهبی، مخاطبان گسترده‌تری جذب کرد گفت: هر نمایشی به خصوص نمایش‌های مذهبی باید حرف جدید و شکل تازه‌ای داشته باشند. به عبارتی باید از تکرار تجربه‌های گذشته و الگوهای استفاده شده پرهیز کرد. از سوی دیگر، کارگردان باید در تولید نمایش‌های خود «آشنایی زدایی» کند. یعنی کارگردان باید مضامینی که برای مخاطب آشنا هستند را طوری پرداخت و پردازش کند که تماشاگر در مواجهه با آن بگوید: تا به حال این‌گونه به این موضوع نگاه نکرده بودم! در این صورت است که مخاطب از تماشای اثر لذت می‌برد و جذب آن می‌شود.

این کارشناس ارشد هنرهای نمایشی ادامه داد: ناگفته نماند تبلیغات نیز در جذب مخاطب بسیار بسیار مثمر ثمر است. تبلیغات درست و به‌هنگام و مناسب، به طور حتم در جذب حداکثری اثر موثر خواهد بود. این تبلیغات می‌تواند از طریق رسانه‌های مکتوب، مجازی و تلویزیونی انجام گیرد که هر کدام از این رسانه‌ها طیف خاصی را با اثر نمایشی آشنا می‌کنند.

ناصر عاشورپور در پایان گفت: اینکه چه نهاد و ارگانی از نمایش شما پشتیبانی می‌کند نیز در جذب مخاطب تاثیر خواهد داشت. به طور مثال حوزه هنری مخاطبان خاص خود را دارد که می‌تواند به هرچه بیشتر دیده شدن اثر کمک کند. از این رو خیلی خوشحالم که اجرای عمومی مجلس غریب «شاه فتاح» در حوزه هنری به صحنه می‌رود.

گفتنی است مجلس تعزیه‌ «شاه فتاح» با کارگردانی و دراماتورژی ناصر عاشوری از 17 خرداد تا 4 تیرماه در تماشاخانه‌ ماه حوزه هنری به صحنه می‌رود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

شاه فتاح1

کدخبر: 271957 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟