سازندگان سریال پنج کیلومتر تا بهشت در دادگاه محکوم شدند!

به گزارش رکنا،  شهریور سال 90 بود که نوجوانی 13 ساله به نام محمدمهدی کوهی با این تصور که مثل شخصیت «5 کیلومتر تا بهشت» به روح تبدیل می‌شود و همه جا سرک می‌کشد، تصمیم به خودکشی گرفت و با قلاب کردن روسری به میله بارفیکس، خود را حلق آویز کرد و به دلیل مرگ مغزی درگذشت. اتفاقی که همراه با ادعای خانواده این نوجوان درباره مقصر دانستن سازندگان سریال و مدیران تلویزیون در رسانه‌ها بازتاب داشت.
مرداد سال گذشته پس از گذشت پنج سال در خبری اعلام شد اصغر پورمحمدی مدیر وقت شبکه سه به عنوان صادر‌کننده مجوز پخش سریال، علیرضا افخمی کارگردان سریال و داوود هاشمی تهیه‌کننده این مجموعه، به اتهام «تسبیب» در مرگ شبه عمد مرحوم مهدی کوهی به دادسرایجنایی تهران احضار شدند.
پورمحمدی چند روز پس از این خبر نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت اطلاعی از این احضاریه ندارد، اما پس از گذشتن دو ماه در 29 آذرماه یادداشتی منتشر کرد که در بخشی از آن مسئولیت این اتفاق را متوجه خود دانسته بود.
همچنین اعلام شد نتیجه این دادگاه مشخص شده است: «بر اساس حکم صادره توسط دادگاه، علی اصغر پورمحمدی مدیر شبکه سه، داود هاشمی تهیه کننده و علیرضا افخمی نویسنده و کارگردان سریال «5 کیلومتر تا بهشت» محکوم به پرداخت دیه به خانواده محمدمهدی کوهی هستند. بر این اساس پورمحمدی، افخمی و هاشمی طبق حکم دادگاه «دائر بر تسبیب در قتل Murder شبه عمدی به نحو مشارکت با تقصیر به میزان ۲۰ درصد به واسطه بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات و مقررات مربوطه در خصوص تهیه و نمایش برنامه های تلویزیونی» محکوم به پرداخت ۲۰ درصد از دیه کامل مرد مسلمان به خانواده مقتول و پرداخت مبلغ ۷۲ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت به عنوان مجازات جایگزین حبس شده‌اند.»
حکمی که مورد اعتراض داود هاشمی تهیه‌کننده «5 کیلومتر تا بهشت» قرار گرفته است. او در این‌باره گفته است: «این حکم برای ما به عنوان برنامه سازان تلویزیون که سریالی را در جهت سرگرم کردن مردم و فرهنگسازی تولید و ارائه کردیم، غیر قابل قبول است و نمی‌توانیم ارتباط خودکشی هر چند دلخراش کودکی را با بهانه تأثیرپذیری از یک سریال درک کنیم. به همین دلیل هم وکیل ما در حال تنظیم متن اعتراضی به این حکم است».
هاشمی که این‌روزها به همراه افخمی در حال ساخت مجموعه‌ای با عنوان «پرستاران» است توضیحات خود را این‌طور ادامه داده: «ما فصل دوم سریال «پرستاران» را هم برای شبکه یک در دست ساخت داریم که قسمت آخر فصل اول آن با یک عمل جنایت‌آمیز همراه بود و نگرانیم که همین بخش از قصه هم برای ما تبعات قضایی در پیش داشته باشد! در واقع صدور حکم علیه ما در پرونده «پنج کیلومتر تا بهشت» نگرانی برای دیگر برنامه سازان تلویزیون هم ایجاد خواهد کرد که با شکایت‌هایی احتمالی از سوی تماشاگران مواجه شوند».
تهیه کننده سریال های همه چیز آنجاست و خداحافظ بچه در پایان این‌طور اظهار نظر کرده است: «اتفاق پیش آمده برای همه ما مایه تأسف بود و حتی حاضر بودیم به خانواده کودک فوت شده کمک کنیم، اما اینکه با شکایت علیه ما و صدور حکم مبالغ میلیونی را باید پرداخت کنیم، آن هم در شرایطی که پرداخت بودجه از سوی تلویزیون بابت تولیدات اوضاع مناسبی ندارد، وضع تولید برنامه را گرفتار مشکلات و حواشی تازه‌ای می‌کند و امنیت خاطر را هم در میان هنرمندان از میان می‌برد.»
با این حساب باید چند ماه دیگر صبر کرد و دید نتیجه دادگاه تجدید نظر درباره این دعوای چندساله چه خواهد بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 256419 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟