طنین موسیقی موزیسین های معروف ایرانی در مقدونیه و بلژیک

‌‌حمیدرضا نوربخش به همراه اردشیر کامکار نوازنده کمانچه و بهداد بابایی نوازنده سه تار، نخستین اجرای خود را در تور کنسرت اروپا چهارشنبه چهارم اسفند در مقدونیه برگزار کردند. ‌‌در این ‌کنسرت که در مجموعه تئاتر ملی اسکوپیه ‌‌برگزار شد، قطعاتی از ساخته های اردشیر کامکار و بهداد بابایی در دو بخش بیات ترک و راست پنجگاه اجرا شد.

در بخش های دیگری از برنامه با تمرکز بر بدأهه نوازی ساز و آواز، جلوه هایی از موسیقی دستگاهی ایران به مخاطبان و علاقه مندان موسیقی ایرانی ارائه و در پایان یک تصنیف «بهارا» به یاد زنده یاد پرویزمشکاتیان اجرا شد. که این اجرا با استقبال قابل توجه مخاطبان مواجه شد.

همزمان با اجرای ‌‌ساز و آوازی این گروه سه نفره که در مقدونیه برگزار شد کارگاه «ویژگی های موسیقی ایرانی» نیز در دانشکده موسیقی دانشگاه «سیریل» و «سنت متودیوس» مقدونیه برگزار و هر یک از این هنرمندان در باره موسیقی سازی و آوازی ایران به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

‌‌هنرمندان موسیقی کشورمان پیش از برنامه یادشده با پروفسور دراگان پچفسکی رییس دانشکده موسیقی و همچنین خانم مایا چاناچه ویچ رییس سازمان ارکستر فیلارمونیک مقدونیه دیدار و ضمن تبادل نظر در زمینه های فرهنگی به بررسی راه های همکاری موسیقایی پرداختند.

‌‌حمیدرضا نوربخش رییس جشنواره بین المللی موسیقی فجر تهران و مدیرعامل خانه موسیقی ایران با اشاره روند به تبادل جشنواره ای گروه های موسیقی گفت: سوابق هنری طرفین به خوبی اجازه این نوع همکاری ها را می دهد.

‌‌اردشیر کامکار، حمیدرضا نوربخش و بهداد بابایی طی مدت اقامت خود ضمن بازدید از سازمان اپرای اسکوپیه با ایگور دورلوفسکی خواننده اپرا و رییس این مجموعه به بررسی راه های همکاری های تخصصی ایران و مقدونیه در رشته های مربوطه پرداختند. این در حالی است که همزمان با جلسات و دیدار با مسئولان و هنرمندان مقدونیه، بخش هایی از یک فیلم مستند درباره موسیقی ایرانی که از سوی یک گروه مقدونیه ای در دست تهیه است، به گفتگو با این هنرمندان اختصاص یافت و هر یک به پرسش های تخصصی در برابر دوربین پاسخ دادند.

نوربخش، کامکار و بابایی در سومین اجرای خود در تالار مرکز هنرهای زیبای بلژیک جمعه شب ششم اسفند به اجرای برنامه پرداختند. آخرین اجرای تور کنسرت حمیدرضا نوربخش به اتفاق بهداد بابایی اوایل هفته آینده در استکهلم سوئد برگزار می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 248203 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟