بانفوذترین بازیگر هالیوود 60 ساله شد

«مل کولومکیل جرارد گیبسون» بازیگر، تهیه کننده و کارگردان سینما Cinema در 3 ژانویه سال 1956 در شهر نیویورک زاده شد. پدرش از تبار استرالیایی و مادرش ایرلندی آمریکایی بود. او ششمین بچه از 10 بچه هوتان گیبسون و آنه ریلی گیبسون است.
«مل گیبسون» پس از گذراندن تحصیلات دبیرستانی، وارد دانشگاه نیوسوث ولز در سیدنی شد. او در موسسه ملی هنرهای دراماتیک سیدنی به همراه جفری راش و جودی دیویس به بازیگری رو آورد. 
پس از حضور در چند نمایش تلویزیونی سال 1979، برای بازی در فیلم «مکس دیوانه» و سپس تیم انتخاب شد. بازی در فیلم جمع و جور و کم هزینه مکس دیوانه، او را در سراسر جهان مشهور کرد. 
وی با حضور در فیلم تیم جایزه بهترین بازیگر از سوی موسسه فیلم استرالیا را کسب کرد.«گیبسون» با فیلم «گالیپولی» در 1981 یک بار دیگر این جایزه را به دست آورد. وی در سال 1984 ، با آنتونی هاپکینز، در فیلم «بونتی» هم بازی شد. 
سپس در سال 1987 در سری فیلمهای موفق و مشهور «اسلحه مرگبار»، در نقش «مارتین ریگز» حضور یافت. 
سال 1990، بازی اش در نمایشی در نقش «هملت»، تحسین و تمجید منتقدان را برانگیخت. «گیبسون» سپس به تهیه کنندگی و کارگردانی روآورد و «مرد بدون چهره» را در سال ۱۹۹۳ کارگردانی کرد. 
سال 1995 با فیلم موفق و تحسین شده «شجاع دل» و بازی خیره کننده اش در نقش «سرویلیام والاس» اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.
از آن پس درخشش خیره کننده اش را در سینمای آمریکا با «میهن پرست» محصول 2000، «مصائب مسیح» درسال 2004 که 611 میلیون دلار فروش کرد و پرفروش ترین فیلم غیر انگلیسی زبان تاریخ سینما لقب گرفت و «آپوکالیپتو» تداوم بخشید.
گیبسون در سال 1980 با رابین مور ازدواج کرد و صاحب 7 بچه که یک دختر و چهار پسر و دو دوقلوی پسر هستند. این هنرپیشه و کارگردان موفق به همراه «وارن بیتی»، «کلینت ایستوود»، «رابرت ردفورد»، «ریچارد آتن بورو» و «کوین کاستنر»، ششمین بازیگری است که اسکار بهترین کارگردانی را برای فیلم «شجاع دل» به دست آورده است.
در سال 2004 ، وی به عنوان بانفوذ ترین بازیگر هالیوود در صدر فهرست مجله فوربس قرار گرفت. گیبسون برای نویسندگی و کارگردانی در فیلم «مصائب مسیح» رقم خیره کننده 210 میلیون دلار به اضافه درصدی از سود فروش فیلم که بالغ بر 600 میلیون دلار می شد را دریافت کرد. او در این فهرست بالاتر از اوپرا ونیفری، جی.کی رولینگ، تایگروود، مایکل شوماخر و استیون اسپیلبرگ قرار گرفت.
گیبسون کارگردانی، تهیه کنندگی و فیلم نامه نویسی «مصائب مسیح» را، خود به عهده گرفت و 25 میلیون دلار روی این فیلم سرمایه گذاری کرد. تحقیقات او درباره فیلم رنجهای مسیح از سال 1992 آغاز شد و فیلم در سال 2004 اکران شد.
اولیور استون دو بار تقاضای همکاری با او را داشته است. یک بار در فیلم «جی. اف. کی» به سال 1991 و بار دوم در «برج تجارت جهانی» به سال 2006 که هر دو بار، امکان همکاری آنها میسر نشد. 
اکتبر سال 1997 ، مجله امپایر گیبسون را به عنوان دوازدهمین ستاره تاریخ سینما برگزید.
در رده بندی 100 بازیگر بزرگ سینما توسط مجله معتبر پره میر در سال 2003 ، گیبسون در رده 17 قرار گرفت. در سال 1995 وی برای بازی در نقش جیمزباند در فیلم چشم طلایی و در سال 1989 برای ایفای نقش «بروس وین» در فیلم «بتمن»، انتخاب شد اما پیشنهاد بازی در هر دو نقش را رد کرد.
گیبسون به عنوان چهل و هشتمین بازیگر بزرگ سینما از طرف مجله اینترتینمنت ویکلی انتخاب شده است.
گیبسون با ثروتی معادل 1 بیلیون دلار ، ثروتمندترین بازیگر و ستاره حال حاضر سینمای جهان است. مارتین اسکورسیزی به هنگام ساخت فیلم «بازمانده» فیلم نامه را برای او فرستاد تا نقشی را در این فیلم به عهده بگیرد. اما گیبسون به علت درگیری در پروژه «آپوکالیپتو» آن را رد کرد.
گیبسون از محبوب ترین بازیگران حال حاضر هالیوود و سینمای استرالیاست. وی بارها جایزه محبوب ترین بازیگر مرد را از آن خود کرده است. در سال 2004، مجله فوربس او را به عنوان متنفذترین ستاره صنعت سینمای آمریکا معرفی کرد.
درسال 1996 از سوی مجله آمریکایی people به عنوان یکی از 50 مرد زیبای جهان شناخته شد. وی بالاترین نشان افتخار استرالیا (ao) را در سال 1197 بدست آورد.
گیبسون تاکنون در فیلم هایی مانند شهر تابستانی ، مکس دیوانه ، گالیپولی ، یک سال زندگی خطرناک ، نیروی حمله ، خانم سافل ، رودخانه ، بخشش، اسلحه مرگبار، هملت ، مرد بدون چهره ، ماوریک ، شجاع‌دل ، خون بها ، فرضیه توطئه ،بازپرداخت ، میهن‌پرست، هتل میلیون دلاری ، ما سرباز بودیم ، نشانه ها ، کارآگاه آوازخوان، لبه تاریکی، سگ آبی و پد هم خون به ایفای نقش پرداخته است.
وی همچنین فیلمهای مرد بدون چهره ، شجاع دل، مصائب مسیح ، آخرالزمان، آپوکالیپتو و ستیغ اره ای را کارگردانی کرده است.
مل گیبسون و همسرش در انواع نیکوکاری‌ها حضور داشته‌اند و مقدار قابل توجهی پول برای نیکوکاری‌های مختلف کمک کرده‌اند.
یکی از این کارها کمک به بچه‌های بیمار و نیازمند است. بنا به گفته کریس امبلتون که یکی از بنیان گذاران پروژه‌هایی از این دست هست مل گیبسون و خانواده‌اش میلیون‌ها دلار برای تهیه کردن وسایل مختلف برای نجات زندگی کودکان و درمان و معالجه کردن بچه‌های نیازمند سرتاسر جهان کمک کرده‌اند.
گیبسون کارگردان نامی سینما مبلغ 5 میلیون دلار را به بیمارستانهای کودک لوس آنجلس ویوسی ال ای اهدا کرد. این مبلغ صرف درمان کودکانی می‌شود که از استطاعت مالی برخوردار نیستند وامکان درمانشان درکشورهایشان وجود ندارد.
گیبسون درسال 2010 در برنامه‌ای که برای جمع‌آوری کمک مالی به زلزله زدگان هائیتی به همت جورج کلونی شکل گرفت و اکثر هنرمندان بزرگ سینما در آن حضور داشتند شرکت کرد تا از این طریق بتواند به آن مصیبت زدگان کمک نماید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 235772 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟