سرنوشت انیمیشن ایرانی «فیلشاه» چه می شود؟

به گزارش رکنا «فیلشاه» نام جدیدترین انیمیشن در عرصه سینما Cinema است که گمانه‌زنی‌های زیادی برای حضور آن در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر وجود اثری که ستار اورکی آهنگساز شناخته شده ایرانی از آن به عنوان «پروژه عظیم فیلشاه» یاد کرده است.
در آخرین گزارش ویدئویی که از پشت صحنه تولید انیمیشن سینمایی «فیلشاه» منتشر شده است، ستار اورکی، آهنگساز این اثر که در کارنامه کاری اش تولید موسیقی فیلم‌های «استرداد»، «خانه‌ای کنار ابرها»، «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» به چشم می‌خورد، با تاکید بر تولید ارکسترال موسیقی این انیمیشن، آن را پروژه‌ای عظیم و پر ریتم خوانده که برای ضبط موسیقی آن مجبور به نقل مکان به استودیویی بزرگتر از فیلم‌های قبلیش شده است.
علاوه بر این بیش از 40 نفر از نوازدگان شناخته شده کشور افرادی چون حمید اسماعیل‌زاده، مهران اکرمی و مهرداد شهسواری در کنار ستار اورکی کار ضبط موسیقی انیمیشن «فیلشاه» را انجام می‌دهند.
علاوه بر ستار اورکی، هنرمندان نام آشنای دیگری هم در روند تولید «فیلشاه» حضور دارند. حسین مهدوی، صداگذار فیلم‌های «محمد رسول الله»، «استرداد»، «شاهزاده روم» و «سی و سه روز» صداگذاری «فیلشاه» را بر عهده دارد. حسن ایوبی، تدوینگر فیلم‌هایی چون «شاهزاده روم»، «در مدت معلوم»، «من سالوادر نیستم» بوده است که تدوین انیمیشن «فیلشاه» را نیز برعهده گرفته و سعید شیخ‌زاده مدیر دوبلاژ این اثر است.
«فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی حامد جعفری نسبت به «شاهزاده روم»، اثر قبلی گروه هنرپویا پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. حضور بیش از 120 کاراکتر، نشان از وسعت فیلمنامه این اثر دارد. گفته می‌شود بیش از 10 نفر در مدتی نزدیک به 9 ماه در مراحل مختلف بر روی ایده و فیلمنامه این اثر 90 دقیقه‌ای کار کرده اند که ماحصل آن انیمیشنی پرریتم، پرگره و جذاب برای کودکان و نوجوانان است.
«فیلشاه» علاوه بر پیشرفت فیلمنامه‌ای، از لحاظ گرافیکی نیز نسبت به «شاهزاده روم» چند گام جلوتر است. گفته می‌شود استفاده از افراد خبره در طراحی «کالرکی» باعث شده تا این انیمیشن از رنگ و نور ویژه‌تری نسبت به سایر انیمیشن‌های سینمایی اکران شده داشته باشد و علاوه بر آن استوری ریل انیماتیک نیز کمک‌های زیادی به انیماتورهای این اثر برای بهبود بازی سازی‌ها و متحرک سازی کاراکترها کرده است.
در این اثر سینمایی که مهدی پاکدل مدیریت تولید آن را بر عهده دارد، نزدیک به 150 نفر در بخشهای مختلف تولید فعالیت دارند. گفته می‌شود که یکی از چالش‌های مهم تیم 50 نفره انیماتورهای این پروژه که مسئولیت بخش حساس متحرکسازی کاراکترها را بر عهده دارند، متحرک‌سازی حیوانات چهارپا و دوپای پر تعدادی است که در این انیمیشن حضور دارند و از این لحاظ می‌توان گفت «فیلشاه» اثری شاخصی در سینمای انیمیشن ایران محسوب می‌شود.
برای تولید «فیلشاه» بیش از 20 نرم افزار گرافیکی مورد استفاده قرار گرفته است، علاوه بر آن نیز به گفته کارشناسان بخشهای از پایپ لاین تولید گروه هنرپویا توسط برنامه‌ نویسان ایرانی این مجموعه بومی شده است که این امر نیز کمک بسزایی در کاهش زمان و هزینه تولید انیمیشن های سینمایی این کمپانی کرده است.
«شاهزاده روم» اثر قبلی گروه هنرپویا در مدت 15 ماه و با هزینه 2 میلیارد تومانی تولید شد، که با فروش 5 میلیارد تومانی در گیشه ‌سینماها، علاوه بر کسب عنوان سومین فیلم پرمخاطب سال 94 با جذب بیش از یک میلیون و دویست هزار مخاطب در سینماهای سرار کشور، توانست به عنوان یکی از آثار سود آور سینمای ایران شناخته شود. «فیلشاه» نیز در مدت 15 ماه و با هزینه 3.5 میلیارد تومان، هم اکنون در حال تولید است. سود آوری اثر قبلی گروه هنرپویا باعث شده است که تاکنون 50 درصد نسخ داخلی این فیلم توسط بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویر شهر شهرداری تهران خریداری شود.
«فیلشاه» که همزمان به چهار زبان عربی، فارسی، انگلیسی و فرانسوی دوبله و منتشر می شود، قرار است به صورت بین المللی نیز اکران شود. نسخه عربی این فیلم توسط پخش‌کننده نسخه عربی انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» خریداری شده است و برنامه ریزی ها برای اکران آن در کشورهای عرب زبان در حال انجام است. همچنین تولید و عرضه اقلام جانبی این انیمیشن از قبیل لوازم التحریر، پوشاک، عروسک و ... نیز قرار است همزمان با اکران فیلم در ایران با همکاری تولید کنندگان داخلی انجام شود.
هرچند گفته می‌شود پایپ لاین تولید طراحی شده در گروه هنرپویا و رندر چند لایه این اثر نقش بسزایی در کاهش زمان رندرینگ انیمیشن «فیلشاه» خواهد داشت اما با توجه به اخبار منتشر شده درباره این اثر بسیار بعید به نظر می‌رسد که رندر این انیمیشن پرحجم تا زمان مقرر شده توسط مسئولان سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به پایان برسد و شاهد این اثر در جشنواره فجر امسال باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 235001 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟