کارگردان ایرانی با فیلم انگلیسی به اسکار رفت +عکس

آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بفتا)، تریلر "زیر سایه"(Under the Shadow) به کارگردانی بابک انوری، فیلمساز ایرانی ساکن بریتانیا را به نمایندگی از بریتانیا برای حضور در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.
به گزارش ورایتی، این فیلم اولین بار ژانویه پیش در بخش نیمه‌شب/میدنایت جشنواره فیلم ساندنس نمایش داده شد. شرکت ورتیگو ریلیزینگ "زیر سایه" را از 23 سپتامبر در بریتانیا اکران می‌کند. شرکت‌های ایکس‌وای‌زد فیلمز و ورتیکال هم فیلم را از هفتم اکتبر روی پرده سینماهای آمریکا می‌فرستند.
انوری "زیر سایه" را از روی فیلمنامه‌ای نوشته خودش کارگردانی کرده است. نرگس رشیدی، آوین منشادی و بابی نادری بازیگران این فیلم به تهیه‌کنندگی شرکت ویگ‌وام فیلمز هستند.
داستان در 1988 در اوج دوران جنگ ایران و عراق روی می‌دهد و درباره یک مادر جوان به نام شیده (رشیدی) و درسا دختر خردسال او (منشادی) است که در غیاب پدر خانواده که پزشک است و به جبهه رفته، خانه‌شان مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد، اما موشک عمل نمی‌کند و منفجر نمی‌شود. درسا بعد از این واقعه دچار مشکلات روحی می‌شود و شیده پس از مشورت با همسایه‌ها به این نتیجه می‌رسد که این موشک عمل‌نکرده، طلسم نفرین‌شده‌ای است که ارواح بدنهاد یا جن‌هایی که با باد سفر می‌کنند آن را به همراه آورده‌اند تا روح درسا را تسخیر کند.
جاستین چانگ منتقد ورایتی نوشت: آن تَرَک‌های روی سقف چیزی بیش از پوسیدگی را پنهان کرده‌اند. "زیر سایه" یک تریلر دلهره‌آور است که داستانش در یک آپارتمان تسخیرشده در تهران در روزهای هولناک پایانی جنگ ایران و عراق اتفاق می‌افتد.
انوری کار فیلمسازی را با کارگردانی موزیک‌ویدیو آغاز کرد و در 2012 برای فیلم کوتاه "دو با دو" که وقایع آن در یک مدرسه ایرانی در بریتانیا اتفاق می‌افتد، نامزد جایزه بفتا شد. "زیر سایه" اولین فیلم بلند داستانی اوست.


معرفی نماینده ایسلند در اسکار

ایسلند فیلم "گنجشک‌ها" (Sparrows) به کارگردانی رونار رونارسون را به نمایندگی از خود به اسکار فرستاد. این فیلم سال گذشته برنده جایزه صدف طلایی شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین شد و بعداً در جشنواره تورنتو روی پرده رفت.
"گنجشک‌ها" درباره یک پسر 16 ساله است که از پیش مادرش در ریکیاویک نزد پدرش در نواحی روستایی ایسلند فرستاده می‌شود. این فیلم تولید مشترک ایسلند، دانمارک و کرواسی است.
"گنجشک‌ها" دومین فیلم بلند داستانی رونارسون بعد از "آتشفشان" است که اولین بار در دنیا در 2011 در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن نمایش داده شد. او در 2008 برای فیلم کوتاه "آخرین مزرعه" نامزد اسکار شد.
ایسلند تاکنون برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان نشده است. این کشور یک بار در 1991 برای فیلم "بچه‌های طبیعت" به کارگردانی فریدریک تور فریدریکسون نامزد دریافت جایزه این بخش شد.
مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی سوم اکتبر 2016 (12 مهر) به پایان می‌رسد. فیلم‌هایی می‌توانند در این بخش رقابت کنند که در فاصله 1 اکتبر 2015 تا 30 سپتامبر 2016 در کشور معرفی‌کننده اکران عمومی شده باشند.
رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 24 ژانویه 2017 (5 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.
برندگان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس معرفی می‌شوند.

کدخبر: 225056 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟